Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erbjudande om gruppköp av Road & Track från Öhlins

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Magnus Bugge Visa inlägg
    Hej Anders, jag hamnade på 33 bak och 32 fram. Bak gick det inte att sänka mer med den förspänning som Öhlins rekomenderade. Jag hade 30 fram och 31,5 bak med mina vmaxx...det hade jag önskat nu också.....
    Ok, 33/32 cm räcker för mig. Jag ligger nu på ca 34.5 bak med Öhlins rekommenderade höjd (lite beroende på var på skärmkanten man mäter).
    Sportbil: NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, TR Lane GP båge, Öhlins R&T, Whiteline front sway bar, Honda S2000-stolar alt Sparco Sprint med 6-punktsbälten, CAI, Carbotech bromsbelägg, förlängda spindelleder fram för mer camber, Front spoiler lip, Exedy Stage 1 koppling med lättat svänghjul mm
    Transportbil: Röd Audi A4 Quattro

    Comment


    • Har monterat mina Öhlins och håller på med höjdjusteringen. Tidigare va det 380mm skärmkant / nav centrum bak och 355mm fram (mäter från nedre kanten av fälgen minus halva fälgen)
      Vill hamna på 350 fram och 355-360 bak men får inte till det riktigt.
      Sätter samma förspänning 2mm ( fjäder = 198mm) på alla fyra fjädrar. Öhlins rekommenderade totallängd stötdämpare bak blir bilen något lågt bak (gänga kvar under låsmutter 36mm) och man får max skruva isär 10mm till, satte båda på 45mm gänga kvar och då är höger sida cirka 12mm lägre än vänster sida.

      Fram blev Öhlins rekommenderade för högt, minskade från 109mm gänga till 97 och det blev för lågt men mest på vänstra sidan, 8mm lägre än högra!
      Bilen är alltså sned diagonalt.

      Pressade upp respektive nav med domkraft till önskad sluthöjd innan jag momentdrog övre bärarm fram / övre stag bak, felmarginal +/- ca 5mm.

      Har förvisso inte kört bilen ännu men rullat / gungat den i garaget, tror inte jag kommer ur garaget när den är så låg vänster fram.
      Brukar det bli olika höjd höger/vänster på ca 10mm om man mätt på stötdämparna så noga man kan?

      Oscar
      NC PRHT 2015. Spirit Edition
      Adjustable interval viper, TapTurn, LED back lights, Glove compartment LED, Foot-well LEDs. Fog/DRL: Nighteye 4000LM. Focal ISS 570, Öhlins R&T, GSTOP

      Comment


      • Ursprungligen postat av Oscar Mattsson Visa inlägg
        Har monterat mina Öhlins och håller på med höjdjusteringen. Tidigare va det 380mm skärmkant / nav centrum bak och 355mm fram (mäter från nedre kanten av fälgen minus halva fälgen)
        Vill hamna på 350 fram och 355-360 bak men får inte till det riktigt.
        Sätter samma förspänning 2mm ( fjäder = 198mm) på alla fyra fjädrar. Öhlins rekommenderade totallängd stötdämpare bak blir bilen något lågt bak (gänga kvar under låsmutter 36mm) och man får max skruva isär 10mm till, satte båda på 45mm gänga kvar och då är höger sida cirka 12mm lägre än vänster sida.

        Fram blev Öhlins rekommenderade för högt, minskade från 109mm gänga till 97 och det blev för lågt men mest på vänstra sidan, 8mm lägre än högra!
        Bilen är alltså sned diagonalt.

        Pressade upp respektive nav med domkraft till önskad sluthöjd innan jag momentdrog övre bärarm fram / övre stag bak, felmarginal +/- ca 5mm.

        Har förvisso inte kört bilen ännu men rullat / gungat den i garaget, tror inte jag kommer ur garaget när den är så låg vänster fram.
        Brukar det bli olika höjd höger/vänster på ca 10mm om man mätt på stötdämparna så noga man kan?

        Oscar
        Tips från Goodwin Racing:

        "Our head mechanic Rocky has his own method that seems to work even better than the factory TSB. Once he finishes install at each corner he jacks up just that corner with BOTH UPPER AND LOWER LINKs loose, so the full weight of the car is compressing just that corner, then he torques the bolts..."

        dvs inte bara till önskad sluthöjd. Kanske detta kan hjälpa ?
        ND 2.0 Sport

        Comment


        • Ursprungligen postat av Oscar Mattsson Visa inlägg
          Har monterat mina Öhlins och håller på med höjdjusteringen. Tidigare va det 380mm skärmkant / nav centrum bak och 355mm fram (mäter från nedre kanten av fälgen minus halva fälgen)
          Vill hamna på 350 fram och 355-360 bak men får inte till det riktigt.
          Sätter samma förspänning 2mm ( fjäder = 198mm) på alla fyra fjädrar. Öhlins rekommenderade totallängd stötdämpare bak blir bilen något lågt bak (gänga kvar under låsmutter 36mm) och man får max skruva isär 10mm till, satte båda på 45mm gänga kvar och då är höger sida cirka 12mm lägre än vänster sida.

          Fram blev Öhlins rekommenderade för högt, minskade från 109mm gänga till 97 och det blev för lågt men mest på vänstra sidan, 8mm lägre än högra!
          Bilen är alltså sned diagonalt.

          Pressade upp respektive nav med domkraft till önskad sluthöjd innan jag momentdrog övre bärarm fram / övre stag bak, felmarginal +/- ca 5mm.

          Har förvisso inte kört bilen ännu men rullat / gungat den i garaget, tror inte jag kommer ur garaget när den är så låg vänster fram.
          Brukar det bli olika höjd höger/vänster på ca 10mm om man mätt på stötdämparna så noga man kan?

          Oscar
          Det låter konstigt tycker jag. Vet du om vä/hö höjd var samma innan du bytte? En bil är ju aldrig perfekt balanserad hö/vä m a p vikt, men du borde ju inte få lägre höjd hö-bak och vä-fram med samma inställning på höjdjusteringen. Är du säker på att golvet är plant? Jag har en golvbrunn på mitt garagegolv som ställer till det lite när man ska mäta höjd. Alla brickor/distanser på plats? Övre fästet OK? Rätt fjädrar fram/bak? Ställ gärna dämparen i det mjukaste läget när du justerar höjd (skruven helt utskruvad).
          Sportbil: NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, TR Lane GP båge, Öhlins R&T, Whiteline front sway bar, Honda S2000-stolar alt Sparco Sprint med 6-punktsbälten, CAI, Carbotech bromsbelägg, förlängda spindelleder fram för mer camber, Front spoiler lip, Exedy Stage 1 koppling med lättat svänghjul mm
          Transportbil: Röd Audi A4 Quattro

          Comment


          • Ursprungligen postat av Anders Söderlund Visa inlägg
            Det låter konstigt tycker jag. Vet du om vä/hö höjd var samma innan du bytte? Kollade inte på planmark men i mitt (lutande) garage var det mer lika innan Öhlins En bil är ju aldrig perfekt balanserad hö/vä m a p vikt, men du borde ju inte få lägre höjd hö-bak och vä-fram med samma inställning på höjdjusteringen. Är du säker på att golvet är plant? Nej, det är inte plant men det är större skillnad nu med Öhlins än innan Jag har en golvbrunn på mitt garagegolv som ställer till det lite när man ska mäta höjd. Alla brickor/distanser på plats? Japp Övre fästet OK? Japp Rätt fjädrar fram/bak? Man kan nog inte göra fel på en NC, stor skillnad på dem Ställ gärna dämparen i det mjukaste läget när du justerar höjd (skruven helt utskruvad). Självklart
            Förväntar mej inte "perfekt" i garaget och den kommer ju "sätta sig", men att det blev så stor skillnad och diagonalt e ju skumt, ska ner och dubbelkolla fjäderspänningen höger fram (vänster klart) och höja båda fram så jag kommer ur garaget, leta efter en planare plats efter några mil...
            /Oscar
            NC PRHT 2015. Spirit Edition
            Adjustable interval viper, TapTurn, LED back lights, Glove compartment LED, Foot-well LEDs. Fog/DRL: Nighteye 4000LM. Focal ISS 570, Öhlins R&T, GSTOP

            Comment


            • Är det någon som fått svar på sin vajer begäran?
              ND 2,0 Sport '17 - Svart
              Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

              SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
              16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

              SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
              Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

              Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

              Comment


              • Ursprungligen postat av Oscar Mattsson Visa inlägg
                Förväntar mej inte "perfekt" i garaget och den kommer ju "sätta sig", men att det blev så stor skillnad och diagonalt e ju skumt, ska ner och dubbelkolla fjäderspänningen höger fram (vänster klart) och höja båda fram så jag kommer ur garaget, leta efter en planare plats efter några mil...
                /Oscar
                Min ND RF blev 65 cm från skärmkanten till marken utan på VF som blen 64,2 cm. Jag var hos en åf & mätte på deras ND ST & den var också lägre på VF [emoji15]


                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                MX-5 ND RF Launch Edition
                Öhlins Road and Track, Karcepts Swaybars

                Vinterbil: Saab 9-3 Turbo X

                Comment


                • Ursprungligen postat av Oscar Mattsson Visa inlägg
                  Förväntar mej inte "perfekt" i garaget och den kommer ju "sätta sig", men att det blev så stor skillnad och diagonalt e ju skumt, ska ner och dubbelkolla fjäderspänningen höger fram (vänster klart) och höja båda fram så jag kommer ur garaget, leta efter en planare plats efter några mil...
                  /Oscar
                  Jag satta på mina 2008 och de blev rätt från början och de har inte satt sig trots 9500 mil, så det måste vara något galet när det skiljer så mycket.
                  NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
                  Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
                  242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

                  Comment


                  • Erbjudande om gruppköp av Road & Track från Öhlins

                    Jag har varit i kontakt med Patrik Karlsson, Öhlins, som meddelat idag att:

                    "I Dagsläget så saknas 1 st del till juster wire och den kommer i slutet av nästa vecka."

                    Mer info från Patrik:

                    Vajerenheten består av fyra delar och det är en del av dem som saknas. Vi får själva sätta samman enheten. Originaltoppvredet kommer ersättas med vajerenhetens bottendel. Vi får medsänt faktura som skall betalas i efterskott.

                    I samband med åtdragningen av låsmuttern till dämparen efter fjädermontering, rekommenderas att först lossa låsförbandet med de två stora flänsmuttrarna. Därefter görs förspänningen om 2 mm.
                    Last edited by Jan Frisk; 2017-05-04, 17:13.
                    ND2 RF 2019 2,0 Eternal Blue Metallic
                    Svensksåld / Brunt nappaskinn / Apple Car Play / Fjäderbenstag / Kort antenn / Deresonatorerad / Cetek batterimonitor / Bagagelucksfjädrar / Orange bromsok / IL nedre stag x 2 / Smart Top / Zunsport lower grill / LED-strip baklucka / Detanklocksglitch / Fälgkantsskydd / Golv- & handskfacks-LED / Röd startknapp / Backkamera / Delrin dörrbussningar / Guardian Design ratt / Stänkskydd / GWR SSST / Öhlins R&T / Tonade sidoblinkers mm

                    Comment


                    • Har ni börjat fundera på hjulvinklar ännu?


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      MX-5 ND RF Launch Edition
                      Öhlins Road and Track, Karcepts Swaybars

                      Vinterbil: Saab 9-3 Turbo X

                      Comment


                      • Kört med FM´s vinklar tidigare. Blir det nu också...
                        NB 1.8 -98 Röd. Rotrex 30-74, ME221, Simons dubbelpipa , Öhlins R & T, Wilwood 4 piston brake kit, short shift, Exedy stage 1, ​GC Fabrication båge, IL´s motorfästen, IL´s modifierade D-shape ratt, Skidnation coolant reroute, skinnstolar från NBFL.....
                        SAAB 9-5 2,3 T

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Magnus Johnsson2 Visa inlägg
                          Min ND RF blev 65 cm från skärmkanten till marken utan på VF som blen 64,2 cm. Jag var hos en åf & mätte på deras ND ST & den var också lägre på VF [emoji15]


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          Nu är förspänningen dubbelkollad fram och avståndet mellan låsmuttrarna (förspänning / höjdjustering) samma på båda sidor. Kollade även avståndet ovanför hylsan som fjädern ligger på upp till överkanten på stötdämpar kroppen, samma mått båda sidor.
                          Trycker ned navet och mäter skärmkant - under nav (helt utfjädrat, bil upplyft under motorbalk utan hjul) och den sida som blir högre när bilen står på hjulen är faktiskt högre även nu (färre mm pga geometrin) men nu är bilen i alla fall så hög (mindre låg) att man kan köra ur garaget och testa lite.

                          /Oscar
                          NC PRHT 2015. Spirit Edition
                          Adjustable interval viper, TapTurn, LED back lights, Glove compartment LED, Foot-well LEDs. Fog/DRL: Nighteye 4000LM. Focal ISS 570, Öhlins R&T, GSTOP

                          Comment


                          • Finnes: R&T till en ND.
                            Saknas: en ND.
                            Men kartongerna är ju snygga...



                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Nuvarande förälskelse:
                            ND 2017,
                            RF 2.0 Sport Soul Red
                            Öhlins Road & Track coilovers, Wrapzone stenskottsskydd, Cobalt twin tip exhaust, Cravenspeed door bushings, stålspunna bromsledningar, MX5Things 3rd break flasher, MX5Things Sequential turnings lights + lite andra mods som bling

                            Ex:
                            NC 2007,
                            2,0L True Red
                            RC Design 22 SGVP 16", Toyo Proxes T1-R 205/50-16", Eibach Pro kit sänkfjädrar, RED Seatback Bar Covers, Miata Windrestrictor

                            Comment


                            • Sådant SMS vill man ju ha när Öhlinarna är på:
                              "Paket från Öhlins Racing AB finns nu hos Hemköp Svava Dragarbrunnsgatan 50. Ange ..."
                              ND2 RF 2019 2,0 Eternal Blue Metallic
                              Svensksåld / Brunt nappaskinn / Apple Car Play / Fjäderbenstag / Kort antenn / Deresonatorerad / Cetek batterimonitor / Bagagelucksfjädrar / Orange bromsok / IL nedre stag x 2 / Smart Top / Zunsport lower grill / LED-strip baklucka / Detanklocksglitch / Fälgkantsskydd / Golv- & handskfacks-LED / Röd startknapp / Backkamera / Delrin dörrbussningar / Guardian Design ratt / Stänkskydd / GWR SSST / Öhlins R&T / Tonade sidoblinkers mm

                              Comment


                              • Jag har fortfarande inte hört något om mina vajrar...
                                ND 2,0 Sport '17 - Svart
                                Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

                                SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
                                16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

                                SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
                                Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

                                Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

                                Comment

                                Working...
                                X