Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vibrationer (återigen tas detta upp jag vet, men snälla läs mina frågor)

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vibrationer (återigen tas detta upp jag vet, men snälla läs mina frågor)

    Hej,

    Jag har fått i uppdrag att hjälpa min far och mor att få ordning på sin Miata -92'a.

    - Den vibrerar lite i växelspak hela tiden.

    - Den vibrerar i karossen vid ca 55 km/h och sen börjar samma vibrationer vid 95 km/h igen och då avtar dom inte utan bara ökar, känns då som att bilen ska skaka isönder.

    - Ratten vibrerar aldrig.

    - Däcken är gamla och ej 100% jämna, så här har jag sagt att dessa behövs bytas. (jag har läst en del om shimmy - problemet)

    - Men farsans verkstadskompis snackade om att det skulle vara någon 'kulled' under växelspaken som orsakade allt detta?

    - Själv tycker jag att drivaxlarna känns slappa och att däcken är dåliga.

    Snälla kan ni tipsa mig om vad som är tokigt och vad jag ska börja att byta? (jag tänker själv, i ordningen -> Däck, drivaxlar och sen isåfall detta i växellådan.

    Ytterst tacksam för alla svar!

    Mvh Johan

  • #2
    Om däcken ändå måste bytas, börja där.
    ND 2,0 Sport '17 - Svart
    Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

    SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
    16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

    SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
    Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

    Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

    Comment


    • #3
      Hade problem med vibrationer på min NA. Kollade balanseringen först på däcken. Den var bra så jag fortsatte felsöka. Hjullager, kulleder, drivaxlar...Flyttade t.o.m runt kardanen för att se om vib blev mindre (hade haft den borta en tid innan vibrationerna dök upp) men inget hjälpte. Tills lut åkte jag till en annan däckverkstad där de kolla orundheten på däcken. JÄKLAR va de slog! Trots bra balans så kan de alltså vara orunda. Tänk vad man lär sig. 4 nya mackor på samma fälgar gjorde underverk..... sen att det blev 4 nya fälgar ett tag efteråt är en annan historia.

      Lycka till

      Comment


      • #4
        Kolla drivknutar

        Comment


        • #5
          Kolla kardanaxel/knutar så att det inte är glapp i knutar eller lagringen i kardanknutarna har skurit/kärvar.
          \ Pelle

          Comment


          • #6
            Har du fått ordning på bilen?

            Hjulbalansering om du ändå ska byta däck är ju mitt första tips.
            Hjulinställningar kanske kan vara ett alternativ, om någon rejäl trottoarkant har träffats i lite för hög fart så kan det ju hända grejer...

            Mvh Johan
            NA 1,6 '91 - Röd
            Motor
            ECU ME221 - optimerad programvara, bredbandslambda, vassare kamaxlar och kamdrev, 3D-printat och flödesoptimerat luftinsug, 54mm aluminiumkylare, cooling re-route, sportavgassystem, extraktorgrenrör, Magnecor tändkablar
            Väghållning
            Uppstyvningsstag mellan främre fjäderben, ställbara dämpare, kortare fjädrar
            Övrigt
            Enkei 17"-fälgar, Momo ratt & växelspaksknopp, ny mittkonsol, stålomspunna bromsslangar, varselljus med LED för DRL-funktion, öppningsbar baklucka inifrån kupén!

            Comment

            Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
            Auto-Saved
            x
            Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
            x
            eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
            x
            x
            Avancerade alternativ
            Rendering Options

            Lägg fem till 7, vad har du nu?

            Working...
            X