Auto-Mobil.se
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tickande motor - lyftar tick eller annat?

Reg.datum
    dec 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av John Stäck Visa inlägg
    Vevstakslager låter oftast annorlunda men en "lindrig" skada på lagret kan låta ganska likt en lyftare på tomgång. Knackandet från ett vevstakslager brukar dock bli betydligt värre om man ökar motorvarvet, medan lyftare brukar ha samma ljud.
    Var inget vevstakslager, tur att han inte rev underdelen
    NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
    Boxster GTS 2015, PDK, Interör-PKT, mm.
    242 GT 1979, Volvo Original Racing. Under renovering.

Reg.datum
    apr 2018

Standard

Miatans lyftare är gåvan som alltid fortsättert att ge. Om man gillar mystik och att alltid ha nåt att göra.

Reg.datum
    apr 2012

Standard

tack för alla tips.

Har hitta felet.
    När jag lät ultraljudstvätta alla lyftarna i vintras så plockade jag med vilje inte isär dem helt. Den sista lilla hatten med en kula och en fjäder inuti lät jag vara.
    En av dem delade sig i tvätten, eftersom jag inte visste hur de såg ut inuti så missade jag att det sitter en mikroskopisk fjäder där inne också.
    När jag desperat plockade isär alla lyftarna en gång till förra helgen för att se så de verkligen vara rena och rörde sig som de skulle så insåg jag ju att det fattades en fjäder i en av lyftarna.

Nu är bilen ihop och helt tyst.

Så kan det vara när man inte har full koll på vad man sysslar med!
    Niklas Hanson
    Kärrabacksvägen, Kullavik
    Tel 070-6068412

1a bil: Röd NA 1.8 -94 med allmänt lull-lull
    2a bil: Svart NC 1.8 -09 Coupe till frun
    3e bil: Volvo XC60 D3

Reg.datum
    apr 2018

Standard

Citat Ursprungligen postat av Anders Manley Visa inlägg
    Vevstakslagerljud, har oftast ett helt annat ljud än lyftaroljud ... !
    Vevstakslager låter oftast annorlunda men en "lindrig" skada på lagret kan låta ganska likt en lyftare på tomgång. Knackandet från ett vevstakslager brukar dock bli betydligt värre om man ökar motorvarvet, medan lyftare brukar ha samma ljud.

Reg.datum
    dec 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av John Stäck Visa inlägg
    Även om du inte kan mäta upp nåt glapp då motorn står stilla kan det ändå vara lyftarna som tickar (om de expanderar som de ska, men "för långsamt"). Blev det nån skillnad alls i ljudet efter att du tvättat dem? En grundlig rengöring brukar ju ändå vara det som fixar tickandet (iallafall ett tag).

Ökar tickandet i styrka (inte bara frekvens) med högre varvtal? Om det inte gör det skulle jag fortfarande misstänka lyftarna. Om ljudet blir starkare kan det vara läge att kolla lagerbanor. Vevstakslager (heter det så på svenska?) kan låta ganska likt en lyftare.
    Vevstakslagerljud, har oftast ett helt annat ljud än lyftaroljud ... !
    NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
    Boxster GTS 2015, PDK, Interör-PKT, mm.
    242 GT 1979, Volvo Original Racing. Under renovering.

Standard

Kul att höra Bertil att du kör just på den oljan för det gör jag också och jag känner också att den fått tyst på tickandet på min. Jag har dessutom haft 2 toppar i min och haft tick i bägge. Wynnns lyftarrengörning gjorde dem bättre ett tag men det återkom. Jag gjorde även invändig motortvätt från samma företag. Sen i med ny olja och nytt filter.

Diskuterat det där med viskositeten med en hel del motorbyggare och de skulle helst se en LÅG högre siffra , dvs mer tunnflytande vid drifttemp men det har jag också provat och det blev inte bra. Då gjorde jag tvärtom om (med den "nya" toppen) och det fungerar även där.

Du är välkommen att höra av dig, Niklas om du har fler frågor. Lycka till!
    Silver-93, 16" Dotz Kendo-Hankook V12 205/45/16, Gaz coilovers, Front lip spoiler, Eget Randall-cai med KN i originalburk, Rostfritt extraktor+2.5 " rostfritt Simons, Led DRL/blinkers på original blinkersplats, Lite stag här å där. MSV- Mazda CX-5 2.2 D Aut AWD-13.

Reg.datum
    nov 2010

Standard

Lite irriterande (bara).
    Mycket myter kring fenomenet.
    Just nu tror jag på oljan jag kör med, eller så kan det bero på hur planeterna står.
    Men nu mestadels tyst (Biltemas 10W-60)
    Senast redigerat av Bertil Willén den 2018-09-15 klockan 16:51.
    Nollkoll innehåll NA -91

Reg.datum
    apr 2012

Standard

Om de skulle expandera för långsamt så är det väldigt långsamt, inte ens en 30-mila tur gör nån skillnad.

Efter rengöringen så lät det som färre tick, alltså att det nu bara skulle vara en lyftare som bråkar. Styrkan är nog ungefär densamma oavsett varvtal eller temperatur.

Får nog bli en vända till med rengöring och ännu noggrannare montering i vinter.

Att kolla lager är ju ingen hit precis men kanske så det får bli om inget annat funkar...
    Niklas Hanson
    Tel 070-6068412

Reg.datum
    apr 2018

Standard

Även om du inte kan mäta upp nåt glapp då motorn står stilla kan det ändå vara lyftarna som tickar (om de expanderar som de ska, men "för långsamt"). Blev det nån skillnad alls i ljudet efter att du tvättat dem? En grundlig rengöring brukar ju ändå vara det som fixar tickandet (iallafall ett tag).

Ökar tickandet i styrka (inte bara frekvens) med högre varvtal? Om det inte gör det skulle jag fortfarande misstänka lyftarna. Om ljudet blir starkare kan det vara läge att kolla lagerbanor. Vevstakslager (heter det så på svenska?) kan låta ganska likt en lyftare.

Reg.datum
    apr 2012

Standard Tickande motor - lyftar tick eller annat?

Hej.
    Återkommer till ett favoritämne…
    Har en NA -94 1.8 med 19.000 mil som tickar i motorn. Jag har haft ut lyftarna i vintras och tvättat dem ordentligt. Motorn tickar fortfarande oavsett temp.
    Idag plockade jag av ventilkåpan och kollade om någon lyftare inte gick tillbaka upp men det gör allihop. Mätte med bladmått och inte ens 0.05 gick emellan på någon lyftare.

Kan det ändå vara dem som orsakar ljudet?
    Om inte vad kan det då vara?

MVH
    Niklas Hanson
    Niklas Hanson
    Tel 070-6068412

Liknande ämnen

1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 21:06