Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bullernivå i motorvägsfart?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bullernivå i motorvägsfart?

    Hej alla!

    Jag går i tankarna att införskaffa en MX-5 NB till hösten eller nästa vår. Tanken är att ha en rolig helgbil att njuta av skånska landsvägar med, men även att göra en resa genom Europa vi planerat till nästa år.

    Är det en fasligt dum idé? Europa-resan alltså...

    Litet bagageutrymme är inget jag oroar mig för, vi reser alltid lätt. Jag tänker mer på långfärdskomfort och bullernivåer i motorvägsfart. Helst undviker jag motorvägar, men ibland kommer det nog bli oundvikligt när vi behöver ta oss fram snabbare. Är NB:n med cabben uppe bullrigare än andra standardbilar i samma prisklass?

    Det ska tilläggas att jag aldrig ägt eller ns kört en MX-5 tidigare, vilket jag såklart kommer göra innan jag väl bestämmer mig. Alla råd mottages tacksamt!

    /Samuel

  • #2
    Hej Samuel,

    En Europa-resa i en MX-5 är ingen dum idé alls, men bilen är väl inte optimal för motorväg.
    Bättre att välja mindre (och gärna krokiga) vägar.
    Jag sträckkörde min NC på motorväg från Italien till södra Skåne i September, så visst går det även om det är bekvämare i en "fulbil".
    Kulbil: Snowflake White Pearl MX-5 2.0 Sport ST 184 hk 2019
    Fulbil: Silver Dawn Volvo V60 Recharge T6 Plus 350 hk 2024
    X-trabil: Signal Red metallic Kia Rio Special Edition 84 hk 2016

    F.d. kulbil: Crystal White Pearl Mica MX-5 2.0 Sport PRHT 160 hk 2013 - såld

    Comment


    • #3
      Jag har kört ner till Italien med min NB, samt upp till Gällivare. Inga problem!

      Hur ljudnivån är med suffletten uppe vet jag knappt, den ska vara nere.
      Ljudnivån beror rätt mycket på vad man har hängt på för avgassystem....

      Om man tänker sig en cirka år 2000 Mazda 3 (eller var det fortfarande 323 då?) så är nog en MX-5 lite bullrigare, en sufflett kommer aldrig ljuddämpa lika väl som en kaross i plåt.
      Men bry dig inte om det.

      Jag har sträckkört min NB (sänkt, med sport avgassystem och semi-racing däck) 152 mil från Nurburgring till Stockholm, varav några timmar i ca 200 km/h.
      Visst hade jag åkt bekvämare i en ny diesel Mercedes, men det funkade!
      Dock börjar aluminiumhuven vibrera lite i ca 190.
      Last edited by Fredrik Hesse; 2018-06-12, 19:39.
      ND 2,0 Sport '17 - Svart
      Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

      SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
      16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

      SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
      Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

      Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

      Comment


      • #4
        Hej Samuel
        Det är inga problem med ta en Miata ner till Alperna eller ännu längre, och visst finns det tillfällen då man måste ta motorväg, men då stoppar vi in öronpropparna direkt och slipper det tröttande bruset.
        Du kommer då fram lika utvilad som med din fulbil.
        Signed by Tom Matano
        Cold air carbonkit, Cobalt extraktor, RoadsterSport Midpipe with Catalytic Converter, High-performance sport silencer, Jackson Racing Sway Bar Set, LED-Bakljus, LED-Bromsljus, LaminX-film fram, Sänkt 40mm, Spacers 10mm, Kromat tanklock, Vita reflexer och blinkers, Vita mätarinstrument+kromring, kromringar runt ventiler, Ratt-Guardian Design Corsa-D, Larm, Vindavvisare, Lackerade lyftare till motorhuv och bagagerum, Tonande golvbelysning.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Oregistrerad (ännu) Visa inlägg
          Hej alla!

          Jag går i tankarna att införskaffa en MX-5 NB till hösten eller nästa vår. Tanken är att ha en rolig helgbil att njuta av skånska landsvägar med, men även att göra en resa genom Europa vi planerat till nästa år.

          Är det en fasligt dum idé? Europa-resan alltså...

          Litet bagageutrymme är inget jag oroar mig för, vi reser alltid lätt. Jag tänker mer på långfärdskomfort och bullernivåer i motorvägsfart. Helst undviker jag motorvägar, men ibland kommer det nog bli oundvikligt när vi behöver ta oss fram snabbare. Är NB:n med cabben uppe bullrigare än andra standardbilar i samma prisklass?

          Det ska tilläggas att jag aldrig ägt eller ns kört en MX-5 tidigare, vilket jag såklart kommer göra innan jag väl bestämmer mig. Alla råd mottages tacksamt!

          /Samuel
          Vi har en ND 2.0 RF, och vi upplever inte några problem i höga farter, varken när vi har taket uppe eller nere. Visst låter det mer, när man sitter i ”fria luften”, men vi brukar ha öronproppar. DÅ sover vi göttare på kvällarna. Vi har haft flera MX-5 med både tygtak och plåttak.


          Skickat från min iPhone med Tapatalk
          Thomas Ericsson
          Hedersmedlem
          Halmstad

          BMW 118i M Sport Aut Skyscraper Grey -24
          BMW Z4 sDrive20i M Sport Aut Portimao Blue -23

          Comment


          • #6
            Har gjort 9 st Syd-Europa resor med min NC mellan 2007-2014 på 12-16 dagar.
            Går alldeles utmärkt, gjort Milano och hem i ett svep med nedcabbat under natten, härligt när det är stjänklart.
            MX-5 går utmärkt på Autobahn, (kul när en medföljande Ferarr1 458-förare, kommer fram och säger att en Miata ska inte gå i 238 km ! )
            Givetvis passar den lite bättre när vi åker på kurviga vägar i Dolomiterna.
            har aldrig haft problem med bagageutrymmet.

            Bilden från Elba 2014.
            Bifogade filer
            NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
            Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
            242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

            Comment


            • #7
              Låter verkligen inte som att det är något att oroa sig för, glädjen av att köra lär nog överträffa allt annat! Pratade med en kompis i helgen som sade ungefär samma saker. Så nu blir det nog att börja leta snart... Tack för svar och erfarenheter!

              /Samuel

              Comment

              Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
              Auto-Saved
              x
              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
              x
              eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
              x
              x
              Avancerade alternativ
              Rendering Options

              Vad får du om du tar 3 från sju?

              Working...
              X