Auto-Mobil.se
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Klen, ryckig, svag

Standard

Va skönt det redde ut sig medans solen fortfarande lyser :-) Där ser man, det är inte tack å godnatt då det glappat upp sig på shortnosen. Kul du lät oss få reda på hur det gick!

MVH//SB!!
    Silver-93, 16" Dotz Kendo-Hankook V12 205/45/16, Gaz coilovers, Front lip spoiler, Eget Randall-cai med KN i originalburk, Rostfritt extraktor+2.5 " rostfritt Simons, Led DRL/blinkers på original blinkersplats, Lite stag här å där MSV- Mazda CX-5 2.2 D Aut AWD-13, å en gammal saab cde

Standard

sen uppdataering.. men nu går han som han ska igen.... lite filande för att få till en krysskil i de "nya spåret". nytt drev och ny bult. Samt la faktiskt en punktsvetts mellan bultkragen och remdrevet som en säker gänglåsning.
    Tack för all input och hjälp
    //Thomas

Reg.datum
    jan 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Bergström Visa inlägg
    Just införskaffat mitt första Miataprojekt.. En -91 1.6

Svarar dåligt och långsamt vid gaspådrag även vin tomvarvning.
    Vid acceleration (om man nu kan kalla de de) är de ryckigt och extremt svag.
    Känns som den går extremt fett.
    Kan knappt hålla 120 på plan väg.
    Kommer någorlunda i ax när man passerar 4800rpm.

Så vad tror ni detta kan bero på? Katalysator igenkorkad?(om de finns på denna), Lambdasond? Luftmassemätare(om de finns sån) etc etc.
    Hoppas starkt på alla miatakunniga här inne

Obs Ingen check engine lampa lyser(men funkar)
    Hade liknande symptom på bilen efter en tuff tur med Göteborgs sportvagnsklubb på roliga vägar. Då var det katalysatorn som hade gått sönder och helt enkelt satt igen avgassystemet så att bilen gick dåligt!

Miata NA 1994 1.8

Standard

Thomas-

Jag TROR inte det där är några specialmått på den tätningen. Mitt tips är att ringa MazdaÅF och fråga om de har ngn hemma (vilket de troligtvis inte har) och sen fråga om de, för att kunna lösa det fort för dig, skulle kunna uppge måtten på den som jag är ganska övertygad om de kan se i sina filer. Sen kan du förhoppningsvis hitta en sådan hos en grossist. För det är inte SÅ då att måtten står instansat på den packboxen du tog bort? Men det är klart..... lite våld kan ju fula till eventuella siffror på den;-)
    Hoppas Comfort Racing kan hjälpa dig. De har ju varit med i gamet länge! Berätta gärna hur det går för dig... och bilen;-) !
    Silver-93, 16" Dotz Kendo-Hankook V12 205/45/16, Gaz coilovers, Front lip spoiler, Eget Randall-cai med KN i originalburk, Rostfritt extraktor+2.5 " rostfritt Simons, Led DRL/blinkers på original blinkersplats, Lite stag här å där MSV- Mazda CX-5 2.2 D Aut AWD-13, å en gammal saab cde

Reg.datum
    apr 2018

Standard

Ingen aning vad det är för dimension, men mx5parts har den (short nose lär vara "very early 1.6" i deras lista).

Standard

Tackar för länkarna ...
    har grejerna hemma nu ..
    Talat med folk på CustomRacing här i Örebro och kommer att göra fila till en ny krysskil som passar de "nya" spåret i axeln. har ju bara skador på ena sidan av orginalspåret så jag kan vara säker på att läget på drevet inte förändras på axeln.
    Nu sitter jag och försöker hitta vad de är för mått på den yttre olietätningen på vevaxeln.... den tog lite onödigt mycke stryk innan jag fick bort den. Missa att beställa den och tänkte ju få ihop allt i helgen. Har du några tips på vart jag kan hitta
    den infon kanske ?
    Har den korta vevaxeln som man tydligen INTE vill ha :P.
    Bor lite utanför Örebro..
    //T.

Standard

Hej Thomas

https://www.mx5parts.co.uk/crankshaf...k1-p-1400.html

https://www.mx5parts.co.uk/crankshaf...k1-p-1399.html

https://www.mx5parts.co.uk/crankshaf...k1-p-1566.html

Tror väl att det är dessa du behöver friska. MX5parts är kanon att handla av. Snabba och pålitliga. Jag har ingen erfarenhet ALLS av det du tänker göra, men jag önskar dig lycka till! Var bor du någonstans?

MVH//SB!!

Standard

Det omtalade vevaxelproblemet är de nog som spökar.. krysskilen har ätit sig iväg en bit på vevaxeltappen.
    Tänkte mig på en "ifyllning" jag läst en del om.
    Letat men kan inte hitta nån som säljer ett nytt kamremshjul och bult ? Nån som har några tips ? har kollat mekonomen, skruva. autodock, reservdelar24 mm .
    Nån som gjort denna typen av lagning som har några tips?

//Thomas
    Senast redigerat av Thomas Bergström den 2018-05-12 klockan 21:22.

Standard

https://www.miata.net/garage/Engine_Diagnostics.html

Där har du hur du bygger din egen felkodsläsare och hur du använder den. Jag har haft en sån i säkert 10 år och den enkla lilla saken har hjälpt mig massor.

MVH//SB!!

Reg.datum
    apr 2018

Standard

Lampan tänds bara om signalen är utanför nåt giltigt intervall (ca 0-1V). Om sonden är igensatt (eller sprucken/otät så det kommer in luft bakifrån längs med kabeln) så kan den mäta helt eller delvis på "vanlig luft" istället för bara avgaser men fortfarande ge en giltig signal.

En annan sak du kan testa är att bara koppla ur lambdasonden och låta ECU:n köra på open-loop hela tiden (då kommer lampan såklart lysa). Då borde den få en lite rik bränsleblandning, men det borde inte vara så mycket att motorn går dåligt. Koppla bara ur batteriet några sekunder för att nollställa eventuell bränslekorrigering som den kommer ihåg sen tidigare.

Liknande ämnen

1. Ryckig gång....
    Av Eva Karlsson i forum Miata meck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 20:47
  2. Svag miata
    Av Mathias Petersson i forum Miata meck
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 20:46
  3. Ryckig gång!
    Av Bosse i Kungsör i forum Öppen diskussion
    Svar: 4