IL Motorsport
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Manuell- eller automatlåda?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jan Brage Visa inlägg
    Thomas hade rätt. Vi är mycket nöjda. Automatlådan är verkligen riktigt bra och gjorde semesterkörningen skön både på landsväg och genom städer. Den "mjuka" originalfjädringen var också riktig skön på semesterresa
    men visst kan man sakna bilsteinchassit i kurvorna.
    Janne
    Vi och 2 bilar till i Halmstad delar din uppfattning!
    Lycka till!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Thomas Ericsson
    Hedersmedlem
    Halmstad

Reg.datum
    aug 2009

Standard

Thomas hade rätt. Vi är mycket nöjda. Automatlådan är verkligen riktigt bra och gjorde semesterkörningen skön både på landsväg och genom städer. Den "mjuka" originalfjädringen var också riktig skön på semesterresa
    men visst kan man sakna bilsteinchassit i kurvorna.
    Janne
    Janne

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jan Brage Visa inlägg
    Det blev automat. Efter att ha vevat runt en sexväxlad låda i nio år så var det dags att prova något annat. Oerhört bekvämt. Återkommer när jag (vi ) kört ett tag.
    Janne
    Du blir säkert nöjd, även på sikt!
    Lycka till med bilen!

Thomas Ericsson
    Hedersmedlem
    Halmstad

Reg.datum
    aug 2009

Standard

Det blev automat. Efter att ha vevat runt en sexväxlad låda i nio år så var det dags att prova något annat. Oerhört bekvämt. Återkommer när jag (vi ) kört ett tag.
    Janne
    Janne

Reg.datum
    aug 2009

Standard

Idén med tejpade reflexer verkar smart. Om man använder någon snyggare tejp så kanske man kan påstå att man stylat bilen och helt dolt reflexerna.
    Återkommer om automatlåda när jag provkört någon.
    Janne
    Janne

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tobias Linder Visa inlägg
    Borde man inte kunna koppla ur slingan och ha en "mörk" reflex? Så länge de inte lyser verkar det inte vara något problem.

@Stefan Winkler: Du säger motvilligt. Hur kommer det sig att du skaffade en automat ändå? Har ni bara en bil? (dvs ni har ingen bruksbil)
    Svar ja. Vi har en bruksbil. Ibland är jag tvungen att ta den till jobbet och med tanke på att min fru har glömt hur man kör manuellt så fick det bli en automat.
    2.0 ND RF AT -17 Soul Red

Standard

Borde man inte kunna koppla ur slingan och ha en "mörk" reflex? Så länge de inte lyser verkar det inte vara något problem.

@Stefan Winkler: Du säger motvilligt. Hur kommer det sig att du skaffade en automat ändå? Har ni bara en bil? (dvs ni har ingen bruksbil)

Standard

Jag valde ytterst motvilligt en automatväxlad Miata. Motvilligt därför att den manuella lådan är superb medan automatlådan är lite motvals och tar gott om tid på sig att byta växel. Från växelbyte med paddlar till att det faktiskt händer något tar nog minst en sekund, vilket jag upplever som en evighet.
    I mitt fall stod valet mellan Miata med automat eller annan bil med automat - jag är fortfarande väldigt nöjd över valet och trivs med bilen som helhet. Men om du, olikt mig, inte har en fru som tvunget vill ha en automat - välj den manuella lådan.
    2.0 ND RF AT -17 Soul Red

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mats Lilje Visa inlägg
    Hej
    106 § Bil vars längd överstiger sex meter ska ha sidomarkeringsreflex/-reflexer som vid belysning återkastar orangegult ljus åt sidan.

Med andra ord så behöver våra små bilar inte ha några sidomarkeringsreflexer.
    Det är fel slutsats enl mig.
    Det står inget om vad som gäller för bil under 6m, eller hur?

Sedan tror jag inte besiktningen anser att det räcker med tejp över dom. Dom finns ju fortfarande monterade.
    2017 2.0 Sport
    OFH2 Header, OFT Tuning, Koni Sport Yellow justerbara dämpare, GWR RoadsterSport fjädrar/Performance Bump Stop/RoadsterSport SuperStreet ljuddämpare

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mats Lilje Visa inlägg
    Hej
    Ursäkta om jag hoppar in och fortsätter lite Off Topic.
    Har haft lite tjafs tidigare med besiktningen om reflexer, men då gällde det mitt släp.
    Jag tog då kontakt med dåvarande vägverket för att reda ut vad som gällde.
    Här har jag gjort en Marjasin.

Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2013:63
    Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar
    21 kap. Belysning m.m.
    Sidomarkeringsreflex
    Övergripande krav

106 § Bil vars längd överstiger sex meter ska ha sidomarkeringsreflex/-reflexer som vid belysning återkastar orangegult ljus åt sidan.

Med andra ord så behöver våra små bilar inte ha några sidomarkeringsreflexer.
    Då borde man enkelt kunna klistra silvertejp över de farliga vita reflexerna om inte besiktningsmannen då hävdar ett paragraf 8 i tidigare nämnda kapitel inträder.

8 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflexanordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

Är silvertejp eller motsvarande att betrakta som färgskikt?

Tyvärr har jag inget svar men någon kanske vill testa. Meddela i så fall gärna resultatet här på forumet så vi andra vet.
    Du e listig Mats!

Thomas Ericsson
    Hedersmedlem
    Halmstad

Liknande ämnen

1. Kylare till manuell na sökes
    Av Magnus Enorsson i forum Miatarelaterat Köpes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:18
  2. Automatlåda?
    Av georg i forum Öppen diskussion