IL Motorsport
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Manuell- eller automatlåda?

Standard

Varför fick du påpekande om reflexerna? Så länge du har en orange lampa som lyser just orange har det aldrig varit problem. Är lampan trasig eller lyser vitt är det en annan historia.

Reg.datum
    aug 2009

Standard

Återkommer när jag (frugan) bestämt mig. Nu stönar jag mest för att jag fick påpekande om fel färg på reflexerna på besiktningen. Hur många är vi inte som kör med vita reflexer med en orange lampa i?
    Janne
    Janne

Standard

Missa trean på en 6-växlad NB är inte jätteovanligt vid hård accelaration, då drivlinan vrider sig rätt duktigt. Särskilt om man har överladdning.

Men det är en smaksak. Personligen skulle jag aldrig köpa en automat-Miata, men har inga problem att köra min automat Volvo V70 som bruksbil. Miatan är en leksak och att överlämna växlingen till en dator är för mig att ta bort mer än halva nöjet med att köra en sån leksak. Man förlorar liksom poängen.

I min mening, som sagt.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jan Brage Visa inlägg
    En missad växling av fem med manuellt låda är väl inte otänkbart. A
    Har aldrig åkt med någon under mina 35 år som missat en växling.
    aut kör man för det är bekvämt
    2017 2.0 Sport
    OFH2 Header, OFT Tuning, Koni Sport Yellow justerbara dämpare, GWR RoadsterSport fjädrar/Performance Bump Stop/RoadsterSport SuperStreet ljuddämpare

Reg.datum
    jun 2011

Standard

Bruksbil och bruksbil, klart att den lille glädjespridaren skall få följa med till jobbet på sommaren. Det verkar ändå som att de som kört med automat verkar tämligen nöjda.
    Hur mycket i acceleration förlorar man egentligen? En missad växling av fem med manuellt låda är väl inte otänkbart. Att en sådan bil blir svårsåld är förstås trist. I mina
    fortsatta planer tror jag dock att jag lägger ner tankarna på takräcke och dragkrok.

Janne
    Jag tror inte du tappar mycket 0-100 på pappret, det är mer känslan man tappar.

Om du missar en växling på fem med manuell låda så skulle jag nog faktiskt rekommendera dig att köpa automat....
    Ordförande Miata Club of Sweden - chairman@mx-5.se

ND 2,0 Sport '17 - Svart
    Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Michelin Pilot Sport 4 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram. Bilder...

NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
    Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan, såld ny i Schweiz)
    16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag / EBC Greenstuff

MSV: Mercedes-Benz S213 E220 CDI Exclusive ´17 - Svart

Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

Reg.datum
    aug 2009

Standard

Bruksbil och bruksbil, klart att den lille glädjespridaren skall få följa med till jobbet på sommaren. Det verkar ändå som att de som kört med automat verkar tämligen nöjda.
    Hur mycket i acceleration förlorar man egentligen? En missad växling av fem med manuellt låda är väl inte otänkbart. Att en sådan bil blir svårsåld är förstås trist. I mina
    fortsatta planer tror jag dock att jag lägger ner tankarna på takräcke och dragkrok.

Janne
    Janne

Standard

Har kört NC aut, helt ok låda!
    Ball med rattpaddlar men det märks att det accar lite sämre.
    2017 2.0 Sport
    OFH2 Header, OFT Tuning, Koni Sport Yellow justerbara dämpare, GWR RoadsterSport fjädrar/Performance Bump Stop/RoadsterSport SuperStreet ljuddämpare

Reg.datum
    jun 2011

Standard

Jag har tänkt mig en Nc från runt år 2010
    Frågan är hur många du ens lyckas hitta som begagnade? De finns, men det är inte mycket att välja på.

och då blir det tydligen en gammal trött viskolåda!?
    Ja. Men inte bara på NC, alla har viskolåda. Finns ingen MX-5 med t.ex. dubbelkopplingslåda. Sedan HUR trött den är kan jag inte svara på då jag inte kört någon, men jag har kört t.ex. Mazda 6 automat och även om den är OK där, så skulle jag inte kalla den för mer än så. MEN - jag har inte kört MX-5 automat, kan vara annorlunda.

Vad jag måste bestämma själv (och hon som kör när jag navigerar)
    är om jag tycker det är roligt att växla manuellt eller om bekvämligheten är viktigare när man sitter i en kö!
    Hur mycket sitter du i kö? Är detta en bruksbil som du kör t.ex. till och från jobbet också?
    Ordförande Miata Club of Sweden - chairman@mx-5.se

ND 2,0 Sport '17 - Svart
    Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Michelin Pilot Sport 4 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram. Bilder...

NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
    Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan, såld ny i Schweiz)
    16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag / EBC Greenstuff

MSV: Mercedes-Benz S213 E220 CDI Exclusive ´17 - Svart

Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

Reg.datum
    aug 2009

Standard

Oo, Miataklubben denna källa till visdom. Skönt med intresserade kamrater när man måste bestämma sig för något här i livet.
    Jag har tänkt mig en Nc från runt år 2010 och då blir det tydligen en gammal trött viskolåda!? Om den är något tyngre bekymrar
    mig mindre då vikten knappast kunde vara bättre placerad i bilen. Vad jag måste bestämma själv (och hon som kör när jag navigerar)
    är om jag tycker det är roligt att växla manuellt eller om bekvämligheten är viktigare när man sitter i en kö!
    Janne
    Janne

Standard

Värst är att aut väger mer
    2017 2.0 Sport

Liknande ämnen

1. Kylare till manuell na sökes
    Av Magnus Enorsson i forum Miatarelaterat Köpes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:18
  2. Automatlåda?
    Av georg i forum Öppen diskussion
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 09:44
  3. Fönsterhiss manuell
    Av Allm i forum Miatarelaterat Köpes
    Svar: 2