Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd ND

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd ND

    Hej,

    funderar på att byta bort min Porsche 968 mot en ny eller nästan ny Miata ND roadster och tänkte be om lite synpunkter.

    Har tänkt mig en bil enligt följande

    Vit solid lack
    Sänkningssats alternativt coilovers
    Goodwin Racing Super Street ljuddämpare
    Japan Racing JR3 Bronze 8x17 et35 alternativt spacers

    Frågan är om jag skall sikta på en bil med sportpaketet eller inte. Har inte haft möjlighet att jämföra originalstolarna med Recaro, utan bara läst på
    olika forum och förstått att en del tycker att Recaro är väldigt smala. Har några kilon för mycket runt midjan, 182cm/100kg och kommer enbart använda bilen
    som en solskensglidare och aldrig på bana.

    Några tips på vad jag skall sikta på? (Skulle den bruna nappaklädseln vara möjlig att beställa i Sverige så skulle jag nog ta den direkt)


    Hälsningar Hans

  • #2
    Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
    Hej,

    funderar på att byta bort min Porsche 968 mot en ny eller nästan ny Miata ND roadster och tänkte be om lite synpunkter.

    Har tänkt mig en bil enligt följande

    Vit solid lack
    Sänkningssats alternativt coilovers
    Goodwin Racing Super Street ljuddämpare
    Japan Racing JR3 Bronze 8x17 et35 alternativt spacers

    Frågan är om jag skall sikta på en bil med sportpaketet eller inte. Har inte haft möjlighet att jämföra originalstolarna med Recaro, utan bara läst på
    olika forum och förstått att en del tycker att Recaro är väldigt smala. Har några kilon för mycket runt midjan, 182cm/100kg och kommer enbart använda bilen
    som en solskensglidare och aldrig på bana.

    Några tips på vad jag skall sikta på? (Skulle den bruna nappaklädseln vara möjlig att beställa i Sverige så skulle jag nog ta den direkt)


    Hälsningar Hans
    Jag har sportpaketet med Recarostolarna. Jag är 180 cm och väger 75 kg. Visst, man känner hur valkarna i stolen smiter åt runt baken men jag har även ”stora polare” som har sportpaketet och som trivs med det. Det går inte ge några råd när det gäller komfort, du måste prova de olika alternativen själv.

    //Dan


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    ND 2016 Sport - "Happiness is not around the corner, it is the corner".

    Comment


    • #3
      Om du tar en ND-RF uten sportpaket, kan du välja brun nappaklädsel.

      Har precis testat att bygga en sådan.

      Kolla bifoagde PDF-fil.
      Bifogade filer
      Kim Hansen

      Mazda MX-5 ND RF 2.0 - årsmodell 2023
      Exclusive Line - DK version
      MSV - Suzuki Vitara Allgrip

      Comment


      • #4
        Hej
        Vi har en 2.0 sport -16, med Recaro, funkar för oss
        utöver stolarna ingick Bilstein, fjäderbensstag, Bose mm
        tycker du ska ta dig till en handlare och prova stolarna, vi är alla stöpta i olika former
        MX-5 ND 2.0 Sport
        Crystal White Pearl
        GWR Super Street Twin Tip
        Mazda/Eibach sänksats
        6UL 17x8 Tungsten
        Continental 235/40-17
        Stubby antenna

        Comment


        • #5
          Hej! Jag är ungefär lika stor som du. Jag valde bort Sportmodellen just p.g.a att jag inte satt bra i Recarostolarna. Mellanskillnaden i pris kan du köpa rätt mycket skoj för. Jag vill minnas att det var c.a. 20000:- skillnad mellan Sport och Standard 2.0 för 2017 års modell.

          Sänkning: Jag har kört med Eibach sänkningsfjädrar och det har funkat riktigt bra. Prisvärt!
          ----------------------------------------------------------
          1000 corners a day keeps the shrink away.

          Comment


          • #6
            Hej,

            Jag hade alla gånger valt en Sport, bara för att få Recaro stolarna som jag verkligen gillar, och jag har ungefär samma dimensioner som dig.

            Åtminstone sänkfjädrar behövs, de som Mazda säljer funkar.
            Visst är coilovers bättre, men ska du bara köra gata duger fjädrarna gott, men de behövs, annars rollar det i kurvorna.

            Var i landet bor du? Du skulle kunna få provsitta mina Recaro om du vill.
            ND 2,0 Sport '17 - Svart
            Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

            SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
            16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

            SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
            Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

            Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

            Comment


            • #7
              Tack för era svar. Bor i Östersund, så jag får väl börja med att besöka den lokala Mazdahandlaren. De har dock "bara" en bil med standardstolar hemma.
              Vart bor du Fredrik? Din bil verkar ju ha lite samma look som jag är ute efter.

              Hälsningar Hans

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
                Vart bor du Fredrik?
                Stockholm (norra sidan i alla fall..)
                ND 2,0 Sport '17 - Svart
                Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

                SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
                16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

                SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
                Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

                Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

                Comment


                • #9
                  Tack, hör av mig om och när jag har vägarna förbi dig.

                  Comment

                  Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                  Auto-Saved
                  x
                  Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                  x
                  eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
                  x
                  x
                  Avancerade alternativ
                  Rendering Options

                  Vad får du om du tar 3 från sju?

                  Working...
                  X