Auto-Mobil.se
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Batteriladdningsproblem

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Ericsson Visa inlägg
    Vi var några stycken som hade problem med att batteriet tömdes på våra ND.
    Visade sig vara en bugg, och boven var att farthållaren var påslagen, när bilen ställts undan.
    Din verkstad fixar uppdatering utan kostnad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Aha, då ska jag kolla med Mazda om jag fått uppdateringen.

För övrigt så efter 4:e omstarten av laddningen så gick den förbi steg 5 så nu verkar den vara ok och står på underhållsladdning. Vi får väl se fram emot våren om den startar...längtar :-)
    MX-5 RF 2.0 6MT - Brun Nappa

Standard

Vi var några stycken som hade problem med att batteriet tömdes på våra ND.
    Visade sig vara en bugg, och boven var att farthållaren var påslagen, när bilen ställts undan.
    Din verkstad fixar uppdatering utan kostnad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Thomas Ericsson
    Hedersmedlem
    Halmstad

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jönsson Visa inlägg
    Lånar denna tråden.

Jag satte in min ND i ett varmgarage för vintervila i mitten av oktober. Jag kopplade inte bort batteriet. I början av december kopplade jag in min CTEK MXS 5.0 laddare. Dock får den hela tiden error på steg 5 vilket enligt manualen indikerar att batteriet inte kan hålla spänningen över 12 V. Kan mitt batteri ha tagit skada av att stå inkopplat utan laddning i 1 1/2 månad? Bilen köptes ny i början av sommaren 2017 så det är inget gammalt batteri.
    Har du prövat att starta bilen?
    Den ska klara några veckor utan körning!
    Annars ring Mazda support så får de fixa det.

Jag som även kör hoj (CB1000R) - tips till alla: Googla på batteri och batteriladdare på Sporthoj.com
    Hojåkare är experter på batterier då många ställer av hojjen över vintern.

Annars så finns i denna tråd flera goda råd.
    2017 2.0 Sport
    OFH2 Header, OFT Tuning, Koni Sport Yellow justerbara dämpare, GWR RoadsterSport fjädrar, och GWR Performance Bump Stop.
    Ny slutdämpare sökes! Lätt är ett krav.

Tips mottages!

Standard

Lånar denna tråden.

Jag satte in min ND i ett varmgarage för vintervila i mitten av oktober. Jag kopplade inte bort batteriet. I början av december kopplade jag in min CTEK MXS 5.0 laddare. Dock får den hela tiden error på steg 5 vilket enligt manualen indikerar att batteriet inte kan hålla spänningen över 12 V. Kan mitt batteri ha tagit skada av att stå inkopplat utan laddning i 1 1/2 månad? Bilen köptes ny i början av sommaren 2017 så det är inget gammalt batteri.
    MX-5 RF 2.0 6MT - Brun Nappa

Reg.datum
    mar 2011

Standard

Slutrapport: Jag lånade en gammal batteriladdare med 10 A säkring och laddade batteriet i 3-4 timmar. Sedan kopplade jag in min CTEK och den indikerade direkt att laddningen fungerade. Efter ca 8 timmar var batteriet fulladdat.

Reg.datum
    mar 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av P Lindgren Visa inlägg
    Då borde du ha garanti.
    Ja, det är 4 års garanti har jag för mig.

Reg.datum
    okt 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av Magnus Hasbo Visa inlägg

I bilen sitter ett 3 månader gammalt Bosch S4021 batteri.
    Då borde du ha garanti.

Reg.datum
    mar 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Röd -91 Visa inlägg
    Du har inte möjlighet att låna en med lite kralligare säkringar? Jag har en äldre som ger upp till 16A och har fått liv i batterier som ingen Cetek i världen har lyckats väcka.
    Fast ibland har det faktiskt tagit dagar innan något har hänt så ge inte upp.

/N
    Det verkar vara ett bra nästa steg för att försöka få igång Bosch-batteriet.

Eftersom jag behöver ha en bil som fungerar har jag idag med hjälp av tunnelbana, tvärbana och buss inhandlat ett st Varta B32 batteri som rekommenderas i en annan ganska ny tråd på detta forum. Där fick man också reda på att Biltemas batteri inte passar i batterilådan. Tack för den informationen som gjorde att jag i alla fall undvek det misstaget. :-)

Återkommer när jag fått liv i eller reklamerat Bosch-batteriet!

Reg.datum
    jan 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Magnus Hasbo Visa inlägg

https://www.kjell.com/se/sortiment/e...v-2-8-a-p44566

Så fort jag kopplade in den enligt instruktionerna så gick den inbyggda 5 A flatstiftsäkringen sönder. Ny promenad till Kjell & Co och inköp av flatstiftsäkringar. Några nya försök med trasiga säkringar som följd.
    Du har inte möjlighet att låna en med lite kralligare säkringar? Jag har en äldre som ger upp till 16A och har fått liv i batterier som ingen Cetek i världen har lyckats väcka.
    Fast ibland har det faktiskt tagit dagar innan något har hänt så ge inte upp.

/N
    ------------------------------

Niclas Wendel

Reg.datum
    mar 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rolf G Visa inlägg
    Om Du använder en gammal laddare av typ halvvågslikriktare så är det viktigt att koppla loss batterikablarna från bilen. Halvvågslikriktare kan fördärva viss elektronik i bilen.
    Ja, det är ett bra tips. Just det kände jag till. I denna mystik av batteriladdning är alla tips värdefulla.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •