Auto-Mobil.se
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 43

Ämne: Sänkning ND

Standard

Med en 10 mm nyckel har jag justerat ljuset på den vita ringen med bultskalle på lamphusets baksida
    /Thomas
    - - VARJE INBROMSNING ÄR ETT PERSONLIGT MISSLYCKANDE - -

Standard

Mazda-verkstad borde väl kunna göra detta på några minuter, de har väl verktyget/programmet?
    Nuvarande förälskelse:
    ND 2017,
    RF 2.0 Sport Soul Red
    Öhlins Road & Track coilovers, Wrapzone stenskottsskydd

Ex:
    NC 2007,
    2,0L True Red
    RC Design 22 SGVP 16", Toyo Proxes T1-R 205/50-16", Eibach Pro kit sänkfjädrar, RED Seatback Bar Covers, Miata Windrestrictor, EBC Red Stuff, CG Seat Belt Lock

Standard

Servicemanualen för ND innehåller följande avsnitt: HEADLIGHT AUTO LEVELING SYSTEM INITIALIZATION
    Det är Mazdas serviceåtgärd efter bl a sänkning av bilen, för att justera ljusbild/strålkastare. Mazda använder alltså inget nytt (justerbart) stag till givaren bak, typ de som Corksport (CorkSport Headlight Leveling Link), Flyin Miata (ND Headlight Levelizer) m fl säljer. I stället kalibreras systemet via ODB-uttaget (DLC-2). Mazda använder ett verktyg för detta (M-MDS). Man kan även utföra denna kalibrering genom att bygla mellan B och J i ODBn. Se bifogat material/utdrag ur servicemanualen. Nytt stag verkar inte behövas, Mazda använder i alla fall inget. Jag har nu själv provat detta och det fungerade som beskrivet, och mitt halvljus är nu OK igen efter att ha varit helt kass efter min sänkning (var ute och provkörde en runda i går kväll). Observera att om man byglar fel i OBDn kan det börja brinna (!). Jag tyckte det var knepigt att komma åt OBDn, men med en förlängningskabel OBD - OBD gick det bra.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av Johan Werner den 2017-12-03 klockan 12:32.
    ND 2.0 Sport CWP

Reg.datum
    mar 2010

Standard

Vår danske medlem Helge Pedersen har hittat lite information kring "Active Bonnet" som kanske kan vara bra att veta om för alla som har sänkt eller har tankar om att sänka:

Active Bonnet
    CAUTION
    Do not touch the actuator directly after the active bonnet has activated. Otherwise, it could
    result in a burn as the actuator is hot directly after the activation.
    Operation and Handling
    Always make sure that the bonnet is closed completely before driving. Otherwise, the
    system may not operate normally.
    The system may not operate for about 8 seconds after the ignition is switched ON.
    Use tyres of the same specified size on all four wheels. If tyres with different sizes are
    used, the system may not operate normally.
    If something hits the area around the front bumper, the sensor could be damaged even if
    the active bonnet does not activate. Always consult an expert repairer, we recommend an
    Authorised Mazda Repairer to have the vehicle inspected.
    Do not remove or repair parts or wiring for the active bonnet. In addition, do not test
    the system’s circuitry using an electric tester. Otherwise, the active bonnet may activate
    mistakenly or not operate normally. Consult an expert repairer, we recommend an
    Authorised Mazda Repairer for when repairs or replacement servicing is required.
    Do not replace the front bumper, bonnet, suspension, aero parts, or wheels with nongenuine
    Mazda parts. Otherwise, the system may not operate normally.
    Do not install non-genuine Mazda accessories to the front bumper. In addition, do not
    install objects on the bonnet. Otherwise, the system may not operate normally.
    Do not close the bonnet excessively or apply a load to the actuator. Otherwise, the
    actuator could be damaged and cause the system to not operate normally.
    Do not modify the suspension. If the vehicle height or the damping force of the
    suspensions is changed, the system may not operate normally.

When equipping parts, consult an expert repairer, we recommend an Authorised Mazda
    Repairer. If parts are installed incorrectly, the active bonnet may not activate normally due
    to the inability to detect an impact.
    When disposing of the vehicle, consult an expert repairer, we recommend an Authorised
    Mazda Repairer. If the vehicle is not handled correctly, it could result in injury.
    The active bonnet cannot be reused if it has been activated. Have the system replaced at
    an expert repairer, we recommend an Authorised Mazda Repairer

Texten är från en engelskspråkig instruktionsbok - sida 74
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av Kim H den 2017-11-07 klockan 09:52. Anledning: Engelskspråkig manual bifogat
    Kim Hansen, distriktsansvarig Södra Skåne

Sportig: Mazda MX-5 1.6 - Sunburst Yellow (HZ) - NB årsmodell 2000
    Sportig, kraftfull och lite komfortabel: Mazda MX-5 2.0 Sport - Blue Reflex Mica - ND RF årsmodell 2017 - "Blue Reflex Mica is the new Stormy Blue Metallic"
    (Sportig, kraftfull - och såld: Mazda MX-5 2.0 Roadster Coupe - Stormy Blue Metallic - NC årsmodell 2007)
    Inte sportig men snål: Kia Niro PHEV - Silky Silver Metallic - årsmodell 2018
    Inte alls sportig - mycket rymlig: VW Multivan 2.0 TSI - Salsa Röd - årsmodell 2015

5. Standard

Citat Ursprungligen postat av Lars-Göran Olsson Visa inlägg
    Givaren är helt utan "lägen"
    men enligt Rev9 instruktionen ska man eftersträva 90gr vinkel mellan givaren och staget
    se tidigare länk

Artnr, Biltema har bara en M6 vinkellänk, sparade inte frp...
    tänkte också att när allt är klart byta själva vinkellänken till tätad rostfri
    Läste på mx5.net att man kan få bilen att kalibrera lägesgivaren genom att mixtra med OBD:n.

Det fick mig att fundera på om man kan tvinga fram en kalibrering genom att koppla bort batteriet? Vid inkoppling så måste man vrida ratten till ytterlägena & återstarta I-stop:en så det finns ju vissa system som kalibreras då.

Jag kan själv inte prova eftersom jag bröt strömmen när jag bytte ratten & då var bilen redan sänkt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    MX-5 ND RF Launch Edition
    Öhlins Road and Track, Karcepts Swaybars

Vinterbil: Saab 9-3 Turbo X

6. Standard

men enligt Rev9 instruktionen ska man eftersträva 90gr vinkel mellan givaren och staget
    se tidigare länk

Var och köpte en uppsättning på Biltema idag som jag ska pyssla med i helgen.

Reg.datum
    aug 2015

Standard

se tidigare länk

MX-5 ND 2.0 Sport
    Crystal White Pearl
    GWR Super Street Twin Tip
    Mazda/Eibach sänksats
    6UL 17x8 Tungsten
    Continental 235/40-17
    Stubby antenna

8. Standard

Citat Ursprungligen postat av Magnus Johnsson2 Visa inlägg
    Det där ser intressant ut, sedan är ju frågan hur man får ihop det med höjden på bilen. Ingen av oss som sänkt har väl tänkt på att mäta ljuset innan.

Vad var det för art.nr?

Det är väl inte sån tur att det finns ett viloläge eller ytterläge som motsvarar normalhöjd?

9. Standard

Nu har jag provat lite...
    ett besök på Biltema, vinkellänk, rostfria låsmuttrar och gängstång
    har nog inte fått vinkeln helt 100, men får testa när det blir mörkt

Bifogad fil 29631

Bifogad fil 29632
    Det där ser intressant ut, sedan är ju frågan hur man får ihop det med höjden på bilen. Ingen av oss som sänkt har väl tänkt på att mäta ljuset innan.

Vad var det för art.nr?

Reg.datum
    sep 2016

Standard

Nu har jag provat lite...
    ett besök på Biltema, vinkellänk, rostfria låsmuttrar och gängstång
    har nog inte fått vinkeln helt 100, men får testa när det blir mörkt