Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

köpråd nc?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • köpråd nc?

    Hej
    Jag planerar att köpa en nc av årsmodell 06-09 då jag dels gillar modellen och att prisbilden dessutom känns roligare.
    Jag väljer sufflett för att det för mig känns "basic" och verkar dessutom vara både vanligare och billigare.. Känner mig ur detta perspektiv nöjd för att "dyrast modell" inte just nu väcker mest "habegär"..

    Jag uppskattar om ni med erfarenhet skulle vilja dela med er av lite köptips kring modellen..
    Många bilar är importerade... finns något särskilt att tänka på där...
    Är vinterkörda bilar rostkänsliga? hur viktigt är miltalet?
    Finns det "kända" svagheter man bör titta närmre på vid första kollen?
    Är snygga 18 tums fälgar vettigt och värt att betala för eller är det mest "bling" som försämrar köregenskaperna??

    kan en 1,8 vara ok till enstaka banträffar när dessa för mig endast syftar till att ha roligt och bli en bättre förare eller är en 2,0 med sportfjädring och diffbroms "nödvändigt" eller nästan nödvändigt??

    Jag vill dessutom ibland kunna hänga på och låsa fast två cyklar... kan man lösa det på ett smidigt sätt?

    Tacksam för alla tips!

  • #2
    Hej,

    Mekaniken i Miator är mycket tålig.

    Men, rostar gör de om de utsätts för vinter.
    Det är inget fel på en importbil som sådan, men det ÄR större risk att den har körts på saltade vintervägar i t.ex. Tyskland.

    Det finns många som är nöjda med sina 1,8 bilar, men personligen hade jag satsat på 2,0, och helst 2,0 Sport, särskillt om du har tänkt köra bana.
    Dessutom som du säger en med diffbroms.
    Jag är lite osäker på hur det är med diffbroms på importerade NC, i tidigare generationer varierade det.
    ND 2,0 Sport '17 - Svart
    Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

    SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
    16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

    SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
    Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

    Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

    Comment


    • #3
      Jag påstår att en 1.8 NC också är kul på bana, speciellt om man bara ska åka någon enstaka gång :-D

      Så här kul har jag.

      Comment


      • #4
        Även tysksålda 2.0 sport har diff, dock ej halvljusautomatik, dragkrok får enl instrbok inte monteras på NC, cyklar på bagageräcket, njaee...(på svenskasålda NC hade både 2.0 och 2.0 sport diff)
        Last edited by Johan Gauding; 2017-05-17, 06:23.
        Susanne och jag kör en NC 2006 Launch Edition (3:rd Generation Limited) i Velocity Red Mica. Nr 2104 av 3500 producerade.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Jonas Löfgren Visa inlägg
          Jag påstår att en 1.8 NC också är kul på bana, speciellt om man bara ska åka någon enstaka gång :-D

          Så här kul har jag.
          så kul vill ju jag också ha :-)

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Fredrik Hesse Visa inlägg
            Hej,

            Mekaniken i Miator är mycket tålig.

            Men, rostar gör de om de utsätts för vinter.
            Det är inget fel på en importbil som sådan, men det ÄR större risk att den har körts på saltade vintervägar i t.ex. Tyskland.

            Det finns många som är nöjda med sina 1,8 bilar, men personligen hade jag satsat på 2,0, och helst 2,0 Sport, särskillt om du har tänkt köra bana.
            Dessutom som du säger en med diffbroms.
            Jag är lite osäker på hur det är med diffbroms på importerade NC, i tidigare generationer varierade det.
            Tack för svar
            Om de börjar rosta, finns det "kända" känsliga skrymslen & vrår där det går att kolla om bilen är i riskzonen för allvarligare rostangrepp?

            Comment

            Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
            Auto-Saved
            x
            Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
            x
            eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
            x
            x
            Avancerade alternativ
            Rendering Options

            Vad får du om du tar 3 från sju?

            Working...
            X