Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komfort NC 1.8 vs NC 2.0 sport

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Komfort NC 1.8 vs NC 2.0 sport

    Hej är ute efter att köpa en Mx5 NC för att testa på cablivet. Min undran är, har 1.8 med vanliga stötdämpare bättre komfort än 2.0 som har sportstötdämpare? Eller är det bara fördelar med 2.0 förutom priset?

  • #2
    Jag skulle säga att det är bara fördelar med 2,0.
    Men det är inte alla 2,0 som har "sportstötdämpare", utan bara 2,0 Sport.

    Det är inte dålig komfort ens i en 2,0 Sport.
    ND 2,0 Sport '17 - Svart
    Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

    SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
    16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

    SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
    Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

    Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

    Comment


    • #3
      Ska du köpa en NC, ska du givetvis satsa på en 2,0 Sport. Varför köpa en 1,8 begagnad? Du har ju så mkt bättre vridmoment i 2,0 modellen, och köper du en Sport får du också 6-växlat. NC modellen är fin att åka i, med god komfort. Sänkt blir han mer lik gamla NA modellen i uppförande. Styr in bra i kurvor och har bra ork ur dem. Komforten bibehålls väl även i sänkt utförande. Enda fördelen med en vanlig 2,0 modell, är väl att du sitter bättre still i tygstolar än i läder. Å andra sidan blötare när det regnat, och man inte hunnit få upp taket...
      Velocity Red -06 LE nr:2020 utav 3500st (som ersättning för "låååga blå" efter 12 år)
      MSV:Bright Yellow Mini Cooper S Countryman All4 -12 "Gurra"
      Enthusiastbil 1: Austin-Healey Sprite AN5 "Frogeye" 1959. I min ägo sedan nov.-74
      Entusiastbil 2: Austin-Healey 3000 Mk2 Sports Convertible BJ7 "Big Healey" 1962. I min ägo sedan nov.-13
      "Arbetshäst" VW Caddy Maxi 140TDI DSG "extra allt" -14

      Comment


      • #4
        Även om en 2,0 kostar mer i inköp så håller den sitt värde bättre också skulle jag påstå.

        De mindre motorerna har alltid varit svårare att sälja.
        ND 2,0 Sport '17 - Svart
        Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

        SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
        16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

        SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
        Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

        Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

        Comment


        • #5
          Jag äger en NC 2.0 Sport -06 sedan våren 2014 och är väldigt nöjd. Sportmodellen är kanske lite stötigare, men det är nog marginellt. Den 6-växlade lådan i Sportmodellen gör att det är lättare att alltid ha rätt växel i. Håller med Fredrik Hesse att Sportmodellen håller värdet bättre. Skulle tro att jag får tillbaka pengarna, som jag gav 2014 om jag skulle sälja idag. Jag har kört 1800 mil med bilen, som idag har gått 5400 mil.

          Å andra sidan kan du hitta en NC 1.8 -06 till ett förmånligt pris idag.
          Jan-Olov Persson

          Väst / Göteborg.


          Mazda MX-5 ND 2,0 Sport 2016, vitmetallic

          Comment


          • #6
            Ok trodde alla 2.0 var sport. vet ju inte vad jag tycker om cab än så ville gärna inte behöva lägga mycket mer än 100k. Ser också att en 2.0 sport med låga mil nosar på ND 1.5 i pris. Då måste det väl vara bättre att köpa en ND?

            Comment


            • #7
              Ok men det är ingen som har testat båda chassin och vet vilken som har bättre komfort? En NC 2.0 sport blir dyr, nästan lika dyr som 1.5 ND. Är det bättre att satsa på en ND?

              Comment


              • #8
                Tackar för svar! Blev en ny ND 2.0 istället


                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                Comment

                Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                Auto-Saved
                x
                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                x
                eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
                x
                x
                Avancerade alternativ
                Rendering Options

                Lägg fem till 7, vad har du nu?

                Working...
                X