Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erbjudande om gruppköp av Road & Track från Öhlins

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Erbjudande om gruppköp av Road & Track från Öhlins



    Och så här ser de ut. Ingen faktura medskickad. Kommer kanske via mejl eller post.

    I det svarta höljet löper en spiralfjäder fritt. Det är alltså möjligt att fixera höljet.

    "Klickanordningen sitter i änden mot stötdämparen. Det är sex (6) klick på ett varv.

    Fredrik, PM kommer.
    Last edited by Jan Frisk; 2017-05-18, 21:03.
    ND2 RF 2019 2,0 Eternal Blue Metallic
    Svensksåld / Brunt nappaskinn / Apple Car Play / Fjäderbenstag / Kort antenn / Deresonatorerad / Cetek batterimonitor / Bagagelucksfjädrar / Orange bromsok / IL nedre stag x 2 / Smart Top / Zunsport lower grill / LED-strip baklucka / Detanklocksglitch / Fälgkantsskydd / Golv- & handskfacks-LED / Röd startknapp / Backkamera / Delrin dörrbussningar / Guardian Design ratt / Stänkskydd / GWR SSST / Öhlins R&T / Tonade sidoblinkers mm

    Comment


    • Ursprungligen postat av Oscar Mattsson Visa inlägg
      Nu är förspänningen dubbelkollad fram och avståndet mellan låsmuttrarna (förspänning / höjdjustering) samma på båda sidor. Kollade även avståndet ovanför hylsan som fjädern ligger på upp till överkanten på stötdämpar kroppen, samma mått båda sidor.
      Trycker ned navet och mäter skärmkant - under nav (helt utfjädrat, bil upplyft under motorbalk utan hjul) och den sida som blir högre när bilen står på hjulen är faktiskt högre även nu (färre mm pga geometrin) men nu är bilen i alla fall så hög (mindre låg) att man kan köra ur garaget och testa lite.




      /Oscar
      Tog bort bak dämparna, lossade övre låsmuttre, skruvade ut dämparna 6 varv (9mm), drog åt låsmuttern. Flyttade ned fjäderhylsan ca 6mm, satte samma mått höger/vänster (samma förspänning ca 2->3mm), samma mått undre fäste in i hylsa (ca 18mm gänga)
      Pallade upp däcken vattenpass rakt axelvis, gungade rullade - INGET diagonalfel längre och möjlighet att höjan något bak om jag vill.

      Det var nog en kombination, olika förspänning bak / ojämt golv.
      NC PRHT 2015. Spirit Edition
      Adjustable interval viper, TapTurn, LED back lights, Glove compartment LED, Foot-well LEDs. Fog/DRL: Nighteye 4000LM. Focal ISS 570, Öhlins R&T, GSTOP

      Comment


      • Erbjudande om gruppköp av Road & Track från Öhlins

        Vad kör ni för lägen på dämparna fram/bak? Själv kör jag för tillfället med 3 click fram & 10 bak på RF:en.


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Last edited by Magnus Johnsson2; 2017-05-25, 19:50.
        MX-5 ND RF Launch Edition
        Öhlins Road and Track, Karcepts Swaybars

        Vinterbil: Saab 9-3 Turbo X

        Comment


        • Installationsanvisningen till Öhlins R&T som följde med till min NA/NB, är daterad 2012-05-28. Jag ställde in stötdämparna exakt efter angivna mått. Det innebar bl.a att förspänningen på fjädrarna ökar något till ca 6 mm i fram och ca 12 mm i bak. Jag fick igår höra av Öhlins i Karlstad att de ändrad på rekommenderad inställning på NA/NB pga av genomslag i USA till bumper vid bankörning till dessa värden. Igår fanns på nätet den tidigare installationsmanualen, daterad 2009-05-05. Den kommer nu att bytas ut inom kort. Obs, att dessa förändringar bara gäller NA/NB modellerna!

          Installationsmanualen finns på Öhlins hemsida. Kolla "Issued" datum!

          Med dessa rekommenderade inställningar på dämparna är måtten skärmkant till centrum hjul i fram 32,5 cm och bak 34,5 cm.

          Förlängningsvajer monterad på vänster sida och det kommer även att bli en liten förlängning om ca 20 mm på höger sida (bilder...).

          Öhlins gav också ett tips för dem som kör på bana, att göra inställning av dämparna i kallt tillstånd. Det kan bli problem om det görs då de är heta.
          Bifogade filer
          Last edited by Jan Frisk; 2017-05-25, 23:34. Anledning: Bild- och texttillägg.
          ND2 RF 2019 2,0 Eternal Blue Metallic
          Svensksåld / Brunt nappaskinn / Apple Car Play / Fjäderbenstag / Kort antenn / Deresonatorerad / Cetek batterimonitor / Bagagelucksfjädrar / Orange bromsok / IL nedre stag x 2 / Smart Top / Zunsport lower grill / LED-strip baklucka / Detanklocksglitch / Fälgkantsskydd / Golv- & handskfacks-LED / Röd startknapp / Backkamera / Delrin dörrbussningar / Guardian Design ratt / Stänkskydd / GWR SSST / Öhlins R&T / Tonade sidoblinkers mm

          Comment


          • Idag utfördes hjul inställningen hos Bandhagens däck av en mycket kunnig och trevlig kille, kan verkligen rekommenderas.
            Satte minimal Toe-in fram (muindre än +0,10), lite mer i bak +0,1 Caster 6,05. Camber fram -1,85 , bak -1,70.
            Flesta inställningar ligger inom Mazdas standard rekommendation förutom Camber fram där Mazda tycker Min -1,22 (jag -1,85).

            Mazda verkar ha väldigt grov tolerans på vad som är OK, tex Camber fram Min -1,22 till +0,78! Undrar vem som vill ha positiv Camber på ett (eller båda) framhjulen på en Miata?

            Höjden satte jag till fram 342mm ( ca 13,5"), bak 355 ( ca 14,0"), verkar funka OK.
            Inte hunnit prova så mycket ännu men känns kanon än så länge.

            /Oscar
            NC PRHT 2015. Spirit Edition
            Adjustable interval viper, TapTurn, LED back lights, Glove compartment LED, Foot-well LEDs. Fog/DRL: Nighteye 4000LM. Focal ISS 570, Öhlins R&T, GSTOP

            Comment


            • Skulle vara kul med en utvärdering nu så här efter en säsong.
              Är det värt priset?
              Blev komforten bättre?
              Blev väghållningen bättre?
              Hur var det att montera?
              Peter
              15014
              Stormy
              Dåligtväderbilen

              Comment


              • Ursprungligen postat av P Lindgren Visa inlägg
                Skulle vara kul med en utvärdering nu så här efter en säsong.
                Är det värt priset? Kan för min del diskuteras då jag inte tror jag änvänder potentialen R&T har, men eftersom jag fick dem av min fru som födelsedagspresent så får svaret bli: JA.
                Blev komforten bättre? Tycker nog R&T sväljer mer på slitna vägar fast jag satt mina halvhårt.
                Blev väghållningen bättre? Solklart JA, tillsammans med bra kompromiss hjulinställning, den blev lite spårkänslig men ändå OK rakt fram, underbar i kurvorna.
                Hur var det att montera?
                Monteringen va lätt men gillade inte Öhlins adaptering bak, svarvade egen bussning istället för Bricka/Bricka/glappande bussning. Sen fick jag flytta ned mellanhylsan bak för att tillräckligt med gänga till den understa delen annars blev bilen för låg.
                NC PRHT 2015. Spirit Edition
                Adjustable interval viper, TapTurn, LED back lights, Glove compartment LED, Foot-well LEDs. Fog/DRL: Nighteye 4000LM. Focal ISS 570, Öhlins R&T, GSTOP

                Comment

                Working...
                X