Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken modell/utrustning/tak/årgång ?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilken modell/utrustning/tak/årgång ?

    Hej,

    Jag försöker bestämma mig för vilken MX-5 som är bäst för mig, det är inte l'ätt med alla olika paket och modeller som finns just nu.
    Önskvärt är en problemfri modell, gärna med skinnsäten och automat (japp...jag är en sån...) och inte äldre än från låt säga 2003.
    Hittar "Impulse", "Niseko", "Limited", "Annversery", "Havanna" mm mm sen är det lite olika modeller och olika tak beroende på årtal...alla dessa val har vid flera år gjort att jag inte kan bestämma mig och somrarna går och jag är fortfarande utan min drömbil.

    Så, jag frågar er om lite hjälp. Jag vill ha en bra bil att använda varje dag med så lite problem som möjligt. Gärna automat och med skinnsäten.

    Vilken ska jag välja eller vilka modeller/utrustningar ska jag leta efter?

  • #2
    Hej Björn,

    Det finns mängder med utrustningsversioner / specialverisoner över åren, t.ex. de som du nämner.
    Framför allt om man även tittar på importbilar, i t.ex. Tyskland har det sålts alla möjliga versioner med olika namn.

    Låt oss börja med att dela upp detta i de 3 olika generationer som finns inom det årtalsspann du anger.

    Generation 2 "NB" finns fram till och med 2005. (Dock är just 2005or ovanliga då fabriken brann det året).
    Generation 3 "NC" finns från 2006 till och med början / mitten av 2015.
    Generation 4 "ND" finns från mitten / slutet av 2015

    Generation 3 "NC" är en märkbart modernare bil än generation 2 "NB" som i sin tur har mycket gemensamt med generation 1 "NA" som kom 1989.

    Generation 2 "NB" finns med 1,6 eller 1,8 motor.
    Generation 3 "NC" finns med 1,8 eller 2,0 motor.
    Generation 4 "ND" finns med 1,5 eller 2,0 motor.

    Generation 2 "NB" finns bara med sufflett (förutom extremt få coupé bilar som såldes i Japan)
    Generation 3 "NC" finns även antingen med sufflett eller med fälbart hårt plasttak så kallat PRHT (Power Rectractable Hard Top) eller Roadster Coupé.
    Generation 4 "ND" finns med antingen sufflet eller som "Retractable Fastback" (som är ungefär som en "targa").

    Jag tror den stora utmaningen för din del är automatlådan.
    Det finns ganska få Miator i Sverige med automatlåda, men då de inte är så eftertraktade så kan man nog göra en bra affär på en.

    Generation 2 "NB" såldes inte ny i Sverige (Europa?) med automatlåda.
    Generation 3 "NC" såldes ny i Sverige med automatlåda, men jag är osäker på från vilket år, men jag tror det är från 2008.
    Generation 4 "ND", här är det så är det bara varianten med öppningsbart hårt tak "Retractable Fastback" som finns med automatlåda, och då bara med stora motorn.
    Dessa börjar precis nu levereras ut som nya på svenska marknaden.

    Jag tror att en generation 3 "NC" automat kanske är det som passar dig bäst. Jag skulle tro att man vill ha stora 2,0 motorn med automat.

    Sedan är frågan om du vill ha sufflett eller fällbart hårt plasttak (PRHT / Roadster Coupé)?
    En smak sak. Sufflettbilarna är lättare, men hårt tak kan vara bra om man ska köra på vintern eller om man parkerar obevakat ofta.

    Som jag skrev ovan tror jag att det är från 2008 som "NC" såldes i Sverige (Europa?) med automat, så äldre bilar än så med automat är USA import, inget fel med det, men räkna inte med att det finns många alls av dessa. Sedan är det nog att ta den utrustningsversion du får tag på så att säga. Annars blir urvalet för litet skulle jag påstå och då kommer du leta i många år till.

    Skinn är ganska vanligt i "NC", håll dig bara borta ifrån "Sport" versionerna som ibland har Recaro stolar i Alcantara.

    Miata är problemfria bilar, men leta efter en som inte körts på vintern och därmed inte är rostig.
    Jag har till och med sett NC som är rostiga efter att de har körts på vintern.
    Det är inget fel på importbilar, men det är större risk att en bil från t.ex. Tyskland har körts på saltiga vägar.


    Här finns en NC 2,0 PRHT automat med skinn hos Auto-Mobil i Varberg (en välkänd handlare med mycket bra kunskap om Miata). 185 000 SEK begärs.
    Last edited by Fredrik Hesse; 2017-02-26, 11:35.
    ND 2,0 Sport '17 - Svart
    Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

    SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
    16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

    SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
    Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

    Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

    Comment


    • #3
      Finns en NC Aut Chrystal White Pearl Mica med sufflett hos Auto-Mobil i Varberg, om det kan vara något?


      Skickat från min iPhone med Tapatalk
      Thomas Ericsson
      Hedersmedlem
      Halmstad

      BMW 118i M Sport Aut Skyscraper Grey -24
      BMW Z4 sDrive20i M Sport Aut Portimao Blue -23

      Comment


      • #4
        Sorry, den är med eltak - kanske var det ännu bättre?


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Thomas Ericsson
        Hedersmedlem
        Halmstad

        BMW 118i M Sport Aut Skyscraper Grey -24
        BMW Z4 sDrive20i M Sport Aut Portimao Blue -23

        Comment


        • #5
          Det finns 5 bilar i Tyskland just nu, http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/se...AUTOMATIC_GEAR
          Peter
          15014
          Stormy
          Dåligtväderbilen

          Comment

          Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
          Auto-Saved
          x
          Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
          x
          eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
          x
          x
          Avancerade alternativ
          Rendering Options

          Lägg fem till 7, vad har du nu?

          Working...
          X