Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd MX5 NA

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd MX5 NA

    Hej, jag har gått i tankarna om att byta ut min gamla volvo mot en mx5 NA då de sägs vara underbara att köra vilket jag inte direkt är van vid i min sossecotainer. Vad ligger de i för prisklass? Ytterst få på blocket just nu (såklart) så det är lite svårt att bedöma priset. Det lutar isåfall mot en 115hk som är besiktad, mycket högre krav än så har jag inte. Jag har tänkt köra den under vintern också så vad får man ge för en hardtop? Är de lämpliga för vintern? Försäkringen är verkligen inte dyr, dock kan jag inte helförsäkra eftersom jag för tillfället bara är 19, är det verkligen nödvändigt? Har en del mekarvana men är väldigt grön generellt, hur är de att skruva på?

    Tack på förhand!

  • #2
    Hej!

    Väghållningen och underhållningen i en MX-5 går inte att jämföra med en Volvo!
    Jag har själv haft såväl 240, 740 och V70 samt kört en del andra..

    Prismässigt för NA skulle man kunna säga:
    20 000:- = reparationsobjekt
    30 000 - 50 000:- = bra bruksskick
    50 000 - 60 000:- = fin
    Över 60 000:- = mycket fin, låga mil

    De finaste bilarna börjar nu öka i värde, utomlands kan man få ge 100 000:- för en riktigt fin NA.

    Att tänka på med 1,6 (116hk) från 1990 och 1991 är short nose crank problemet.
    Senare 1,6or samt 1,8orna har inte detta problem.
    Läs mer här: https://www.miata.net/garage/crankshaft.html

    Hardtopar är eftertraktade, men kommer ut till försäljning ibland, här får någon gärna rätta mig om jag har fel, men runt 5000:- beroende på skick tror jag.

    Lämplig för vintern?
    Så länge den inte är tok-sänkt så går det att köra så länge man kan köra bil, dvs bakhjulsdrift utan hjälpmedel.
    Men, de gillar inte saltet...

    Om det är nödvändigt att helförsäkra?
    Nej, NÖDVÄNDIGT är det inte, man får ju köra på bara trafikförsäkring.
    Men om du har halvförsäkring och är vållande så får du ingen ersättning för skadorna på din bil, så du behöver vara beredd på att skriva av hela bilens kostnad och köpa en annan i fall något sånt händer.

    En NB 1,6 börjar bli billig också, ett annat alternativ är att titta på en sådan?

    Notera också att vissa senare 1,6 NA bara har 90 hästar.

    Lika lätt skruvat som en Volvo.
    Man kanske får ha lite mindre händer än på en 240 bara...
    Last edited by Fredrik Hesse; 2017-02-14, 18:38.
    ND 2,0 Sport '17 - Svart
    Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

    SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
    16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

    SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
    Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

    Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

    Comment


    • #3
      30000 låter ju bra!

      Går det att köra utan hardtop på vintern? Har inte tänkt ha den som utställningsbil så man borde ju kunna dra på ett lager rostskydd? Mitt mål är att slänga på coilovers så att man kan höja den inför vintern och sedan låg och fin inför sommaren! En NB är inte direkt aktuellt eftersom de är trängre än NA enligt min research, och jag är 1.93..

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
        30000 låter ju bra!

        Går det att köra utan hardtop på vintern? Har inte tänkt ha den som utställningsbil så man borde ju kunna dra på ett lager rostskydd? Mitt mål är att slänga på coilovers så att man kan höja den inför vintern och sedan låg och fin inför sommaren! En NB är inte direkt aktuellt eftersom de är trängre än NA enligt min research, och jag är 1.93..
        Här har du en högerstyrd JDM Eunos med såväl coilovers, vinterdäck och hardtop för 30 000:-




        Frågan är väl vad som händer när man utsätter sina coilovers för salt och elände, om de fortfarande är justeringsbara efter det?
        Jag har aldrig kört Miata på vintern så har tyvärr inget bra svar på vinter frågorna.
        Det finns några som kör Miata på vintern, men det är helt klart ovanligt. Och rostar gör det.
        Last edited by Fredrik Hesse; 2017-02-15, 05:32.
        ND 2,0 Sport '17 - Svart
        Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

        SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
        16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

        SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
        Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

        Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Fredrik Hesse Visa inlägg
          Här har du en högerstyrd JDM Eunos med såväl coilovers, vinterdäck och hardtop för 30 000:-




          Frågan är väl vad som händer när man utsätter sina coilovers för salt och elände, om de fortfarande är justeringsbara efter det?
          Jag har aldrig kört Miata på vintern så har tyvärr inget bra svar på vinter frågorna.
          Det finns några som kör Miata på vintern, men det är helt klart ovanligt. Och rostar gör det.
          Att den rostar får man ju räkna med, men en rostlagning är ju inte dyrt om man hinner få ut tre vintrar, bakhjulsdrivet är ju livet! Har sett den, och den är helt perfekt för mig! Hoppas han behåller den tills jag har pengarna Sen är det ju en självklarhet att man får ligga på hastighetsgränsen och inte över för att inte glida av vägen, men lite sunt förnuft borde räcka!

          En NB vore nästan coolare, men hur mycket skiljer det i höjd och bredd i kupén? Jag misstänker att jag är precis på gränsen i en NA så vet ej om man vågar drömma :/

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
            En NB vore nästan coolare, men hur mycket skiljer det i höjd och bredd i kupén? Jag misstänker att jag är precis på gränsen i en NA så vet ej om man vågar drömma :/
            Svårt att beskriva, men de flesta tycker att de sitter högre i en NB.
            Dock finns det lite olika stolar i olika årsmodeller.

            Jag är ca 185 och sitter bra i en NBFL när jag har monterat bort solskydden.
            Googla annars foamectomy.
            ND 2,0 Sport '17 - Svart
            Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

            SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
            16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

            SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
            Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

            Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

            Comment


            • #7
              Saltet är inte vänligt mot hardtoppen. Den torkar och spricker både av saltet och kylan. Men om man sköter den väl och behandlar den med impregnering och mjukmedel under sommarhalvåret ska den nog palla med.

              Comment


              • #8
                SOFTtopen menar jag givetvis. Inte hardtopen.

                Comment

                Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                Auto-Saved
                x
                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                x
                eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
                x
                x
                Avancerade alternativ
                Rendering Options

                Lägg fem till 7, vad har du nu?

                Working...
                X