Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varmt inne

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Varmt inne

    En fråga till forumet: jag har en Na från -95 som alltid är lite varm i kupén, som en gammal Austin Healey. Min gamla Na -91 är inte det. Beror det på den större motorn eller är det nått vajsing med den nyare bilen?

  • #2
    Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
    En fråga till forumet: jag har en Na från -95 som alltid är lite varm i kupén, som en gammal Austin Healey. Min gamla Na -91 är inte det. Beror det på den större motorn eller är det nått vajsing med den nyare bilen?
    Om det inte är så att värmen inte stängs av utan värmen kommer från "karadantunneln/växelspaken":
    Min NA hade dålig eller ingen isolering under damasken och däromkring. Generöst med mineralull och det blev löst.
    Kommer värmen från utblåsen får andra tipsa :-)
    Nollkoll innehåll NA -91
    ND -19 nästan som från fabrik (slängt ut "ljudtuben")

    Comment


    • #3
      Kolla att värmeskölden mellan katalysator och kardantunnel finns kvar. Kan ju ha tagits bort av en tidigare ägare. Annars håller jag med om att värmesystemet inte alltid stänger av värmen 100%, det kan läcka in varmluft. Ett tips när man kör med taket nere är att sätta värmen på återcirkulation med utsläpp mot vindrutan och lite fläkt på. Då sugs luft in vid fötterna och blåses ut vid vindrutan, och det blir lite svalare om fötterna.

      Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
      Sportbil: NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, TR Lane GP båge, Öhlins R&T, Whiteline front sway bar, Honda S2000-stolar alt Sparco Sprint med 6-punktsbälten, CAI, Carbotech bromsbelägg, förlängda spindelleder fram för mer camber, Front spoiler lip, Exedy Stage 1 koppling med lättat svänghjul mm
      Transportbil: Röd Audi A4 Quattro

      Comment


      • #4
        Varmt å gött

        Värmeskölden är kvar. Det jag upplever är att det liksom fis-pyr värme under instrumentpanelen. Man kan leva med det, men är det sommarvarmt så föredrar jag den gamla 1,6:an från -91. Den är som en vanlig bil sett ur ett toffelvärmeperspektiv. Jag börjar fundera på om Mazda skippade nån isoleringsfilt när de byggde 1,8 miatan. Eller så är den "stora" motorn så enorm att värmeisolering inte fick plats? Eller så är min bil inte hel.

        För att sammanfatta frågan: ni som har NA 1,8r - har ni varma eller kalla fötter?

        Comment


        • #5
          Varmt inne

          Vissa Mc har något slags värmebandage på avgassystemet, kan det vara en funktionell uppdatering? Några kända nackdelar?

          Comment


          • #6
            Kan också vara så att gummigenomföringen på växelspaken är trasig. Lätta på damasken och titta. Byte av den brukar också resultera i mindre väg/transmissions/motorljud i kupén.

            /SB!!

            Comment

            Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
            Auto-Saved
            x
            Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
            x
            eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
            x
            x
            Avancerade alternativ
            Rendering Options

            Lägg fem till 7, vad har du nu?

            Working...
            X