Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varning för Biltemas batteri till NC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Varning för Biltemas batteri till NC



    Jag har tidigare bra erfarenhet av Biltemas batterier, exempelvis passade ett perfekt till min åkgräsklippare.
    De har bra pris och 3 års garanti.



    Nu har man ett system som innebär att man hittar rätt batteri om man anger bilnumret. Verkade ju jättebra.
    Batteriet passade också perfekt ner i batterilådan ända till det stötte emot en klack nästan längst ner och hela batterlådan sprack.


    Det blev en nödlösning med förhöjd träbotten i lådan och metallspännband under
    lådbotten till hållarna/krokarna. Det funkar fint och batteriet sitter bergfast.
    Anordningen märks inte alls om man inte vet om det.
    Men känslan är inte den rätta så det blir nog en ny batterilåda och originalbatteri så småningom.
    Last edited by B Karlsson; 2014-06-13, 12:43.

  • #2
    Beklagar verkligen att du fick problem och vill på inget vis framhäva Biltemas produkter och tycker det är bra att du uppmärksammar andra på ditt missöde.
    Men som jag förstår av din beskrivning fanns klacken i batterilådan.
    Innebär det att batteriet i själva verket är för stort, eller är det så att man måste vara extra försiktig vid monteringen och kanske behöva vicka lite på batteriet vid monteringen?
    Kanske måste man se upp för klacken vid all montering av batteriet i NC, även originalet.
    Vet du vad klacken har för syfte?
    Sommarbil: QuickSilver – NBFL -02
    Sommarbil 2: Ford Mustang GT Cab V8 A10 -18
    Sommarbil 3: Skoda Fabia Combi DSG -17
    Glidarhoj: Harley-Davidson Heritage -04 – Brukshoj: Suzuki Bandit -98 – Veteranhoj: Såld 2022 Honda CBX 6 cyl -82 – Lekhoj: Yamaha DTR -92
    Vinterbil: Såld 2018 Mazda 2 Sedan Elegance -12 – Vinterhoj: Honda Click -13
    , Såld 2020 Honda Wave -14 och Honda Click -17
    sigpic

    Comment


    • #3
      Tack för ditt konstruktiva svar Mats.


      Originalbatteriet är helt slätt medan biltemas har en fot på ungefär en knapp cm.
      Klacken nere i batterilådan är nog till för att staga upp originalbatteriet.


      Jag upplever att biltemabatteriet passade in så tajt i överdelen på lådan att det
      inte fanns något utrymme för att vicka på batteriet vid montering.
      Men vem vet, batterilådans kanter är ju av plast och kan kanske flexa lite om
      man försöker vicka. Men jag såg inte klacken när jag släppte ner biltemabatteriet
      utan trodde att allt var frid och fröjd.


      En annan möjlighet vore att fila av lite på biltemabatteriets fot så mycket att
      klacken går fri men då kanske läckage kan uppstå.


      Jobbet med min lösning på problemet blev ganska pilligt då utrymmet att
      komma åt är mycket begränsat.
      Därför drar jag mig för att lossa på allt igen för att kolla.
      I vilket fall som helst så rekommenderar jag stor försiktighet vid montering.

      Comment


      • #4
        Kan tillägga att Tudor/Exide har samma felaktiga rekommenderande batterityp. NC ska ha batteri utan klack(klacken är för de bilar som har fästjärn nertill).
        Varta har ett som passar perfekt och till bra pris.
        Peter
        15014
        Stormy
        Dåligtväderbilen

        Comment


        • #5
          Köpte mitt batteri på Batterilagret med 2 års garanti för under 1000 kr och det passade perfekt
          MX-5 2,0 ND 2016 soul red helt i originalskick

          Comment

          Working...
          X