Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta bruksbil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta bruksbil

    Hej på er alla!
    Ja, jag vet att detta är ett Miataforum men med tanke på hur många medlemmar vi är och att Volvo är Sveriges mest köpta bil så borde det rent statistiskt finnas någon/några i klubben som har bra kunskaper även avseende Volvo (-;
    Så här är det! Vi går i bilbytartankar, har idag en Volvo V50 T5 och vi har bestämt att det skall bli en V50 till och då någon av de sista årsmodellerna som tillverkades (tror att 2011 är sista modellen). Kan bli en T5:a igen, har hittat ett par mycket intressanta lågmilare men vi har även börjat titta på dieselvarianterna och har hittat två riktigt bra ex. Båda har rätt utrustning (t.ex. automat), lågmilare, och mycket välskötta. Båda sälja av Volvohandlare med garanti. Men det som skiljer dem åt är att den ena är en D5:a, den andra är en D4:a.

    D4:an har en femcylindrig motor på 2.0 l, ger 177 hk vid 3.500 varv samt 400 Nm vid 1750-2750, årsmodell 2011
    D5:an har en femcylindrig motor på 2.4 l, ger 180 hk vid 4.000 varv samt 400 Nm vid 1750-3250, årsmodell 2010
    D4:an är något långsammare till 100 (8.8 sek mot 8.0 sek), har något lägre toppfart (220 km/h mot 225 km/h)

    Det är en hel del som talar för D4:an... lägre skatt (2.813 kr mot 4.211 kr) , lägre förbrukning (5.8 mot 7.0 blandad körning enligt uppgift), billigare försäkring (har kollat), mindre utsläpp etc. Serviceintervaller mm verkar vara samma för båda. Båda går utmärkt att chippa och jag tror att D4:an kan chippas av Polestar om behov finns (vilket det nog gör)!

    Nu till min fråga... är det någon som "kan" dessa båda modeller och som "vet" om det är några "allvarliga fel" behäftade med respektive modell? Tänker då främst på maskinerna, i övrigt har vi bra koll på V50 som modell då vi har kört V50 ett "gäng år"!
    Som ni förstår så lutar det åt D4:an (om det skall bli en diesel) men "tips och erfarenheter" mottages tacksamt avseende D4:an kontra D5:an.

    Tack på förhand!

    P.S. Ibland kan trådar på forumet "dra iväg" med andra tips och andra modeller baserat på "tycke och smak" och jag vet t.ex. att Mazda har trevliga bruksbilar liksom andra tillverkare. Men vi har bestämt oss, just nu är det V50-marknaden som gäller...

  • #2
    V50 finns även som årsmodell 2012, tillverkade under hösten 2011.

    Är väl lite överkurs att ha en D5:a i en V50, frugan har en V60 D3 2014 med 163 hk och den tycker jag är på gränsen på övermotoriserad på en bruksbil
    NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
    Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
    242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

    Comment


    • #3
      Tack Anders!
      Nu är det så att jag har en fru med MYCKET TUNG högerfot, så hon är lite tveksam till att köpa diesel (-;
      ... och visst är det så, allt annat än en ny T5:a blir "lite slött"... så där förstår jag henne!
      Men jag tar till mig det du skrev (-;

      Comment


      • #4
        Hej Bengt,

        Om jag inte är helt fel på det, så är D4 & D5 (av de aktuella årsmodellerna) i grunden samma motor, D4 har dock något kortad slaglängd vilket ger lägre cylindervolym.
        Även vissa skillnader på turbo och insprutning.


        Har själv kört åtskilliga tusen mil med både 2.4 & 2.0 dieselfemmor, dock mest i V70.
        Sen har kanske inte dieseln samma "spets" i karaktären som T5, men har mycket råstyrka som funkar fint med automatlåda.
        Glöm inte att provköra ordentligt innan köp.

        Jag hade valt D4:an då den är något nyare/modernare samt lägre skatt (om det inte finns några andra avgörande skillnader på de 2 bilarna).

        Vet att det fanns lite problem med dieselfemmorna 2008-2009 med någon spännrulle som gav upp, med motorhaveri som följd i vissa fall.
        Vill minnas att samtliga bilar blev återkallade och åtgärdade.
        Last edited by Anders Svensson; 2014-05-05, 13:50.
        Kulbil: Snowflake White Pearl MX-5 2.0 Sport ST 184 hk 2019
        Fulbil: Silver Dawn Volvo V60 Recharge T6 Plus 350 hk 2024
        X-trabil: Signal Red metallic Kia Rio Special Edition 84 hk 2016

        F.d. kulbil: Crystal White Pearl Mica MX-5 2.0 Sport PRHT 160 hk 2013 - såld

        Comment


        • #5
          Hej Anders S.
          Tack för ditt svar... har också kommit fram till att motorerna är de samma förutom slaglängd! Har också kollat runt på lite andra "siter" och kommit fram till att en D4:a kan vara att föredra. Enligt Volvo själva har det varit lite "småbekymmer" med D5 motorerna i V50 (precis som du skriver), samt att automatlådan i D4:an är sexväxlad men i D5:an är den femxäxlad (tydligen av utrymmesskäl) för att "man" inte riktigt fick plats med D5 motorn och sexväxlad låda?!?!
          Hur eller hur... var igår och testkörde D4:an... är imponerad... så det kan nog bli affär på den! Sen såg jag att Dieselkraft har "chiptrim" (effektbox) till den för strax över 3.000 kr (killarna på Volvo rekommenderade Dieselkrafts prylar) och då får man 208 hk (177 original) och 472 Nm (400 original)... men man skall kanske vara lite försiktig då det är en automat?!?1 Vad vet jag, tåls att undersökas vidare...
          Tack så länge

          Comment


          • #6
            Kolla upp detta med Polestar, oftast finns bara Polestar till den starkaste motorn för att undvika att folk köper en svagare + Polestar för mindre pengar.

            Däremot finns säkert en uppsjö andra leverantörer som levererar "chippning" till D4:an, men då brukar man inte kunna reg bes.
            ND 2,0 Sport '17 - Svart
            Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

            SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
            16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

            SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
            Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

            Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

            Comment


            • #7
              Hej igen!
              Kan med glädje meddela att det i går blev affär på D4:an, en -11 med summum paketet samt lite extrautrustning. Känns riktigt bra och det skall bli spännande att börja köra diesel... utgår ifrån att det kommer att märkas på våra fakturor från OKQ8?!?!

              Fredrik... har kollat avseende Polestar och de har för närvarande ingen optimering för D4:an som sitter i V50. Har även haft kontakt med Dieselkraft och enligt dem är det inga bekymmer att optimera även om det sitter en automatlåda i bilen... men å andra sidan vill de sälja, så...
              Skall "läsa på" mer kring detta innan det ev blir aktuellt med "effektbox", har läst en del tråda på "Volvoforumet" och allt med "effektboxar" är inte positivt... finns en del "hårresande" historier med stora kostnader som följd! Skall börja med att vänja mig vid bilen/motorn i originalutförande.

              Ha de gott alla och tack för ert engagemang... trots att det gällde en Volvo (-;

              Var det inte någon reklam för några år sedan som sa "En riktig karl skall lukta diesel" (-;
              Last edited by Gäst; 2014-05-07, 05:53.

              Comment


              • #8
                Idag är det nog många damer som också "luktar" Diesel ..
                NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
                Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
                242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

                Comment


                • #9
                  Hej Benke! Grattis till köpet, trots att det är en traktor, f-låt Volvo ;-)
                  //Stickan
                  Stickan & Lena Torekov
                  Orange ND RF 30th Anniversary Edition nr 858/3000 global
                  Vardagsåka Mercedes C300e

                  Comment


                  • #10
                    Effektboxar är en ful-lösning, det ska man nog undvika.
                    ND 2,0 Sport '17 - Svart
                    Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

                    SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
                    16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

                    SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
                    Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

                    Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

                    Comment


                    • #11
                      BSR har programvara till D4:an: http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2176

                      Comment

                      Working...
                      X