Auto-Mobil.se
Sidan 1 av 45 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 442

Ämne: Vad har du gjort med din Miata idag?

Standard

Besiktat "WOK-en" i dag. Blankt papper som vanligt efter att ha fått chansen att koppla ur mitt nya, bländande dimljus (LED/DRL).
    Får bli en justering under vinterservicen.

Reg.datum
    apr 2018

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jan Frisk Visa inlägg
    Hej John,

Miatan har för några år sedan fått en elektrisk farthållare från PDQ (Norrköping). Min avatar visar styrenheten till farthållaren. Monterade huvudströmbrytaren på "ledig" yta på radion enligt bild. Där finns även brytare till motorantennen och varningslampa för omgivningstemperatur (RDS sändare till radion som visar yttertemepratur).

Fråga angående indikator på instrumentpanel för farthållare i funktion ("HOLD" lampan): Ser på mitt elschema för 2001 Miata figur 17 för Instrument Cluster, att strömmatningen till denna indikatorlampa ansluts till kontakt 1, stift B (BRN/YEL, brun-gul kabel). Du skrev att : "För indikatorlampan i instrumentpanelen (som jag såklart ville ha istället för en separat lampa nån annanstans) var jag tvungen att ta ut instrumentklustret och löda på en kabel på kretskortet, då det inte fanns någon kontakthylsa för det stiftet och jag inte hade någon passande." Har du någon aning om vart den brun/gula sladden tar vägen? Har du någon bild som visar var du lödde fast matningen till HOLD-lampan?

Hälsningar Jan

IMG_6865.jpg
    Såhär gjorde jag:

Inte så snyggt, men fungerande. Den bruna kabeln är fastlödd på HOLD-lampans "spår" i kontakten (där finns det plats eftersom det är tomt i kontaktdonet på kabelstammen), och går sedan ner till styrenheten.

Standard

Hackade till mina kupeventiler idag. NA och NB lider ofta av "droopy eyeballs", utblåsen blir lite ledsna och pekar neråt. Orsaken är bristfällig friktion inuti ventilena.
    Efter lite youtube-tips beväpnade jag mej med liten skruvmejsel, en kort remsa kardborrband och ett avlagt kreditkort.
    –Kredikortet användes för att klicka lossa ventilerna ur sina fästen
    –Liten mejsel för att lossa "globen" ur sin ventil
    –En av fyra tygremsor inuti ventilen ersattes med en snutt karborre (jag valde mjuka delen)
    Succé!! Nu pekar ventilerna dit man vill hela tiden

Bildbevis på begäran.

Standard

Hej John,

Miatan har för några år sedan fått en elektrisk farthållare från PDQ (Norrköping). Min avatar visar styrenheten till farthållaren. Monterade huvudströmbrytaren på "ledig" yta på radion enligt bild. Där finns även brytare till motorantennen och varningslampa för omgivningstemperatur (RDS sändare till radion som visar yttertemepratur).

Fråga angående indikator på instrumentpanel för farthållare i funktion ("HOLD" lampan): Ser på mitt elschema för 2001 Miata figur 17 för Instrument Cluster, att strömmatningen till denna indikatorlampa ansluts till kontakt 1, stift B (BRN/YEL, brun-gul kabel). Du skrev att : "För indikatorlampan i instrumentpanelen (som jag såklart ville ha istället för en separat lampa nån annanstans) var jag tvungen att ta ut instrumentklustret och löda på en kabel på kretskortet, då det inte fanns någon kontakthylsa för det stiftet och jag inte hade någon passande." Har du någon aning om vart den brun/gula sladden tar vägen? Har du någon bild som visar var du lödde fast matningen till HOLD-lampan?

Hälsningar Jan

IMG_6865.jpg
    NBFL 2001 1,8 Sport Crystal blue metallic
    Svensksåld / HT / Nummerplåtshållare / Rostskyddad / Hard Dog Deuce / Vindskydd i störtbåge / iPod-anslutning / Yttertemperaturmätare / Hydraullyftare motorhuv & bagagelucka / Xenonhelljus / Bagagerumsbelysning auto / Fjärrstyrd baklucka / Bagageräcke / Farthållare / DRL halv- & dimljus / Fälgar brilliantlack / Kromgrill / Kromtanklock / Antiflex huvudbromscylinder / Delrin dörrbussningar / HEL bromsslangar / Mohaircab / Tap'n turn / Öhlins R&T mm

Standard

Min silberpfeil har fått meshgrill och reg.skylten flyttad åt sidan
    39406694_10155920706291645_8971702058709155840_n.jpg

Reg.datum
    dec 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jan Åström Visa inlägg
    Varför är 6vx så bra?
    Skulle räcka med 5. Tyvärr har min 6 växlar.
    Går över 140 på 3'an, sedan ska man alltså behöva tre vx till? Nej räcker med 4 täta vx o sedan 5 som överväxel.
    Varför, 6:e växeln är högre växlad än de med bara 5 växlar så du har ett lägre varvtal och spar motor och bensin samt ljudnivå
    NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
    Boxster GTS 2015, PDK, Interör-PKT, mm.
    242 GT 1979, Volvo Original Racing. Under renovering.

Standard

Rena rama julhelgen för min lilla bil. Idag fick den handsydda (hoppas jag) skydd för bältena.
    IMG_0529.jpg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jan Åström Visa inlägg
    Varför är 6vx så bra?
    Skulle räcka med 5. Tyvärr har min 6 växlar.
    Går över 140 på 3'an, sedan ska man alltså behöva tre vx till? Nej räcker med 4 täta vx o sedan 5 som överväxel.
    Hade 5 st växlar på vår NC 2.0 Roadster -08, efter rekommendation från en motorjournalist. Inga problem.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Thomas Ericsson
    Hedersmedlem
    Halmstad

Standard

Ser bra ut, funderar på mörktonade till min mörkblåa tror att det blir för stor kontrast med klarglas.

Standard

Bytt till klarglas baktill. (Tänkte att eftersom det är det framtill redan så...)
    IMG_0525.jpg

Liknande ämnen

1. Nu har han gjort det igen ! ! !
    Av Roger Molin i forum Öppen diskussion
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-07, 12:33
  2. IDAG HAR JAG HÄMTAT MIN NYA MIATA!!!
    Av Boogurra i forum Öppen diskussion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 04:02
  3. Har jag gjort bort mig nu igen.........?
    Av Crazy Ivan i forum Miata meck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 21:44
  4. Klantigaste du gjort i garaget?
    Av Taklampa i forum Öppen diskussion
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-09-06, 22:26
  5. Jag blev med Miata idag
    Av Crazy Ivan i forum Öppen diskussion
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-08-10, 22:49

Behörigheter för att posta