Auto-Mobil.se
Sidan 1 av 42 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 415

Ämne: Vad har du gjort med din Miata idag?

Reg.datum
    apr 2018

Standard

Har under ett par helger rostlagat trösklarna på min 1997:a. När jag skurit bort den ruttna karossplåten var det faktiskt bättre än väntat därunder, så det räckte med att svetsa dit de två hörn-panelerna jag skaffat. Har täckt med rostskyddsfärg och rostskyddsmassa både på in- och utsida, och nu är den i stort sett för lackering (som jag dock ska göra nån annanstans). Det är ett ganska tacksamt ställe att laga på, ytan är ju vänd "neråt" och syns ganska lite, och hela sidan på bilen nedanför vecket på mitten är ju täckt i rostskyddsmassa så det är ju ingen särskilt "finlackad" yta. Har bara slipat lite lätt på rostskyddsmassan för att få ner kanten, den verkar ha ungefär samma "apelsinstruktur" som resten av karossen. Sen är hela bilen täckt i pollen och allmän smuts också. Det är inte perfekt, men ser bra nog ut för var det sitter, och hur bilen ser ut rent kosmetiskt i övrigt.

Har också satt ett dräneringshål i vardera tröskeln undertill, nåt som jag tror om det hade funnits gjort att det här aldrig hade hänt. Det verkar som om saker rinner in uppifrån (genom de små hål och springor som alltid finns nånstans), hamnar längst ner, och sen inte kan komma ut annat än att äta sig ut genom plåten, nåt som tog precis 20 år.

Jag var säker på att jag tog några före-bilder, men de har jag tydligen slarvat bort.

Standard

Bytt alla broms- och kopplingsslangar till fräscha stålomspunna.
    Nya 280 mm skivor, nya belägg och nya Wilwood fyrkolvare fram.

Standard

Noterat begränsad fordonshöjd på desuffletterat fordon vid Norrmalmstorg i Stockholm!

NBFL 2001 1,8 Sport Crystal blue metallic
    Svensksåld / HT / Nummerplåtshållare / Rostskyddad / Hard Dog Deuce / Vindskydd i störtbåge / iPod-anslutning / Yttertemperaturmätare / Hydraullyftare motorhuv & bagagelucka / Xenonhelljus / Bagagerumsbelysning auto / Fjärrstyrd baklucka / Bagageräcke / Farthållare / DRL halv- & dimljus / Fälgar brilliantlack / Kromgrill / Kromtanklock / Antiflex huvudbromscylinder / Delrin dörrbussningar / HEL bromsslangar / Mohaircab / Tap'n turn / Öhlins R&T mm

Standard

Bytt broms och kopplings vätska, växellåds och diff olja.
    NC PRHT 2015. Spirit Edition
    Adjustable interval viper, TapTurn, LED back lights, Glove compartment LED, Foot-well LEDs. Fog/DRL: Nighteye 4000LM. Focal ISS 570, Öhlins R&T, GSTOP

Standard

Kamremsbyte. Ska även byta kamaxelpackningar, vattenpump och lite smått och gott. Nya vattenpumpen är på plats, men har lite problem med att få bort vevaxelbulten. Den sitter som berget. Mycket på motorn är avplockat inför installationen av kompressorn också.

https://photos.app.goo.gl/jdPZkC2pM8MF73em2

Standard

Startat upp den för säsongen ...

Reg.datum
    mar 2010

Standard

Körde en liten inköpstur med den gula - från Skivarp till Hästveda och retur - det blev viltkött
    Kim Hansen, distriktsansvarig Södra Skåne

Sportig: Mazda MX-5 1.6 - Sunburst Yellow (HZ) - NB årsmodell 2000
    Sportig, kraftfull och lite komfortabel: Mazda MX-5 2.0 Sport - Blue Reflex Mica - ND RF årsmodell 2017 - "Blue Reflex Mica is the new Stormy Blue Metallic"
    (Sportig, kraftfull - och såld: Mazda MX-5 2.0 Roadster Coupe - Stormy Blue Metallic - NC årsmodell 2007)
    Inte sportig men snål: Kia Niro PHEV - Silky Silver Metallic - årsmodell 2018 - laddas med "gratis" energi från solceller
    Inte alls sportig - mycket rymlig: VW Multivan 2.0 TSI - Salsa Röd - årsmodell 2015

Reg.datum
    jun 2011

Standard

Köpte en uppsättning "Daisy" fälgar. Tänkte att det kunde vara bra att ha.
    Ordförande Miata Club of Sweden - chairman@mx-5.se

ND 2,0 Sport '17 - Svart
    Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Michelin Pilot Sport 4 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram. Bilder...

NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
    Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan, såld ny i Schweiz)
    16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag / EBC Greenstuff

MSV: Mercedes-Benz S213 E220 CDI Exclusive ´17 - Svart

Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

Standard

Citat Ursprungligen postat av John Stäck Visa inlägg
    Ja, har du en motorstyrning med elektroniskt styrt gasspjäll är ju farthållare "bara en mjukvarufråga". De flesta farthållare jag sett har haft en vajer från servot till själva spjället, det här med att gå via gaspedalen verkar lite udda, men det funkar. Förutom pedalen är det ganska rättfram att skruva in, och jag börjar såhär och ser hur det beter sig. Så länge det funkar rent mekaniskt kan jag nog sätta in en smartare styrenhet om den verkar för dum.

Vilken motorstyrning tänker du köra med som stödjer elektroniskt gasspjäll? De jag använt har alla krävt gasvajer (vilket en gång innebar att modda in en i spjällhuset på en Volvomotor, under ett insug där det inte finns nån som helst plats och allt är i fel vinkel).
    Just nu lutar det åt MaxxECU som jag har för mig stöder elektroniskt gasspjäll, men det var ett bra tag sen jag gjorde research. Jag är inte riktigt där i bygget än för att det ska vara aktuellt.

Edit: Jo jag minns rätt. https://www.maxxtuning.se/produkter/...throttle-modul

Reg.datum
    apr 2018

Standard

Ja, har du en motorstyrning med elektroniskt styrt gasspjäll är ju farthållare "bara en mjukvarufråga". De flesta farthållare jag sett har haft en vajer från servot till själva spjället, det här med att gå via gaspedalen verkar lite udda, men det funkar. Förutom pedalen är det ganska rättfram att skruva in, och jag börjar såhär och ser hur det beter sig. Så länge det funkar rent mekaniskt kan jag nog sätta in en smartare styrenhet om den verkar för dum.

Vilken motorstyrning tänker du köra med som stödjer elektroniskt gasspjäll? De jag använt har alla krävt gasvajer (vilket en gång innebar att modda in en i spjällhuset på en Volvomotor, under ett insug där det inte finns nån som helst plats och allt är i fel vinkel).

Liknande ämnen

1. Nu har han gjort det igen ! ! !
    Av Roger Molin i forum Öppen diskussion
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-07, 12:33
  2. IDAG HAR JAG HÄMTAT MIN NYA MIATA!!!
    Av Boogurra i forum Öppen diskussion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 04:02
  3. Har jag gjort bort mig nu igen.........?
    Av Crazy Ivan i forum Miata meck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 21:44
  4. Klantigaste du gjort i garaget?
    Av Taklampa i forum Öppen diskussion
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-09-06, 22:26
  5. Jag blev med Miata idag
    Av Crazy Ivan i forum Öppen diskussion
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-08-10, 22:49

Behörigheter för att posta