IL Motorsport
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Råd och köptips på en rymlig familjebil.

Reg.datum
    nov 2011

Standard Råd och köptips på en rymlig familjebil.

Hej på Er!

Som rubriken säger, behöver jag råd och köptips på en rymlig familjebil.
    Idag kör jag en Passat variant TDI men nu är det dags att byta till något nyare (och definitivt inte Passat igen).

Jag är på jakt efter en bekväm pendlarbil med plats för 2 vuxna och två barn + packning och barnvagn. Eftersom jag kör ca 11-15 mil per dag så diesel är ett krav.
    Saker som jag också måste ta hänsyn till är servicekostnad, serviceintervaller och kamrem vs kamkedja.

Om någon har erfarenhet av Nissan Qashqai +2, Mitsubishi Outlander, (nya) Mazda 6, Peugeot 508 eller annat alternativ i motsvarade storlek och i prisklassen upp till 270.000 kr så får ni gärna skriva av er i den här tråden.

Tyvärr får ju inte hela familjen plats i min NA, då hade valet varit enkelt...

Tack på förhand!

// Peter

Reg.datum
    apr 2012

Standard

Som Miataägare och medlem i klubben har du rabatt på Mazda (förutsatt att du varit medlem i minst två år). Se http://www.mx-5.se/vbulletin/content...-Klubbformaner
    Röd NC FL 2010 2,0l 160 hk, Sport, Soft top, Recarostolar, Extra allt. Sportluftfilter, LED dimljus, I.L.M. split endbox BBK.
    Röd NB FL 2001 1,8l 145 hk, dubbla avgasrör, hardtop, Eibach sänkfjädrar, kalluftsinsug, Bimarco Cobra-stolar, RC design 22 SCS fälgar 16", Hankook V12 EVO 215/40 ZR16, IL fjäderbensstag, gasfjäder till bagageluckan, Toyo R888 195/50 ZR15 på originalfälgar, original bakspoiler, TR Lane TT rollbar, WAECO Farthållare, 2x30W LED extraljus, TougeRun frontspoiler
    YouTube

Standard

Du hann före mig Magnus Jansson! :-)

Nissan Q har min son. Han och sambon har ett barn 1.5 år. Ibland beklagar han sig över att det kan vara lite snålt med bagage (han har inte +)2!
    Du har ju dessutom ett barn till!

Som patriot hade jag valt nya Mazda 6 kombi!
    :-)

Thomas Ericsson
    PR Ansvarig
    Miata Club of Sweden

Thomas Ericsson
    Halmstad

Standard

Instämmer med föregående om Mazda 6 den verkar kanonfin men jag har inte kört den. Annars är ju faktiskt Mondeo kombi en bil med riktigt fint chassi enorma utrymmen o faktiskt ganska bra driftsäkerhet. (Bättre än V70 som den delar plattform med och bättre än många nya vw som ju faktiskt haft en del strul senaste åren. (Exempelvis DSG lådorna). Subaru Legacy är ju en slitvarg med goda utrymmen och juste dieselmotor. Synd att dom inte anställde en designer när dom ändå kunde...
    OM man inte behöver riktigt lika mycket utrymme så är Insignian en fin bil. Då får man stå ut med att det står Opel på den men kvalitetsmässigt är Opel riktigt bra idag.

Jag skulle gå på Mazdan...

Reg.datum
    okt 2011

Standard

Glöm inte Mazda cx5 diesel
    Lillebil Mazda MX5 Sport 2002
    Storbil Mazda CX-5 2.2 Diesel 2013

Thumbs up

Jag är helnöjd med 6:an. (med bensinmotorn)

Upplever den som både rymlig och bekväm.

Sitter bra i baksätet "bakom mig själv", även om det aldrig förekommer

Gott om plats i bagaget, ser inte något problem med att få plats med barnvagn + annan last.
    (såvida du inte har två barnvagnar, då kan det nog bli lite tajt)

Angående servicekostnader kan jag inte uttala mig om än...
    mvh
    Ola Persson

Reg.datum
    nov 2011

Standard

Hej!
    Tack för era svar, Opel hade jag helt glömt bort. Jag ska försöka hinna med att provköra i helgen. Just nu står det nog mellan Nissan och Mazda.

Hälsningar Peter

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Reg.datum
    mar 2010

Standard

Kör själv Nissan QQ+2 - ibland ...

Bilen i sig är jag ganska så nöjd med - har inte haft några problem alls med den.

Du vill transportera en hel familj + packning + barnvagn ...
    Testa att ha allt med till provkörningen - också barnvagnen ...
    När jag kör med min vuxna dotters barnvagn (för hennes barn alltså ...) i bagaget är det knappt plats över för annat.
    (Skulle kunna vara annorlunda med annan sorts barnvagn - eller med hjulen borttagna (barnvagnens ...) - men i alla fall ...)

Annars är bilen i allt väsentligt en bra bil.
    Kim Hansen, distriktsansvarig Södra Skåne

Sportig: MX-5 1.6 - Sunburst Yellow (HZ) - NB årsmodell 2000
    Sportig och kraftfull: MX-5 2.0 Roadster Coupe - Stormy Blue Metallic - NC årsmodell 2008
    Sportig, kraftfull och rymlig: VW Golf GTI Performance Edition - Tornadoröd - årsmodell 2014
    Året runt people mover: Nissan Qashqai+2 2.0 AWD - Silver Metallic - årsmodell 2011

Reg.datum
    apr 2012

Standard

Först ska jag säg att jag själv kör Kia Cee'd diesel och är nöjd med den. Skälet till att jag köpte den var att den är billig på alla sätt, stor invändigt och har sju års garanti.
    Om jag haft råd hade jag troligtvis köpt en Mazda 6 eller CX5 diesel för att de är snygga och bra, och har 10 års garanti.
    Min bror har en Qashqai+2 diesel automat och ägandet har inte varit helt problemfritt. Trots att bilen är ny har både generatorrem och vattenpump pajat. Det har ju gått på garanti men sånt ska inte hända på en ny bil. Dessutom medföljer ingen domkraft så om du tänker byta däck till vinter får du skaffa en, om du inte redan har en.
    Tips är att läsa Teknikens Världs tester på de olika bilarna. De är oftast gratis att ladda ner.
    Röd NC FL 2010 2,0l 160 hk, Sport, Soft top, Recarostolar, Extra allt. Sportluftfilter, LED dimljus, I.L.M. split endbox BBK.
    Röd NB FL 2001 1,8l 145 hk, dubbla avgasrör, hardtop, Eibach sänkfjädrar, kalluftsinsug, Bimarco Cobra-stolar, RC design 22 SCS fälgar 16", Hankook V12 EVO 215/40 ZR16, IL fjäderbensstag, gasfjäder till bagageluckan, Toyo R888 195/50 ZR15 på originalfälgar, original bakspoiler, TR Lane TT rollbar, WAECO Farthållare, 2x30W LED extraljus, TougeRun frontspoiler
    YouTube

Standard

Om valet faller på Mazda - Glöm inte bort att vi har 6% på nybilspriset t o m 2014 ut!

Se hemsidan och i Jubileumsnumret av Miatabladet!

Thomas Ericsson
    PR Ansvarig
    Miata Club of Sweden

Thomas Ericsson
    Halmstad

Liknande ämnen

1. Köptips på Miata !
    Av henkan i forum Öppen diskussion
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 17:02
  2. Köptips..!??
    Av Jonas Christensen i forum Köp/säljtips