Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

12v kompressor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 12v kompressor

    Hej på Er!
    Har "kastat ut" reservhjulet till min NB, men behöver köpa en liten 12v kompressor och inser efter lite "Googlande" att det finns en stor mängd att välja på inom ett brett prisintervall... så min fråga är... kan någon av er rekommendera någon "vettig" kompressor som håller för annat än att bara "ligga i skuffen"?

    Har sett att MX5-parts har "Mazda-original" kit inkl. kompressor (satsen som medföljer NC) för ca 1.500 kr
    Puncture Repair Kit, Genuine Mazda, Inc Compressor. Genuine Mazda Part Genuine Mazda replacement tyre repair kit. Often lost when vehicles change hands, these kits are supplied as standard with the Mk3 due to there being no spare. However, there is not

    De har även en liten kompressor för ca 250 kr.
    Scimitar International brings you the widest range of parts and accessories for Mazda MX5 at the most competitive prices. You can place your order online to buy parts & spares for MX-5, Eunos Roadster & Miata.

    Har också hittat en från Swedol TL-5617 för lite drygt 300 kr som "många verkar vara nöjda med".

    Så, vad har ni för kompressorer liggandes i era bilar?
    Tacksam för tips!

  • #2
    Hej Benke!
    Det finns en på Biltema som påminner mycket om den jag har som standard i NC.


    Prisvärd också 89.90
    För nöjes skull. MX-5 ND2/RF 184 hkr Soul Crystal Red.
    Cabrio Wind Deflector,
    Zunsport Lower Woven Mesh-Grille.
    H&R sänkfjädrar (30 mm)
    Fjäderbensstag IL Motorsport
    SmartTOP controller
    Android Auto + CarlinkIT mini
    Boot Lip Lid spoiler
    Backkamera
    Aluminium Sill Plates.
    Garmin Drive Lux 50.
    Mudguards.
    Sekvensiella blinkers

    Till vardags:
    Volvo V 60 T6 Fusion Red. Laddhybrid årsmodell 2022

    Comment


    • #3
      Hej Benke,

      Glöm inte, att om du köper kompressorn separat, måste du även köpa tätmedlet separat - koster i sig minst hälften av priset för den dyra på MX-5 Parts vill jag mena.

      FEL - priset för tätmedlet separat är strax under SEK 300 på MX-5 Parts

      OCH - MX-5 Parts har också denna prisvärda lösningen för endast sådär SEK 250
      Puncture Repair Kit, Aftermarket, Inc Compressor. Don't be stranded, be prepared for a punctured tyre by carrying this emergency puncture repair kit. Comes in a neat little case with velcro on the back so it will stick to the boot carpet. The Kit co
      Last edited by Kim H; 2013-05-29, 10:59. Anledning: Tätmedlet var billigare ...
      Kim Hansen

      Mazda MX-5 ND RF 2.0 - årsmodell 2023
      Exclusive Line - DK version
      MSV - Suzuki Vitara Allgrip

      Comment


      • #4
        Teknikern på Mazda som servade min bil senast varnade mej för att använda repsatsen då skummet är ganska aggressivt och kan fördärva både däck å fälg. Är endast en temporär lösning, och man bör demontera däck och fälg för att göra rent snarast efter "lagning"...

        Själv har jag istället en pluggsats i bilen som är en mer permanent lagning, men förutsätter att man vet var läckan finns. Har aldrig haft problem med några sådana lagningar, men däcksbranchen vill förbjuda dom pga dom är "livsfarliga" enl deras egen organisation..


        Biltemas version...

        Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
        Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
        Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
        Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
        Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
        Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

        Comment


        • #5
          Tack för tipsen så här långt, har sedan tidigare både "repsats" och "luft på burk" men känner att det skulle vara fint att även ha med en liten kompressor! Är kanske att utrusta sig med både "hängslen och livrem", men... skulle sitta fint med en liten smidig kompressor också!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Bengt Friberg Visa inlägg
            Tack för tipsen så här långt, har sedan tidigare både "repsats" och "luft på burk" men känner att det skulle vara fint att även ha med en liten kompressor! Är kanske att utrusta sig med både "hängslen och livrem", men... skulle sitta fint med en liten smidig kompressor också!
            Behövs nog ingen kompressor, jag har använt punkaspray en gång och då var det över 3,5 kg i däcket efter när jag kollade och körde över 3 månader med sprayet i innan
            det var dags att byta däcket pga slitage.
            Jag har ingen kompressor i min NC, har aldrig kört punka på någon bil sedan jag började köra bil 1972 .....

            Anders på Anettes dator i Algero / Sardinien

            Comment

            Working...
            X