Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Perfekt servicehistorik på NC, hur viktigt?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Perfekt servicehistorik på NC, hur viktigt?

    Hej, ja det är Jan-Olov från Torslanda som skriver igen.

    Jag har bett Mazdahandlarna slå upp några MX-5r i den digitala serviceboken med blandat resultat.

    En 2008:a hade inga noteringar alls. Det är en 2.0 Sport RoadsterCoupe som jag var intresserad av, men intresset svalnade betydligt. Ska ringa chefen på företaget och höra vad han har att säga.
    En 2007:a hade relativt ok servicehistorik, varav en service i Kroatien.
    En 2011:a hade en service på Mazda och en på Mekonomen. Såpass ny bil och ändå har 2:a ägaren snålat.
    En 2008:a import saknade en service 2011, annars ok.

    Detta är några exempel. Hur perfekt ska det egentligen vara för att bilen ska vara ett tryggt köp? Det gäller ju bilar from 2006 års model.

  • #2
    Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg

    En 2008:a hade inga noteringar alls. Det är en 2.0 Sport RoadsterCoupe som jag var intresserad av, men intresset svalnade betydligt. Ska ringa chefen på företaget och höra vad han har att säga.
    .

    2008 utan noteringar - den hade jag hoppat över. Finns många bilar därute.


    Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
    En 2011:a hade en service på Mazda och en på Mekonomen. Såpass ny bil och ändå har 2:a ägaren snålat.
    2001 - Det finn ingen naturlag som säger att Mekonomen är sämre än Mazdas verkstäder. Istf för att förutsätta en snål ägare kanske han inte inte var nöjd med sin Mazdaverkstad och därför bytte? Mycket beror trots allt på intresset och engagemanget hos den som utför jobbet.

    /Niclas
    ------------------------------

    Niclas Wendel

    Comment


    • #3
      Finns kvitton på service med?
      Saknas även dessa, ska man nog tänka sig för.
      Håller med Niclas med angående märkesverkstäder och oberoende verkstäder, en seriös märkesoberoende verkstad kan göra minst lika bra jobb som en märkesverkstad, dom har ju tillgång till samma serviceprotokoll som märkesverkstaden.
      Sedan har det även hänt att märkesverkstäder missat lägga in services elektroniskt, har hänt mig med ett annat bilmärke, det går dock att justera i efterhand men som kund har du ju normalt sätt ingen koll på detta.
      Finns även risk att andrahandsvärdet sjunker om bilen inte har elektronisk servicebok ifylld, speciellt om man byter in den på en märkes-handlare.

      Är lite osäker på import-bilar, den elektroniska serviceboken ska ju vara global, men har för mig har hört att import-bilar från Nord-amerika inte syns i E-serviceboken i Mazda Europa, vet inte om nån kan bekräfta det?

      /Uffe
      MX-5 NC 2.0 Sport Roadster True Red 2006
      Distrikt Stockholm

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
        Hej, ja det är Jan-Olov från Torslanda som skriver igen.

        Jag har bett Mazdahandlarna slå upp några MX-5r i den digitala serviceboken med blandat resultat.

        En 2008:a hade inga noteringar alls. Det är en 2.0 Sport RoadsterCoupe som jag var intresserad av, men intresset svalnade betydligt. Ska ringa chefen på företaget och höra vad han har att säga.
        En 2007:a hade relativt ok servicehistorik, varav en service i Kroatien.
        En 2011:a hade en service på Mazda och en på Mekonomen. Såpass ny bil och ändå har 2:a ägaren snålat.
        En 2008:a import saknade en service 2011, annars ok.

        Detta är några exempel. Hur perfekt ska det egentligen vara för att bilen ska vara ett tryggt köp? Det gäller ju bilar from 2006 års model.
        Bara för att boken inte är stämplad eller inlagd i den digitala serviceboken, betyder ju inte att bilen inte är servad enl Mazdas rekomendationer.
        Kan vara så att de glömt att fylla i, ganska vanligt av verkstäderna.
        Eller som Ulf skriver, finns det servicefaktura (styrker, väl så bra än en stämpel)

        Kolla på allmäna skicket, säger oftast betydligt mer om bilens skötsel, och kör inte fast vid serviceboken.
        En snygg och fräsch bil har oftast skötts lika bra med servicar.
        Last edited by Anders Manley; 2013-05-15, 13:21.
        NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
        Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
        242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

        Comment


        • #5
          Jag servade min NC2 Sport hos Mazda enbart under garantitiden, men efter det gör jag den själv och stämplar och fyller i en manuell, hederlig servicebok som är ställd på min bil från handlaren vid köpet, samt en checklista från Mazda som jag har i datorn och printar ut. Efter att ha sett hur Mazdas egna mellanservice går till för närmare 3000 kr lovar jag att min egen service är bättre och noggrannare utförd än Mazdas. Det enda som gjordes var ett olje och filterbyte, inget mer. Nu är ju inte min bil direkt misskött eller har gått många mil så teknikern bedömde väl att det inte behövdes göras nåt mer?. Jag kollar även och släcker egna eventuella felkoder också.

          Givetvis väger en "Mazdastämpel" tungt, men det innebär inte per automatik att den är korrekt servad. Den besparing jag gör på en femårsperiod är långt större än ett ev lägre försäljningspris pga det inte är komplett i den elektroniska boken.. Är då inräknat att jag måste ta ledigt från jobbet, köra 12 mil ToR vid varje tillfälle etc..
          Last edited by Peter Sandström; 2013-05-15, 15:18.
          Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
          Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
          Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
          Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
          Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
          Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

          Comment


          • #6
            Hej kan ju vara ett bättre förhandlings läge om det saknas anteckningar i serviceboken.
            Har själv en NA 91a helt utan servicebok och priset är ju därefter.

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Comment


            • #7
              Jo, servicarna är ju normalt sätt 90% kontroll av servicepunkter etc, och 10% byte av vätskor och filter etc.
              Och numera har ju även icke märkesbundna verkstäder möjlighet till Mazdas servicebullentiner som kommer ut, och dom flesta hamnar ju på nätet ändå.
              Men det är ju det där med andrahandsvärdet och e-serviceboken, därför servar jag min fortfarande på Mazda.

              Sen angående regelbundheten tror jag många ägare missar och kör blint på miltalet. Eftersom mx-5r normalt sätt är andra/sommar-bil och det inte blir så många mil per år och kör man då på miltal går det ganska lång tid mellan servicarna.
              NC1 06-09 ska enligt boken servas minst 1 ggr var 12:e månad även om man inte når upp till milen. Vet ej om NC2 har längre intervall.



              /Uffe
              MX-5 NC 2.0 Sport Roadster True Red 2006
              Distrikt Stockholm

              Comment


              • #8
                Jag har servat min bil själv hela tiden, och gör olje + filterbyten på hösten innan vinterförvaring,
                och nu har den gått över 11500 mil utan ett fel. ..
                NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
                Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
                242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

                Comment


                • #9
                  Det största felet många gör är att dom kör en sommarsäsong, ställer in bilen ett halvår med gammal olja och tar den till Mazda/aukt service på våren innan den ska ut för säsongen. En sådan bil är i mina ögon det sämsta köpet, och jag skulle hoppa den direkt oavsett hur mycket Mazdastämplar och elektronisk dokumentation som finns tillgänglig. Se till att den är servad på hösten mao, för man kan väl inte se hur en bil har varit av/påställd under en längre tidsperiod?

                  Varför?

                  En Bilmotor skall alltid tas ur bruk nyservad men dock körd max några få mil. Gammal olja är ren och skär misshandel av motorns lager/ytor, packboxar mm då gammal oxiderad olja är agressiv samt tar upp vatten och kan orsaka rostfläckar på lagerytor, göra packningar hårda osv. Jag servade därför min redan efter sex månader just för att komma i fas med avställning och ettårsservicen då den hämtades ut i Mars -09. Är för övrigt samma intervall på NC2...
                  Last edited by Peter Sandström; 2013-05-15, 15:50.
                  Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                  Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                  Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                  Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                  Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                  Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                  Comment


                  • #10
                    Tack för intressanta synpunkter! Jag kände att jag behövde lite input.

                    2008:an utan servicenoteringar. Jag pratade med en säljare i lördags och har sedan sökt säljaren som bytt in bilen för att få mera info. Idag bad jag att han skulle ringa upp mig (hade varit ledig några dagar). Ska bli intressant vad han har att säga. Har väl mentalt redan hoppat över denna även om det är en 2.0 Sport. Eftersom jag inte har sett bilen så har jag inte heller fått se några kvitton.
                    2011:an. Två ägare. 1:a servade på märkesverkstad. 2:a på Mekonomen där han bor utanför Gbg. Fanns notering i "serviceboken". Känns rätt ok.

                    På en äldre bil, t ex generation 2 (NB) tycker jag som några av er att skicket är viktigare än kvitton.

                    Skulle inte köpa en NC som helt saknar dokumentation.

                    Har hittat en NC från 2007 (en ägare och servad på Mazdaverkstaden i Gbg). Ska kolla med verkstaden i morgon. Verkar vara servad på våren hela tiden och avställd
                    under vintern. Hur skadligt är detta "beteende" egentligen? Ska jag göra extra oljebyten innan avställning på hösten om jag köper den? Blir det kaka på kaka att sedan göra ordinarie service på våren?

                    Det är möjligt att CarFax kan ge besked om under vilka perioder som bilen varit avställd. Är det någon som vet?

                    Comment


                    • #11
                      Varför inte göra som jag, dvs tidigarelägga en "ordinarie årsservice" så den alltid sker på hösten i samband med avställning. Helt ok vad det gäller motorförsäkringar osv..

                      Att ställa av bilen med gammal olja ÄR på sikt skadligt för motorn och förkortar dess livslängd. Skulle det hända nån enstaka gång är det kanske inte så farligt. Beror även på hur bilen förvaras etc. Som grädde på moset är dom som dessutom envisas med att starta bilen nån gång i månaden för att vad dom tror "varmköra" motorn några minuter utan belastning. (förvisso bra för AC:n). Skulle den då dessutom stå i kallgarage blir det lök på laxen med all kondens som kan bildas..

                      Finns även andra aspekter som tex separation av additiver i oljan...

                      Läs mer här.

                      Fråga: Hej! Kilometrarna har samlats under sommaren och oljebytet närmar sig, men det gör även vinterförvaringen av bilen… Ska jag byta olja nu i höst eller vänta till våren? Är det någon skillnad?
                      Last edited by Peter Sandström; 2013-05-15, 22:08.
                      Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                      Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                      Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                      Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                      Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                      Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                      Comment


                      • #12
                        Tack Peter för en mycket informativ artikel. Får väl höra med Mazdaverkstaden vad dom tycker om att serva på hösten istället om jag köper en MX-5:a.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
                          Tack Peter för en mycket informativ artikel. Får väl höra med Mazdaverkstaden vad dom tycker om att serva på hösten istället om jag köper en MX-5:a.
                          Återkom gärna med deras svar, ska bli intressant och höra deras synpunkt. Dom ser nog dessvärre MX-5 som en vanlig bruksbil och kommer troligvis att hänvisa till det av Mazda styrande serviceprogrammet om jag får gissa...
                          Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                          Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                          Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                          Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                          Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                          Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
                            Tack Peter för en mycket informativ artikel. Får väl höra med Mazdaverkstaden vad dom tycker om att serva på hösten istället om jag köper en MX-5:a.
                            Bry dej inte om vad Mazdaverkstaden säger, gör det som du vill och är bäst för bilen ! !
                            NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
                            Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
                            242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

                            Comment


                            • #15
                              Gå på känsla.

                              Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
                              Tack för intressanta synpunkter! Jag kände att jag behövde lite input.

                              2008:an utan servicenoteringar. Jag pratade med en säljare i lördags och har sedan sökt säljaren som bytt in bilen för att få mera info. Idag bad jag att han skulle ringa upp mig (hade varit ledig några dagar). Ska bli intressant vad han har att säga. Har väl mentalt redan hoppat över denna även om det är en 2.0 Sport. Eftersom jag inte har sett bilen så har jag inte heller fått se några kvitton.
                              2011:an. Två ägare. 1:a servade på märkesverkstad. 2:a på Mekonomen där han bor utanför Gbg. Fanns notering i "serviceboken". Känns rätt ok.

                              På en äldre bil, t ex generation 2 (NB) tycker jag som några av er att skicket är viktigare än kvitton.

                              Skulle inte köpa en NC som helt saknar dokumentation.

                              Har hittat en NC från 2007 (en ägare och servad på Mazdaverkstaden i Gbg). Ska kolla med verkstaden i morgon. Verkar vara servad på våren hela tiden och avställd
                              under vintern. Hur skadligt är detta "beteende" egentligen? Ska jag göra extra oljebyten innan avställning på hösten om jag köper den? Blir det kaka på kaka att sedan göra ordinarie service på våren?

                              Det är möjligt att CarFax kan ge besked om under vilka perioder som bilen varit avställd. Är det någon som vet?
                              Har alltid bytt olja på hösten och gjort års-service hos Mazda på våren. Detta gör att jag idag fortfarande har Mazda's assistans vilket man inte har om man servar bilen själv eller hos en icke auktoriserad Mazda-verkstad. Detta gäller t.o.m. att bilen är 10 år gammal under förutsättning att man under dessa år sköter sitt serviceintervall hos en auktoriserad verkstad. Eftersom jag gillar min SpicyRed så har jag även sett till att MrCap får göra en lackbehandling varje år och det har jag gjort sedan bilen var ny. Bilar kräver omvårdnad.
                              Köper man en begagnad bil så vet man tyvärr aldrig vad man får utan man får gå på magkänslan.

                              Comment

                              Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                              x
                              eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
                              x
                              x
                              Avancerade alternativ
                              Rendering Options

                              Vad får du om du tar 3 från sju?

                              Working...
                              X