Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Instruktionsbok på svensk för NC?/impregn spray?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Instruktionsbok på svensk för NC?/impregn spray?

    Har hu just bytt min NA till en NC 2,0 -06:a Sport. Medföljande dokument instr bok var på tyska..läser i och för sig tyska men vet ngn var man kan köpa en på svenska (lär vara slut?)även servicebk på svenksa kanske?
    Vidare vilket spray som rek för tilläggsimpregn av softtoppen?...( är tex imprenex-spray ok? ?)
    Läderbalsam har jag redan flera sorter jag bla anv till "MC uniformen"..men även här kanske ngn kunnig (som tex Peter S!!) har tips på ngt riktigt vasst balsam för lädersätena?

    Hälsn
    Pär Sundgren
    0705-914497

  • #2
    Hej Per,

    Din närmaste Mazdaåterförsäljare tar fram en sådan till dej.

    Bmw har ett bra impregneringsspray till cabbar som jag har använt, se bild. Finns säker andra bra också.
    Till läder finns det i möbelvårdsbutiker mm.
    Bifogade filer
    Last edited by Anders Manley; 2013-04-11, 09:53.
    NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
    Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
    242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

    Comment


    • #3
      Pär!
      Får du inte tag i instruktionsboken, så fick jag vid leverans av min NC, två instruktionsböcker - en Soft Top och en Hard Top! Soft Topen lämnade jag tillbaka till Wahlström Bil Ab, Hyltebruk! Hör med dem i så fall!
      Annars skall ju närmsta återförsäljare hjälpa dig!


      Thomas Ericsson
      PR Ansvarig
      Miata Club of Sweden
      Thomas Ericsson
      Hedersmedlem
      Halmstad

      BMW 118i M Sport Aut Skyscraper Grey -24
      BMW Z4 sDrive20i M Sport Aut Portimao Blue -23

      Comment


      • #5
        Tack Anders ,Thomas och Martin för goda tips!!..Jocke i Billdal där bilen köptes nämnde de bara tar hem sv instr böcker bara för de faktiskt sålda..never mind! kollar med Hyltebruk först! kanske Thomas returnerade ligger kvar där?/alt kollar jag med ngn av Gbgs återförsäljarna!

        Betr impregn sade Håkan på Georg Svennsons i Billdal som ju är spec på suflletter, sadelmakeri etc att de aldrig anv impregnering i suffletter då "det ej behövs eftersom det finns ngn form av integrerat gummiskydd redan inbakat i suffletten?" För min gamla Miatas vinylsufflet naturligtvis annorlunda ..den behandlade jag regelbudnet med vanlig vinylglans med strålande resultat!!

        Hälsn
        Pär Sundgren

        Comment


        • #6
          Hej Pär. Problemet är inte att det läcker. Problemet är den genom uvstrålning blir grå och skör.Alger,fågelskit och andra
          föroreningar får fäste mycket lättare. Renovo har ett kit i tre steg som rengör,återfärgar och impregnerar. Det säljs av
          MX5parts och Speedparts i Uddevalla. Har just gjort första steget. Får vänta tills imorgon med nästa. Spännande.

          Mvh Uffe

          Comment


          • #7
            Själv använder jag Renovo från mx5parts. Min top har hållt sej väldigt bra tycker jag. Detta baddas på med en bit tvättsvamp tills tyget är mättat sen låter man det torka in. Är den blekt finns det som sagt en återfärgare också.. BMW:s som Anders nämner ska också vara bra.. Är däremot dåligt insatt vad man ska behandla skinnstolarna med utan att man åker omkring som en hal tvål efteråt..

            Renovo. Har för mej att Saabverkstäderna säljer denna till sina textilcabbar...

            Renovo Ultra Proofer for Mohair Hoods. Ultra Proofer for Mohair HoodsRe-establishes the original 'as new' waterproof weather barrier. Has built in UV inhibitor and is mould and mildew resistant. Helps prevent the harmful penetration of roa


            Renovo Mohair Hood Reviver. Mohair Soft Top ReviverRe-colours and re-conditions like new! Easily brushed on in minutes, and dries in just 2 hours. Brings your hood back to a showroom finish. For Black Hoods only500ml Bottle Plea
            Last edited by Peter Sandström; 2013-04-12, 19:11.
            Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
            Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
            Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
            Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
            Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
            Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

            Comment


            • #8
              Tack båda två! Hör gärna av dig Ulf efteråt så får jag höra hur resultatet på impregneringen blev?

              Mvh
              Pär Sundgren

              Comment


              • #9
                Hej Pär. Nu har jag gjort alla tre stegen. Inte nyskick men nästan. Man skall se till att man har en pensel med mjuk borst
                för det sprätter mycket med styv borst. Efter en koll på hur det såg ut tog jag en tur nedcabbat i norra skåne i strålande
                femtongradigt solsken på små asfalterade skogsvägar. Härligt. Nu börjar säsongen.

                Mvh
                Uffe

                Comment


                • #10
                  Låter utmärkt Ulf!Och noterat dina synpunkter! Skall även jag impregn min softtop på min nyinköpta NC!Va köpte du din Renovo ngnstans ? Uddevalla eller fr MX5 parts i UK?
                  Enklare om ändå kanske liknande pris att köpa fr Speedparts i Uddevalla?


                  Hälsningar
                  Pär Sundgren

                  Comment


                  • #11
                    Köpte mitt packet från Speedparts. Har för mig att butiken är stängd så man får handla på deras hemsida. Aningen dyrare än
                    MX5parts. 924kronor inklusive frakt och övriga kostnader. Lycka till.

                    Mvh Uffe.

                    Comment

                    Working...
                    X