Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En "tråkig" historia...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En "tråkig" historia...

    ... men först börjar vi med något kul!
    Jag och frugan är nu inne på tredje Miatasäsong... "shit" vad vi är glada att vi tog steget att köpa en Miata... det är en "sjukt" härlig bil och vår NB -00 har nu tagit oss runt ca 4.000 mil. Kort sagt, att köpa en Miata är ett av de bästa beslut jag har fattat under mitt "billiv"! Sen gör det självklart sitt till att vi har förmånen att vara med en härlig "Miataklubb"! Men jag är inte sen att erkänna att när vi köpte vår Miata så "visste jag inte riktigt vad jag köpte". Vi hade en kravlista på att det skulle vara en NB, grön, med hardtopp samt svensksåld! Hade läst på för dåligt, var inte riktigt medveten om alla "olika modeller" av NB etc. Nu hade vi lite tur med vår NB, dels var den väldigt välskött, dessutom med 140 hk motorn. Så sammanfattat är vi riktigt nöjda med vår NB!

    Detta till trots har vi nu bestämt oss för att byta, och nu har vi "bättre koll på vad vi vill ha" så sökandet har börjat! Det som ligger högst på önskelistan är en NBFL -04 Sport, grön eller svart eller en "Unplugged"! Självklart finns även NC 2.0 LE på listan, men som sagt... helst en NBFL... dessutom skall det vara en "lågmilare"! Vi har självklart inte bråttom med bytet men helst vill vi göra affären med en bilhandlare då vi inte vill riskera att stå med två Miator. Nog om detta!

    I helgen dök ett objekt upp, en svensksåld svart NBFL -04 Sport som rullat 440 mil!!! Priset de ville ha var 119.000 kr. Firman som hade den finns i Gnosjö "Gnosjö Bil & Marin AB". Under måndagen tog jag en kontakt med ägaren, Tony, via mail. Jodå, den fanns kvar! Han berättar även att han är på semester, men vill jag åka upp och kolla bilen så finns hans kollega, Joel, på plats. Tisdag morgon mailar jag över bilder samt info om vår NB till Tony då jag först ville ha ett ungefärligt inbytespris. Tisdag em får jag svar från Tony avseende "prisuppgift", jag svarar honom att jag återkommer under morgondagen (onsdag). Känns som att det finns en kontakt etablerad och att vi var i någon form av "förhandlingsfas". Onsdag fm ringer jag hans kollega, har några snabba frågor avseende kamrem, service, underredsbehandling etc. Får svar på dessa frågor, men blir samtidigt upplyst om att jag INTE kan reservera bilen! Det är först till kvarn som gäller! Jag får gilla läget, vid 16-tiden kommer frugan hem från jobb, vi tar en "snabbt snack" och bestämmer oss för att "slå till". 16.30 ringer jag Joel och säger att "vi tar den"! Döm om min förvåning... jodå, bilen fanns kvar men då var den plötsligt RESERVERAD fram till kl 18.00!!!

    Vid 18-tiden har vi en ny kontakt, och den var såld! Självklart blir jag besviken, inte så mycket för bilen, mer över deras "sätt". På fm kan jag INTE reservera bilen, några timmar senare är den reserverad av annan kund! Jag upplyser då Joel om att detta inte känns seriöst och att jag självklart kommer att informera om detta på vårt forum. Säger till honom att jag inte kan bedöma hur de är som bilhandlare, men jag kan bedöma att de har ett märkligt sätt att hantera sina presumtiva kunder! Och det vill jag att andra i klubben skall vara medvetna om, då det kanske finns andra som hittar "objekt" hos denna firma!

    Men nu kommer det bästa! Några timmar senare får jag ett mail från Tony där han "friskriver" sig genom att vi inte hade någon överenskommelse etc... och detta har han helt rätt i... men vi hade, enligt mig, en affärskontakt som var i "förhandlingsstadiet"... men det är inte det viktiga! Han kan tycka vad han vill... men hans mail avslutas med följande:

    "Tänk dig noga för innan du skriver en massa "skit" på er sajt!"

    Seriöst eller inte, det får ni själva bedöma... men just nu känner jag mig nöjd med att det INTE blev någon affär med den firman! Samtidigt vill jag självklart säga grattis till dig som köpte bilen, är övertygad om att du kommer att vara nöjd med ditt köp och att du kommer att ha mycket glädje av din NB!

    Ha de gott alla!
    Vi fortsätter vårt letande... och det var säkert någon mening med att detta tillfälle "gled oss ur händerna"!

    Benke i Södra Sandby

  • #2
    Svart NB FL 1,8 Sport är ju det man ska ha, synd att ni missade den.
    ND 2,0 Sport '17 - Svart
    Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

    SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
    16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

    SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
    Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

    Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

    Comment


    • #3
      Hejsan Benke ...

      Verkligen en tråkig historia ...

      I Danmark säger vi "der kommer altid en sporvogn og en pige til" - du begriper säker vad som menas.

      I ditt fall behovs varken spårvagn eller tjej - men förhoppningsvis dyker det upp fler bra Miator att köpa.
      Kim Hansen

      Mazda MX-5 ND RF 2.0 - årsmodell 2023
      Exclusive Line - DK version
      MSV - Suzuki Vitara Allgrip

      Comment


      • #4
        Och historien hade kanske varit ännu tråkigare om du hade köpt bilen av den handlaren!?

        Ha en Glad Påsk!

        Comment


        • #5
          Hej Benke det står en 02 sport i Lund 145 hk 6v grön på en bilfirma den ska vara pedantskött"
          Glad påsk på er från Sven & Sussi Lycka till

          Comment


          • #6
            Hej igen!
            Tack för era kommentarer!
            Sven, har sett den men det har rullat allt för mycket, dessutom är den importerad... så den har vi "dissat"!
            Helst skall mätarställningen stå på max 2.000 mil! Men jag är tacksam för tipset!
            Ha de gott i "vårvärmen"... brrrrrrrrrrrr
            Benke i Södra Sandby

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Bengt Friberg Visa inlägg
              max 2.000 mil!
              Det finns det nog inte så många..

              Jag var glad att hitta min NBFL 1,8 Sport som hade gått ca 5 000 mil när jag köpte den för 2 år sedan.

              Visst ser man riktiga låg milare nu och då, men då får man nog inte ha så många andra krav på ålder och version.
              ND 2,0 Sport '17 - Svart
              Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

              SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
              16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

              SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
              Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

              Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

              Comment


              • #8
                Visst, du har helt rätt Fredrik... och ett önskemål är bara ett önskemål!
                Hittar jag det "rätta exet" som har rullat lite mer så är det självklart ok, runt 5.000 mil är trots allt inte mycket!
                Men det goa nu jämfört med när jag köpte förra gången är att jag nu har en Miata som jag trivs med, så jag kan vara lite "kräsen" och ta det lugnt... förr eller senare så dyker "min bil" upp!
                /Benke

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Bengt Friberg Visa inlägg
                  förr eller senare så dyker "min bil" upp!
                  Visst gör den det!
                  ND 2,0 Sport '17 - Svart
                  Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

                  SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
                  16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

                  SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
                  Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

                  Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Bengt Friberg Visa inlägg
                    Hej igen!
                    Tack för era kommentarer!
                    Sven, har sett den men det har rullat allt för mycket, dessutom är den importerad... så den har vi "dissat"!
                    Helst skall mätarställningen stå på max 2.000 mil! Men jag är tacksam för tipset!
                    Ha de gott i "vårvärmen"... brrrrrrrrrrrr
                    Benke i Södra Sandby
                    Ja den bilhandlaren står inte högt i Kurs, särkilt när han hotar dej ! !

                    Nu är det ju inte jag som ska köpa bil.

                    Men att hitta en bil som är närmare 10 år och max 2000 mil och "dissar" alla importbilar, det låter lite svårt ..
                    Alla Miator är ju tillveekade i samma fabrik så var de är sålda som nybil har ju mindre betydelse, bara man vet historiken

                    Själv åker jag i en NC LE, som nu har gått 11500 mil och bara går bättre och bättre och som är "Importerad" av mej själv.
                    Bilen hade visserligen bara rullat 820 mil då den var 6 månader gammal.

                    Ha en Bra Sportbilssommar, för det tänker jag ha med två helt olika "Importerade" Roadsters ......
                    Last edited by Anders Manley; 2013-03-28, 15:08.
                    NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
                    Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
                    242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Anders Manley Visa inlägg
                      Alla Miator är ju tillveekade i samma fabrik så var de är sålda som nybil har ju mindre betydelse, bara man vet historiken
                      Visst är det så, men de är vanligare att bilar i t.ex. Tyskland gått året runt, dvs även på salt vägar.

                      Sedan är det oftast svårare att vara säker på historiken på en bil som inte är svensksåld, utan importerad av någon annan.
                      ND 2,0 Sport '17 - Svart
                      Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

                      SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
                      16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

                      SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
                      Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

                      Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

                      Comment


                      • #12
                        Hej Anders!
                        Nej, jag "dissar" inte alla importbilar, inte alls... men just den som står i Lund har flera "minus" utifrån vår lista (fel årsmodell, för många mil, och dessutom en importbil). Då kan jag lika gärna fortsätta åka i vår nuvarande NB, som funkar kanon på alla sätt... och som kommer att rulla många tusen mil till!
                        Men en importbil med en bra historik är självklart även den av intresse, framförallt om den uppfyller våra övriga krav!
                        Det är väl så att skall man till att byta så skall det vara en "rejäl" förbättring jämfört med det man redan har, annars kan det kännas som att "kasta pengarna i sjön"... bättre då att lägga de pengarna på den "goding" man redan har!
                        Då var det utrett (-:
                        Ha de!
                        /Benke

                        Comment


                        • #13
                          Byte?

                          Varför byta från en NB till en NB?? Iof en facelift men ändå.
                          Man sitter högre i en 01-05 än i en 98-00.
                          Jag skulle ha väntat och köpt en NC2 sport istället om något år men det är jag det.

                          Comment


                          • #14
                            Hej på Er!
                            Dags att följa upp tråden... nu står "Grålle" på garageuppfarten!
                            Som ni förstår har jag hittat "min bil", en NBFL Sport -04, svensksåld, köpt av motor entusiastisk pensionär, 1.600 mil på mätaren! Känns skönt!
                            Detta innebär att "Gamla Bettan" får stryka på foten så är det någon som är intresserad av en fin och välskött NB 1.8 -00 (BRG) men 13.000 mil på mätaren är det bara att höra av sig! Annons på "Bettan" kommer ut på Blocket under veckan som kommer!
                            Ha en fortsatt underbar söndag! Själv kommer jag nog att tillbringa resten av dagen med "pill i garaget" (-:
                            Benke i Södra Sandby

                            Comment


                            • #15
                              Kul att du hittade en Sport med så låga mil!

                              Vilken färg?
                              ND 2,0 Sport '17 - Svart
                              Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

                              SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
                              16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

                              SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
                              Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

                              Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

                              Comment

                              Working...
                              X