IL Motorsport
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Bra inköpsställen på däck o fälg.

Standard

Citat Ursprungligen postat av John Stäck Visa inlägg
    Tänk på att då du går ner i bredd men behåller samma "profil" (som är höjden uttryckt i % av bredden) så blir diametern också mindre. I fallet 185/60R15 -> 165/60R15 så kommer du sänka hela bilen ca 11mm (vilket inte alltid är det man vill ha på vintern), och hastighetsmätaren kommer visa 4% fel (eller, 4% mer än den redan gör, då de som regel redan visar lite fortare än det faktiskt går).

65 eller 70-profil hade gett en höjd som är mer lik det du redan har, men det verkar vara ganska ovanliga däcksdimensioner. Vill du ha bara lite smalare däck är 175/65R15 väldigt nära i diameter och en betydligt vanligare dimension där det finns lite mer att välja på.
    Tack för inputen John, notera dock att original däcken för min NA är 185/60 14 och då blir 165/60 15 bara 4mm större rullomkrets dvs 0,2% fel vilket är det närmaste det går att komma. Urvalet av 165/60 15 är också mycket större än 175 bredden (mest Kina däck etc) som jag ursprungligen tänkte på.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Reg.datum
    apr 2018

Standard

Tänk på att då du går ner i bredd men behåller samma "profil" (som är höjden uttryckt i % av bredden) så blir diametern också mindre. I fallet 185/60R15 -> 165/60R15 så kommer du sänka hela bilen ca 11mm (vilket inte alltid är det man vill ha på vintern), och hastighetsmätaren kommer visa 4% fel (eller, 4% mer än den redan gör, då de som regel redan visar lite fortare än det faktiskt går).

65 eller 70-profil hade gett en höjd som är mer lik det du redan har, men det verkar vara ganska ovanliga däcksdimensioner. Vill du ha bara lite smalare däck är 175/65R15 väldigt nära i diameter och en betydligt vanligare dimension där det finns lite mer att välja på.

Standard

Då får det bli R3, tack för hjälpen Niclas!!

Reg.datum
    jan 2006

Standard

Jag skulle gå på det modernaste däcket, dvs antingen R3 eller Viking 7. Av de två skulle jag nog välja att spara 600 spänn och köpa R3.

/N
    ------------------------------

Niclas Wendel

Standard

Citat Ursprungligen postat av Röd -91 Visa inlägg
    Här på forumet finns extremt mycket kunskap men tyvärr har aktiviteten minskat till förmån för FB. Vilket är synd på många sätt då forumets "minne" och sökbarhet är överlägsen.<br>
    <br>
    En snabb googling på 165 istf 185 ger inte jättemycket i ämnet, varken i Sverige eller utrikes på tex miata.net. <br>
    <br>
    Personligen hade jag föredragit ett duktigt vinterdäck av Nordisk typ, tex Goodyear UG2 istf WR DR4 som är av mellaneuropeisk typ, men det beror på var och hur du kör.<br>
    Teknikens Värld har vinterdäckstestet från oktober 2017 utlagt för prenumeranter<br>
    <br>
    /N
    <br>
    <br>
    Tack Niclas, tror jag köper nordiska friktionsdäck men det finns bara 4 i 165/60-15 storlek, är inte prenumerant på teknikens värld så kan inte kolla testet men vilket skulle du köpa?
    Eller skulle du köpa något annat någon annanstanns och i så fall var? En sak till vad tror du om miatans spårkänslighet eller andra negativa effekter av ett 165 bredd däck?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Röd -91 Visa inlägg
    Här på forumet finns extremt mycket kunskap men tyvärr har aktiviteten minskat till förmån för FB. Vilket är synd på många sätt då forumets "minne" och sökbarhet är överlägsen.

En snabb googling på 165 istf 185 ger inte jättemycket i ämnet, varken i Sverige eller utrikes på tex miata.net.

Personligen hade jag föredragit ett duktigt vinterdäck av Nordisk typ, tex Goodyear UG2 istf WR DR4 som är av mellaneuropeisk typ, men det beror på var och hur du kör.
    Teknikens Värld har vinterdäckstestet från oktober 2017 utlagt för prenumeranter

/N
    Tack Niclas, tror jag köper nordiska friktionsdäck men det finns bara 4 i 165/60-15 storlek, är inte prenumerant på teknikens värld så kan inte kolla testet men vilket skulle du köpa?

Reg.datum
    jan 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Martin Sipek Visa inlägg
    Tack för svaret Niklas, anledningen att jag inte vill ha ett vinterdäck av Nordisk typ är att jag bara kör kring stockholm och här är det mer slask och blött och där är de mellaneuropeiska däcken mycket bättre än de nordiska som är bättre på snö och is. Men de få dagar vi har det snö och is i stockholm kan man köra lite långsammare.
    Nja, i slask och modd anses ett nordiskt vinterdäck vara bättre än det mellaneuropeiska däcket. Det har däremot som du säger generellt ett övertag på blöt vägbana.

För egen del och utifrån mitt körmönster prioriterar jag att ha bra egenskaper i just oplogat, slask och modd då det är så frekvent här i stockholmsområdet under vintern. Hellre ha säkerheten och framkomligheten då mot att jag får köra någon km långsammare på våta vägar.

Skulle tro att båda däcktyperna funkar säkert utmärkt om man kör med insidan, det viktigaste är att jag slipper höra dubbrassel i 5 månader för att kunna köra lite raskare de två dagar om året det är underkylt och riktigt halt.

/N

Niclas Wendel

Standard

Tack för svaret Niklas, anledningen att jag inte vill ha ett vinterdäck av Nordisk typ är att jag bara kör kring stockholm och här är det mer slask och blött och där är de mellaneuropeiska däcken mycket bättre än de nordiska som är bättre på snö och is. Men de få dagar vi har det snö och is i stockholm kan man köra lite långsammare.

Reg.datum
    jan 2006

Standard

Hmm, är det ingen som har några kommentarer eller är detta ett väldigt passivt forum?
    Här på forumet finns extremt mycket kunskap men tyvärr har aktiviteten minskat till förmån för FB. Vilket är synd på många sätt då forumets "minne" och sökbarhet är överlägsen.

En snabb googling på 165 istf 185 ger inte jättemycket i ämnet, varken i Sverige eller utrikes på tex miata.net.

Personligen hade jag föredragit ett duktigt vinterdäck av Nordisk typ, tex Goodyear UG2 istf WR DR4 som är av mellaneuropeisk typ, men det beror på var och hur du kör.
    Teknikens Värld har vinterdäckstestet från oktober 2017 utlagt för prenumeranter

/N

Niclas Wendel

Standard

Hej, har köpt en uppsättning Wolfrace 15*6,5 tums fälgar som jag tänkte köpa nya vinterdäck till. Då jag senaste 3 åren åkt runt på 185/60-15 och tyckt att miatan NA är lite lätt, så den har "surfat runt" på slasken här i Stockholmstrakten. Funderar nu på att gå ner i bredd till 165/60-R15 77T från Nokia WR D4 för att skära igenom slasken lite bättre, några kommentarer/erfarenheter?
    Hmm, är det ingen som har några kommentarer eller är detta ett väldigt passivt forum?

Liknande ämnen

1. 15" däck på fälg
    Av Christer Liljengren i forum Miatarelaterat Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 19:10
  2. S: Nya R-däck på LM-fälg
    Av 10thanniversary i forum Miatarelaterat Säljes
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 16:58
  3. R-däck på fälg 14" 4x100
    Av 05207 i forum Köp/säljtips