Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd/köptips NA eller NB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd/köptips NA eller NB

    Hej

    Jag letar efter en bra Mazda Miata till hyffsat pris. Tänkte kolla här om ni har några tips och synpunkter. Jag har provkört några stycken och tyvärr blivit lite besviken.

    - Den första var en NB 1,6 00:a Italien-import. Otroligt välvårdad till det yttre men jag tyckte motorn kändes väl slö.

    - Den andra var en NB 1,8 99:a Tyskland-import. Inte så fin och med dålig koppling, men den gick bra.

    - Ringde sen på en NA och blev utskälld när jag sa emot när damen hävdade att bilen visst har kamkedja.. så det blev inte ens att titta på den.

    Tänkte ta mig till Norrköping nästa vecka och kolla på dessa 2




    Nån som har nåt att säga om dessa eller har några andra förslag?

    Tacksam för svar =)

    /Tommy

  • #2
    Den första annonsen är en 110 hk 1,6?? (Fanns den -98?) Isåfall en sådan som du redan har testat och ratat då du tyckte den var slö!

    Annons nr 2 är klart mer intressant. Sexväxlat, 140 hk, alcantara stolar, diffbroms, sportchassi osv! Mer ovanlig bil, tyvärr "fel" fälgar då dessa ska vara chromade på 10AE om man ska vara petig?

    Kolla efter rost baktill på trösklarna, då långt ner. Brukar inte synas utan att man lägger sej på alla fyra..

    Likaså kan skärmkanter och runt luckan bak börjat få blåsor på tidiga NB!

    "Typfel" på NB

    -Svårtankade pga backventil i tank. (Lätt att byta?)
    -Slamrande motor på tidiga -99! axialvevalager kan vara slut, ganska ovanligt dock!
    -Rost i trösklar och bakskärmar!
    -Tändspolar kan strula, men är troligvis utbytta numera..
    -Kontrollera alla elektriska tillbehör som elhissar, elantenn, elbackspeglar, ev halvljusautomatik mm

    I övrigt är det inga större fel på dessa. Det handlar även mycket om första intrycket och magkänsla...
    Last edited by Peter Sandström; 2010-07-28, 11:44.
    Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
    Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
    Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
    Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
    Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
    Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
      Hej

      Jag letar efter en bra Mazda Miata till hyffsat pris. Tänkte kolla här om ni har några tips och synpunkter. Jag har provkört några stycken och tyvärr blivit lite besviken.

      - Den första var en NB 1,6 00:a Italien-import. Otroligt välvårdad till det yttre men jag tyckte motorn kändes väl slö.

      - Den andra var en NB 1,8 99:a Tyskland-import. Inte så fin och med dålig koppling, men den gick bra.

      - Ringde sen på en NA och blev utskälld när jag sa emot när damen hävdade att bilen visst har kamkedja.. så det blev inte ens att titta på den.

      Tänkte ta mig till Norrköping nästa vecka och kolla på dessa 2




      Nån som har nåt att säga om dessa eller har några andra förslag?

      Tacksam för svar =)

      /Tommy
      Verkar som att "Danne" varit ner i Tyskland och köpt med sig ett par bilar hem för att göra en slant. Inget fel med det, men han är väl troligen inte den där riktigt välmenande ägaren som har järnkoll på bilens historia etc.

      Bil nr 1 är ju en 1,6 och du skrev väl att du testat en sån och funnit den vara lite för trött? Om bil nr 2 kan man väl säga att det verkar lite konstigt att inga interiörbilder finns upplagda på den samt att den har fel cab (ska vara blå på jubileumsmodellen) samt att den har fel fälgar (ska vara polerade). Inget fel i det heller, men ska man betala lite extra för en 10AE (som dessutom är av årsmodell 1999, inte 2000 som det står i annonsen) så ska den - tycker jag - vara komplett. Möjligen är priset lite väl i överkant - bilpriser.se menar att en 10AE med 12500 mil på mätaren ska kosta max 45.000 hos en privatperson.

      Annars gäller väl det vanliga - kolla så cabben är fräsch, att bilen inte är krockad, att den inte är rostig i trösklar och framskärmar och att kopplingen inte slirar. Känns bara växellådan bra och motorn varvvillig så lär inte mekaniken ställa till nått trassel.

      Comment


      • #4
        Tack för svar

        Den 1.6 jag provkörde kändes slöare än vad den borde.. så en 1.6 som går som den ska kan fortfarande vara intressant.

        Är det alltid blåsvarta skinnstolar på Jubileumsmodellen?

        /Tommy

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
          Tack för svar

          Den 1.6 jag provkörde kändes slöare än vad den borde.. så en 1.6 som går som den ska kan fortfarande vara intressant.

          Är det alltid blåsvarta skinnstolar på Jubileumsmodellen?

          /Tommy
          Japp. Och blåsvart ratt. Kolla även att det för 10AE unika blåa cabskyddet verkligen är med. Det är f ö en väldigt bra idé att alltid göra, oavsett färg så kostar ett nytt sådant 2-3000 kr eller mer.

          Tror nog ändå att du vill ha en 1,8-litersmotor i en NB - inte minst är vridmomentet markant bättre på 1,8an än 1,6. Men även den extra effekten är trevlig att ha; jag hade tidigare en 1,6 NA (1991 års modell) med 116 hk som inte alls var trött men heller inget accmonster. Lagom, helt enkelt _men_ en 1991 NA väger runt 100 kg mindre än en 2000 NB och har man då dessutom sex hk mindre i den senare...nja. Gör troligen inte chassit och bilen i övrigt rättvisa.

          Comment


          • #6
            Jag tror att den här bilen tillhör en medlem i Miataklubben. Något att titta på kanske?

            Comment


            • #7
              Conduct clods

              Så en jubileumsmodell med svart cab och svarta tygstolar är inte riktigt rätt alltså?
              Blir nog att hoppa över båda Norrköpingsbilarna.

              Ja, den guldfärgade i Sthlm var fin, den ska jag kolla upp. Tack

              /Tommy

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
                Så en jubileumsmodell med svart cab och svarta tygstolar är inte riktigt rätt alltså?
                Blir nog att hoppa över båda Norrköpingsbilarna.

                Ja, den guldfärgade i Sthlm var fin, den ska jag kolla upp. Tack

                /Tommy
                Svart cab är väl ok då det kan vara svårt att få tag i en original blå om denna har gått sönder, men om stolarna är utbytta till svarta textil så är det nog nåt lurt på gång... HPD kanske?
                Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                Comment


                • #9
                  Vad betyder HPD?

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
                    Vad betyder HPD?
                    Hopplockade delar....
                    Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                    Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                    Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                    Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                    Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                    Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
                      Så en jubileumsmodell med svart cab och svarta tygstolar är inte riktigt rätt alltså?
                      Blir nog att hoppa över båda Norrköpingsbilarna.

                      Ja, den guldfärgade i Sthlm var fin, den ska jag kolla upp. Tack

                      /Tommy
                      Nej, inte direkt. Låter som att någon sålt av alla 10AE-specifika tillbehör till någon. Men då ska man nog inte marknadsföra den som en 10AE, och då bör inte priset ligga där det ligger...

                      Här kan du se hur en 10AE _ska_ se ut:

                      The whole Miata 10th anniversary broshure scanned. 16 pictures/pages thumbnailed in full color.


                      Peter: normalt fixar en bilsadelmakare en sufflett i i stort sett vilken färg som helst, inkl blå. Robbins Tops (svensk representant är Top'n'Trim i Helsingborg) har t ex blå sufflett i standardsortimentet.

                      Comment


                      • #12

                        Sista årsmod av NA. Pratas om den på miata.net som det bästa av bägge generationerna.Trevlig färgkombination.

                        Comment


                        • #13
                          Lååångmilare

                          Lutar nu åt att jag köper en NA. Har hittat en riktigt fin svensksåld med hardtop, dock har den gått 25000 mil.. törs man köpa en sån långmilare? Den är fullservad enligt säljaren..

                          Comment


                          • #14
                            Miatan är stryktålig, men..

                            Ursprungligen postat av Tommy Visa inlägg
                            Lutar nu åt att jag köper en NA. Har hittat en riktigt fin svensksåld med hardtop, dock har den gått 25000 mil.. törs man köpa en sån långmilare? Den är fullservad enligt säljaren..
                            Så länge den har kompression i motorn och inte sölar olja, växlar utan skrap till tvåan och inte viner i bakaxeln eller har slitna stötdämpare o bussningar, brustna fjädrar, trasiga dämpardamasker, drivaxeldamasker, glapp i kardanen, kärvande bromsok, handbroms som inte tar, slitna skivor, glapp i övre kulbultar fram, vinande hjullager, katalysator som är utbränd, rost i trösklar och skärmkanter, glapp i popuplysena samt sprickor i cab o bakruta, trasiga inredningsdetaljer, el som inte funkar mm är det nog ingen fara att köpa om prislappen är ok?...

                            Skämt o sido! En välskött långmilare kan mycket väl vara fin att titta på, men oavsett om det är servad eller ej så slits den mer eller mindre rent mekaniskt. Är därför extra viktigt att gå igenom just slitagedelar på en långmilare!..


                            Fotnot: Vi hade en tidigare medlem vars NA hade avverkat runt 40000 mil..
                            Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                            Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                            Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                            Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                            Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                            Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                            Comment


                            • #15
                              HAR EN SVENSKSÅLD 00A jÖNKÖPING ROGER 0720162033

                              Ursprungligen postat av oregistrerade Visa inlägg
                              hej

                              jag letar efter en bra mazda miata till hyffsat pris. Tänkte kolla här om ni har några tips och synpunkter. Jag har provkört några stycken och tyvärr blivit lite besviken.

                              - den första var en nb 1,6 00:a italien-import. Otroligt välvårdad till det yttre men jag tyckte motorn kändes väl slö.

                              - den andra var en nb 1,8 99:a tyskland-import. Inte så fin och med dålig koppling, men den gick bra.

                              - ringde sen på en na och blev utskälld när jag sa emot när damen hävdade att bilen visst har kamkedja.. Så det blev inte ens att titta på den.

                              Tänkte ta mig till norrköping nästa vecka och kolla på dessa 2




                              nån som har nåt att säga om dessa eller har några andra förslag?

                              Tacksam för svar =)

                              /tommy


                              har en 00a svensksåld med hardtop
                              1,8 l motor o i fint skick
                              mvh roger jönköping
                              0720162033

                              Comment

                              Working...
                              X