Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

importera miata

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • importera miata

    Hej!

    Är snart klar med universitetsstudierna och tänkte att jag skulle fira med att köpa en miata. Bor nära tyskland så jag tänkte åka ner och köpa en där då de verkar vara en aning billigare. Har tänkt mig en med årsmodell runt 2000 (110 hk) som gått runt 10 000 mil. Priset på dessa ligger runt 6000 Euro (mobile.de).

    Kan inte speciellt mycket om bilar och ännu mindre om just miator, men vad jag förstått är det en pålitlig bil.

    Är det någon som har några tips om vad jag ska tänka på vid köp av såväl en miata i allmänhet som en i tyskland i synnerhet.

    Mvh

  • #2
    Det har ju skett lite ändringar under våren vad det gäller bilens ursprungskontroll. Således är det extra viktigt att det sk "farzeugbreifet" är korrekt.

    Kan själv inte så mycket om import men VV kan det mesta..



    Att hitta "rätt" bil är inte lätt. Tyska bilar går ofta året runt, och det saltas frisk i Norra Tyskland, så trösklarna tar mycket stryk om bla dräneringen skulle vara igensatt. NB kan även rosta vid bagageluckan!

    Vet inte heller om dom kompletteringsbehandlas vad det gäller rostskydd, så försök hitta en sommarkörd bil med bra dokumentation vad det gäller servic och mil. En tysk bil rullar betydligt mer än en svensk, och milen kanske inte syns lika bra då det är på ganska kort tid.

    1,6 orna har ju invaderat Sverige via import och om det finns andra fällor på dessa tror jag inte, bara att det är lite knepigare att trimma dom ifall man har dom tankarna.

    I övrigt saknar dom även halvljusautomatik som dom flesta bilar från Tyskland!

    Kolla att all elektronik funkar!
    Cabbens kondition samt att spännena låser riktigt!
    Finns ev cabskydd med!

    Här kan du läsa lite mer, och det står ganska mycket i resten av inläggen under "importera Miata" ämnet som vi är i nu...




    Själv handlar jag bil med magkänsla, så ta med nån bilkunnig om du anser att du inte själv kan bedöma bilen..
    Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
    Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
    Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
    Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
    Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
    Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

    Comment


    • #3
      Importera

      Ursprungligen postat av Peter Sandström Visa inlägg
      Det har ju skett lite ändringar under våren vad det gäller bilens ursprungskontroll. Således är det extra viktigt att det sk "farzeugbreifet" är korrekt.

      Kan själv inte så mycket om import men VV kan det mesta..



      Att hitta "rätt" bil är inte lätt. Tyska bilar går ofta året runt, och det saltas frisk i Norra Tyskland, så trösklarna tar mycket stryk om bla dräneringen skulle vara igensatt. NB kan även rosta vid bagageluckan!

      Vet inte heller om dom kompletteringsbehandlas vad det gäller rostskydd, så försök hitta en sommarkörd bil med bra dokumentation vad det gäller servic och mil. En tysk bil rullar betydligt mer än en svensk, och milen kanske inte syns lika bra då det är på ganska kort tid.

      1,6 orna har ju invaderat Sverige via import och om det finns andra fällor på dessa tror jag inte, bara att det är lite knepigare att trimma dom ifall man har dom tankarna.

      I övrigt saknar dom även halvljusautomatik som dom flesta bilar från Tyskland!

      Kolla att all elektronik funkar!
      Cabbens kondition samt att spännena låser riktigt!
      Finns ev cabskydd med!

      Här kan du läsa lite mer, och det står ganska mycket i resten av inläggen under "importera Miata" ämnet som vi är i nu...




      Själv handlar jag bil med magkänsla, så ta med nån bilkunnig om du anser att du inte själv kan bedöma bilen..
      Jag är inne på min andra Miata och båda är direktimporterade, Båda Tillverkade i Japan i samma Fabrik som de Svensksålda.

      Den sista är en NC -06 LE som hade gått 910 mil i nov -06 och har nu rullat 3400 mil.
      Jag gav ca: 118.000:- under nypris, så varför inte köpa den bilen du tycker känns bra och ser bra ut.
      En servicebok säger inte allt, bara att servicarna är gjorda av den som har en verkstad med stämpel.
      Man kan göra en service precis lika bra själv om man är bilkunnig.
      Precis som Peter säger så saknar de halvljusautomatik.
      Last edited by Anders Manley; 2008-05-30, 00:00.
      NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
      Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
      242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av nyexad Visa inlägg
        Hej!

        Är snart klar med universitetsstudierna och tänkte att jag skulle fira med att köpa en miata. Bor nära tyskland så jag tänkte åka ner och köpa en där då de verkar vara en aning billigare. Har tänkt mig en med årsmodell runt 2000 (110 hk) som gått runt 10 000 mil. Priset på dessa ligger runt 6000 Euro (mobile.de).
        Kan inte speciellt mycket om bilar och ännu mindre om just miator, men vad jag förstått är det en pålitlig bil.
        Vi kanske kan lägga till att det finns en 140 hk variant om det är 00:a (den som togs in till Sverige). Inte riktigt klar över om du är medveten om det. Kolla försäkringkostnad så du vet var den ligger ungefär. Inte aldeles gratis om man är ung och det är första bilen (fast så kanske inte är fallet).

        Om man tar bort reservhjulet så går det i mer tysk pilsner!

        Själv har jag dåliga cabbfästen fast det funkar ändå (än så länge). Fast jag håller med om att det är en sak att kolla. Automatfällningar i möte med lastbil i motorvägsfart kan annars leda till rost i kalsongerna vilket inte är beroende av saltade tyska vägar.

        Det är ju en trevlig present som du ger dig själv i varje fall. Miatan håller för allt. Min förra parkera jag utanför Kulturen i Lund sista april och den höll utan en repa!

        Ännu en Peter

        Comment

        Working...
        X