Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torsendiff, Bakaxel eller klump.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Torsendiff, Bakaxel eller klump.

    Har köpt en NA-94 (tyskimport) som skall användas endast som banbil.( har sedan tidigare en NA-95 med inriktning \"rolig gatbil\").
    Då tyskimporten saknar diff letar jag nu efter en Torsendiff (satt på svensksålda NA 94-97). Har du en sådan liggandes, eller vet var det finns en, vill jag gärna köpa.

    /Fredrik

  • #2
    SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

    Ursprungligen postat av Fredrik Henriksson
    Har köpt en NA-94 (tyskimport) som skall användas endast som banbil.( har sedan tidigare en NA-95 med inriktning \\\"rolig gatbil\\\").
    Då tyskimporten saknar diff letar jag nu efter en Torsendiff (satt på svensksålda NA 94-97). Har du en sådan liggandes, eller vet var det finns en, vill jag gärna köpa.

    /Fredrik
    Grattis till nyförvärvet hoppas du hittar en diff, har du blivit av med P1800:an och det andra som var till salu...

    /Roffe

    Comment


    • #3
      SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

      Ursprungligen postat av Rolf Åhsberg
      Grattis till nyförvärvet hoppas du hittar en diff, har du blivit av med P1800:an och det andra som var till salu...

      /Roffe
      Tackar! Nä jag har inte hunnit jobba så mycket på försäljningen av grejerna, än så länge har bara satt ut annons här på forumet. Eftersom min nya miata var nästan exakt det jag sökte(klar för bana mer eller mindre) så var det bara att slå till! Men nu får jag sätta fart och sälja av lite prylar innan grannarna och frugan sätter mig på mentalsjukhus. Just nu står 5 bilar och 2 motorcyklar på gården. :P Jobbigast blir att skiljas från p1800:an! :\'(

      Comment


      • #4
        SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

        Om du skulle få tag i en diff så tänk på att drivaxlarna skiljer from halva -96. Man bytte nån gång under det tillverkningsåret! from -94 fram till dit så är det medbringare på diffen som drivaxlarna monters i, medans senare version har axlar med splines!

        Från vänster räknat! 1: -96-framåt. 2: -94 tom -96. 3: -90 tom -93

        [img width=400 height=300]http://www.mx-5.se/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6491& g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=43c081cc926ef2cb3a 5f0885253f205d[/img]

        Diff från -94 tom -96

        [img width=400 height=300]http://www.mx-5.se/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6495& g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=43c081cc926ef2cb3a 5f0885253f205d[/img]

        Diff from -96

        [img width=400 height=300]http://www.mx-5.se/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6501& g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=43c081cc926ef2cb3a 5f0885253f205d[/img]
        Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
        Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
        Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
        Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
        Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
        Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

        Comment


        • #5
          SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

          Ursprungligen postat av Peter Sandström
          Om du skulle få tag i en diff så tänk på att drivaxlarna skiljer from halva -96. Man bytte nån gång under det tillverkningsåret! from -94 fram till dit så är det medbringare på diffen som drivaxlarna monters i, medans senare version har axlar med splines!

          Från vänster räknat! 1: -96-framåt. 2: -94 tom -96. 3: -90 tom -93

          [img width=400 height=300]http://www.mx-5.se/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6491& g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=43c081cc926ef2cb3a 5f0885253f205d[/img]

          Diff från -94 tom -96

          [img width=400 height=300]http://www.mx-5.se/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6495& g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=43c081cc926ef2cb3a 5f0885253f205d[/img]

          Diff from -96

          [img width=400 height=300]http://www.mx-5.se/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6501& g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=43c081cc926ef2cb3a 5f0885253f205d[/img]
          Tack för tipset!
          Visste inte att det skilde på drivaxlarna på NA 1.8 också. Verkar som det är en djungel det här med diffbroms. :P Finns tydligen flera sorters diffar som passar i huset. Det gäller ju att den man köper av verkligen har koll så man verkligen får en Torsen(finns tydligen två sorter av den också).

          Comment


          • #6
            SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

            Ursprungligen postat av Fredrik Henriksson
            Tack för tipset!
            Visste inte att det skilde på drivaxlarna på NA 1.8 också. Verkar som det är en djungel det här med diffbroms. :P Finns tydligen flera sorters diffar som passar i huset. Det gäller ju att den man köper av verkligen har koll så man verkligen får en Torsen(finns tydligen två sorter av den också).
            Mera läsning...

            Discover the latest breaking news in the U.S. and around the world — politics, weather, entertainment, lifestyle, finance, sports and much more.
            Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
            Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
            Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
            Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
            Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
            Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

            Comment


            • #7
              SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

              Ursprungligen postat av Peter Sandström
              Mera läsning...

              Discover the latest breaking news in the U.S. and around the world — politics, weather, entertainment, lifestyle, finance, sports and much more.
              Tackar!

              Comment


              • #8
                SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

                Ursprungligen postat av Peter Sandström
                Du kan väl inte glömma http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
                och http://www.miata.net/garage/diff_rr.html ?
                Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

                MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

                Comment


                • #9
                  SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

                  Ursprungligen postat av Niklas Falk
                  Kanonpedagogisk beskrivning. Jag som hade hoppats att det bara var att montera av och bulta på, men hur ofta e de så enkelt. :P

                  Comment


                  • #10
                    SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

                    Ursprungligen postat av Fredrik Henriksson
                    Kanonpedagogisk beskrivning. Jag som hade hoppats att det bara var att montera av och bulta på, men hur ofta e de så enkelt. :P
                    Byter du hela klumpen är det enkelt (vette katten om inte subaxelvarianten fungerar med de senare hela drivaxlarna). Men om du får för dig att peta dit en diff i efterhand så är det inte så lite pill.
                    Hittar du en rimlig bakaxelkonstnär så borde det nog inte gå på mer än 1500 eller så utan kvitto. Men då är det ju bara synd att inte byta utväxling på samma gång (beggade kronhjul+pinjong för 4.875 brukar gå för $300).
                    Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

                    MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

                    Comment


                    • #11
                      SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

                      Ursprungligen postat av Niklas Falk
                      Byter du hela klumpen är det enkelt (vette katten om inte subaxelvarianten fungerar med de senare hela drivaxlarna). Men om du får för dig att peta dit en diff i efterhand så är det inte så lite pill.
                      Hittar du en rimlig bakaxelkonstnär så borde det nog inte gå på mer än 1500 eller så utan kvitto. Men då är det ju bara synd att inte byta utväxling på samma gång (beggade kronhjul+pinjong för 4.875 brukar gå för $300).
                      Jo det enklaste vore ju om man hittade diffad klump till mina drivaxlar, men i värsta fall får man väl mecka dit de senare axlarna eller hitta en bakaxelskostnär som sagt.


                      Edit: Ställde en banåkarfråga men flyttade den till annan plats...

                      Comment

                      Working...
                      X