IL Motorsport
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

  1. #1
    Fredrik Henriksson Guest

    Standard Torsendiff, Bakaxel eller klump.

    Har köpt en NA-94 (tyskimport) som skall användas endast som banbil.( har sedan tidigare en NA-95 med inriktning \"rolig gatbil\").
    Då tyskimporten saknar diff letar jag nu efter en Torsendiff (satt på svensksålda NA 94-97). Har du en sådan liggandes, eller vet var det finns en, vill jag gärna köpa.

    /Fredrik

  2. #2

    Standard SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Henriksson
    Har köpt en NA-94 (tyskimport) som skall användas endast som banbil.( har sedan tidigare en NA-95 med inriktning \\\"rolig gatbil\\\").
    Då tyskimporten saknar diff letar jag nu efter en Torsendiff (satt på svensksålda NA 94-97). Har du en sådan liggandes, eller vet var det finns en, vill jag gärna köpa.

    /Fredrik
    Grattis till nyförvärvet hoppas du hittar en diff, har du blivit av med P1800:an och det andra som var till salu...

    /Roffe
    MX-5 -94 MX-5 parts catback American Racing metallkat Gula Koni +Eibachfjädrar IL.Dubbelstrålkastare Posljus fram i klarglas Vita sidoreflexer Lexusstylade bakljus Mega Pantera 7x16 Toyo Proxes T1 R 205-45-16 Bimarco sportstolar K&N konfilter Kolfiberlock m. luftintag CC - båge





    Till vardags Peugeot 207 1,4 VTI - 10

  3. #3
    Fredrik Henriksson Guest

    Standard SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

    Citat Ursprungligen postat av Rolf Åhsberg
    Grattis till nyförvärvet hoppas du hittar en diff, har du blivit av med P1800:an och det andra som var till salu...

    /Roffe
    Tackar! Nä jag har inte hunnit jobba så mycket på försäljningen av grejerna, än så länge har bara satt ut annons här på forumet. Eftersom min nya miata var nästan exakt det jag sökte(klar för bana mer eller mindre) så var det bara att slå till! Men nu får jag sätta fart och sälja av lite prylar innan grannarna och frugan sätter mig på mentalsjukhus. Just nu står 5 bilar och 2 motorcyklar på gården. :P Jobbigast blir att skiljas från p1800:an! :\'(

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Urshult/Småland
    Inlägg
    9 866

    Standard SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

    Om du skulle få tag i en diff så tänk på att drivaxlarna skiljer from halva -96. Man bytte nån gång under det tillverkningsåret! from -94 fram till dit så är det medbringare på diffen som drivaxlarna monters i, medans senare version har axlar med splines!

    Från vänster räknat! 1: -96-framåt. 2: -94 tom -96. 3: -90 tom -93

    [img width=400 height=300]http://www.mx-5.se/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6491& g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=43c081cc926ef2cb3a 5f0885253f205d[/img]

    Diff från -94 tom -96

    [img width=400 height=300]http://www.mx-5.se/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6495& g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=43c081cc926ef2cb3a 5f0885253f205d[/img]

    Diff from -96

    [img width=400 height=300]http://www.mx-5.se/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6501& g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=43c081cc926ef2cb3a 5f0885253f205d[/img]
    Finåka: MX-5 cab 2,0 Sport -09, Metropolitan Grey Mica!
    Busåka: MX-5 -91:a, röd, Svensksåld med "Extra-Allt".
    Jobbåka: Chevrolet Captiva LTZ 2.2D aut 4WD -13, Vit SUV..
    Retroåka: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..


    OBS! Jag undanber mej vänligen men bestämt Telefonsamtal, PM samt Mejl gällande Miataproblem och hänvisar istället till forumet.....!

  5. #5
    Fredrik Henriksson Guest

    Standard SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

    Citat Ursprungligen postat av Peter Sandström
    Om du skulle få tag i en diff så tänk på att drivaxlarna skiljer from halva -96. Man bytte nån gång under det tillverkningsåret! from -94 fram till dit så är det medbringare på diffen som drivaxlarna monters i, medans senare version har axlar med splines!

    Från vänster räknat! 1: -96-framåt. 2: -94 tom -96. 3: -90 tom -93

    [img width=400 height=300]http://www.mx-5.se/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6491& g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=43c081cc926ef2cb3a 5f0885253f205d[/img]

    Diff från -94 tom -96

    [img width=400 height=300]http://www.mx-5.se/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6495& g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=43c081cc926ef2cb3a 5f0885253f205d[/img]

    Diff from -96

    [img width=400 height=300]http://www.mx-5.se/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6501& g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=43c081cc926ef2cb3a 5f0885253f205d[/img]
    Tack för tipset!
    Visste inte att det skilde på drivaxlarna på NA 1.8 också. Verkar som det är en djungel det här med diffbroms. :P Finns tydligen flera sorters diffar som passar i huset. Det gäller ju att den man köper av verkligen har koll så man verkligen får en Torsen(finns tydligen två sorter av den också).

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Urshult/Småland
    Inlägg
    9 866

    Standard SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Henriksson
    Tack för tipset!
    Visste inte att det skilde på drivaxlarna på NA 1.8 också. Verkar som det är en djungel det här med diffbroms. :P Finns tydligen flera sorters diffar som passar i huset. Det gäller ju att den man köper av verkligen har koll så man verkligen får en Torsen(finns tydligen två sorter av den också).
    Mera läsning...

    http://members.aol.com/solomiata/MiataVLSD.html
    Finåka: MX-5 cab 2,0 Sport -09, Metropolitan Grey Mica!
    Busåka: MX-5 -91:a, röd, Svensksåld med "Extra-Allt".
    Jobbåka: Chevrolet Captiva LTZ 2.2D aut 4WD -13, Vit SUV..
    Retroåka: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..


    OBS! Jag undanber mej vänligen men bestämt Telefonsamtal, PM samt Mejl gällande Miataproblem och hänvisar istället till forumet.....!

  7. #7
    Fredrik Henriksson Guest

    Standard SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

    Citat Ursprungligen postat av Peter Sandström
    Tackar!

  8. #8

    Standard SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

    Citat Ursprungligen postat av Peter Sandström
    Du kan väl inte glömma http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
    och http://www.miata.net/garage/diff_rr.html ?
    Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

    MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

  9. #9
    Fredrik Henriksson Guest

    Standard SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Falk
    Kanonpedagogisk beskrivning. Jag som hade hoppats att det bara var att montera av och bulta på, men hur ofta e de så enkelt. :P

  10. #10

    Standard SV: Torsendiff, Bakaxel eller klump.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Henriksson
    Kanonpedagogisk beskrivning. Jag som hade hoppats att det bara var att montera av och bulta på, men hur ofta e de så enkelt. :P
    Byter du hela klumpen är det enkelt (vette katten om inte subaxelvarianten fungerar med de senare hela drivaxlarna). Men om du får för dig att peta dit en diff i efterhand så är det inte så lite pill.
    Hittar du en rimlig bakaxelkonstnär så borde det nog inte gå på mer än 1500 eller så utan kvitto. Men då är det ju bara synd att inte byta utväxling på samma gång (beggade kronhjul+pinjong för 4.875 brukar gå för $300).
    Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

    MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

Liknande ämnen

  1. Torsendiff mx5
    Av _pj i forum Miatarelaterat Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 10:26
  2. bakaxel
    Av urban i forum Miatarelaterat Säljes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 15:38
  3. Bakaxel från -98 på en -94?!
    Av gladh i forum Miata meck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 16:01
  4. bakaxel
    Av miata75 i forum Miata meck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 12:23
  5. bakaxel?
    Av Steffe i forum Miata meck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-24, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •