Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problemer etter montering av kompressor

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer etter montering av kompressor

    Det er en JR 45 som er montert


    Men nå har jeg et par spørsmål til etter at alt er kommet på plass.

    1. Når jeg starter bilen da den er kald går tomgangen på rett under 1000rpm, men etter jeg har kjørt litt og fått alt varmt og står på tomgang hopper den opp og ned mellom 1500 og 2000rpm men rett under 1 sek. intervaller. Har prøvd å juster elitt på tomgangsskruen på gasspjellet, men det ser ikke ut til å ha noen effekt.


    2. Dår jeg gir på, fra ca. 3000rpm og oppover får jeg en merkelig lyd fra motorrommet/kompressoren, Det høres ut som den knatringen en har i peisen/småstein som spretter opp i bunnpanna. Denne bekymrer meg en del og jeg har ikke veldig lyst til å kjøre rundt så mye før jeg får fikset dette.

    Håper seriøst at noen har forslag som kan fikse dette da jeg vil ut å bruke bilen ikke bare sitte inne og bekymre meg over den.

  • #2
    SV: Problemer etter montering av kompressor

    Ursprungligen postat av Kim Inglar
    Det er en JR 45 som er montert


    Men nå har jeg et par spørsmål til etter at alt er kommet på plass.

    1. Når jeg starter bilen da den er kald går tomgangen på rett under 1000rpm, men etter jeg har kjørt litt og fått alt varmt og står på tomgang hopper den opp og ned mellom 1500 og 2000rpm men rett under 1 sek. intervaller. Har prøvd å juster elitt på tomgangsskruen på gasspjellet, men det ser ikke ut til å ha noen effekt.


    2. Dår jeg gir på, fra ca. 3000rpm og oppover får jeg en merkelig lyd fra motorrommet/kompressoren, Det høres ut som den knatringen en har i peisen/småstein som spretter opp i bunnpanna. Denne bekymrer meg en del og jeg har ikke veldig lyst til å kjøre rundt så mye før jeg får fikset dette.

    Håper seriøst at noen har forslag som kan fikse dette da jeg vil ut å bruke bilen ikke bare sitte inne og bekymre meg over den.
    1. En varierande tomgång är en vanligt förekommande symptom med kompressor monterad. Du måste bygla mellan TEN och GND i diagnosuttaget när du justerar tomgången på skruven. Kräver mycket envishet att få den någorlunda stabil. Har du vänt backventilen som sitter på slangen mellan tomgångsmotorn och insuget(vacuumsidan) på rätt håll?

    2. Det du hör är spikningar och är enormt skadigt för motorn. Det kan smälta dina kolvar. Det beror på för hög tändning, samt ev felaktigt bränsle. Du måste justera tändningen enl monteringsinstruktionen till ca 8 grader. Bygla TEN och GND när tändningen justeras. Sen måste du under alla omständigheter tanka din bil med 98 oktan.

    Följs inte detta har du ganska snart en havererad motor...

    Funderar även på ifall det JR powercard du har kan vara orsaken till dina problem också då den du har är avsedd för en 1,8 och du har en 1,6...

    En Jackson Racing M45 avsedd för en 1,8 som monteras på en 1,6 ger ett högre laddtryck på 1,6 då det är mindre remskiva på 1,8 kiten. Om så är fallet måste även en Boost timing controller monteras.



    eller en MSD: http://www.miatamania.com/Shop/ViewP...eIndexID=33174

    Detta då laddtrycket blir väldigt högt och tändningen måste backas mer. Alt måste grundtändningen ställas ner till 5-6 grader, och då blir motorn väldigt trött på lågvarv, samt problemen med tomgången blir värre...
    Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
    Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
    Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
    Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
    Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
    Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

    Comment

    Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
    Auto-Saved
    x
    Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
    x
    eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
    x
    x
    Avancerade alternativ
    Rendering Options

    Vad får du om du tar 3 från sju?

    Working...
    X