Auto-Mobil.se
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur testa ett batteri?

Standard Hur testa ett batteri?

Mitt batteri laddas ur på bara några dagar. Batteriet är iofs nytt från förra säsongen, men det kanske ändå är ide att testa det. Hur gör jag det?

Alternativt, hur testar jag för att se om det finns krypströmmar starka nog att dra ur batteriet på kort tid?
    Velocity Red MSM '04.

Reg.datum
    mar 2004

Standard SV: Hur testa ett batteri?

Citat Ursprungligen postat av Martin Hansson
    Mitt batteri laddas ur på bara några dagar. Batteriet är iofs nytt från förra säsongen, men det kanske ändå är ide att testa det. Hur gör jag det?

Alternativt, hur testar jag för att se om det finns krypströmmar starka nog att dra ur batteriet på kort tid?
    Till att börja med så hade jag nog kollat laddningen med en vanlig multimeter. Det bör ligga på 13,5-13,8v mätt över polerna med motorn igång. Enklast är att kolla vattennivån (om det inte är underhållsfritt) och ladda upp det med en laddare och sedan åka till en verkstad och belastningsprova det.

Det kan ju vara så att det finns ngt i bilen som drar ur batteriet förutom strereo och ev larm. Om du kopplar in instrumentet för amperemätning i serie med batterikabeln och samtidigt lägger en tråd parallelllt med instrumentet för att sedan ta bort tråden (detta för att det kan uppstå strömrusning som kan blåsa instrumentet) Det bör då inte dra många mA, kanske 10-15 mA om allt är ok. Om inte, så är det bara att börja plocka säkringar och mäta vidare. Det som kan orsaka batteritömming är om det tex har blivit kortis i en diod i generatorn. Du får även dålig laddning pga detta...
    Finåka: MX-5 cab 2,0 Sport -09, Metropolitan Grey Mica!
    Busåka: MX-5 -91:a, röd, Svensksåld med "Extra-Allt".
    Jobbåka: Chevrolet Captiva LTZ 2.2D aut 4WD -13, Vit SUV..
    Retroåka: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..

OBS! Jag undanber mej vänligen men bestämt Telefonsamtal, PM samt Mejl gällande Miataproblem och hänvisar istället till forumet.....!

Tackar,

Hade redan kollat så generatorn levererade till den vid drift. Underhållsfritt så inget att göra där (gel baserat).

Provade också att mäta ström inan jag postade, men det gav inget utslag (vilket gör att jag mätte fel, mindre troligt, eller att instrumentet är kass).

Har alla (läs de flesta) verkstäder utrustning för belastningsprovning?
    Velocity Red MSM '04.

Reg.datum
    mar 2004

Tackar,

Hade redan kollat så generatorn levererade till den vid drift. Underhållsfritt så inget att göra där (gel baserat).

Provade också att mäta ström inan jag postade, men det gav inget utslag (vilket gör att jag mätte fel, mindre troligt, eller att instrumentet är kass).

Har alla (läs de flesta) verkstäder utrustning för belastningsprovning?
    Jag tror dom flesta bilverkstäder har en belastningsprovare. Tom Meca här hemma som säljer batterier har en som jag brukar prova mina batterier med. Kolla att säkringen är hel på 10A området. brukar vara vanligt att denna är kass...
    Finåka: MX-5 cab 2,0 Sport -09, Metropolitan Grey Mica!
    Busåka: MX-5 -91:a, röd, Svensksåld med "Extra-Allt".
    Jobbåka: Chevrolet Captiva LTZ 2.2D aut 4WD -13, Vit SUV..
    Retroåka: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..

OBS! Jag undanber mej vänligen men bestämt Telefonsamtal, PM samt Mejl gällande Miataproblem och hänvisar istället till forumet.....!

Gelade batterier har en tråkig egenskap då de har svårt eller inte tar laddning efter att ha varit helt urladdade och skulle de ta laddning är kapasiteten väldigt dålig eller helt försvunnen.

/Leif
    Leif Gustafsson Åmål
    Junior en röd 91'a med lite lull-lull
    F.d. Ordförande Miata Club of Sweden

Citat Ursprungligen postat av Leif Gustafsson
    Gelade batterier har en tråkig egenskap då de har svårt eller inte tar laddning efter att ha varit helt urladdade och skulle de ta laddning är kapasiteten väldigt dålig eller helt försvunnen.

/Leif
    Det jag är orolig för. Dvs att batteriet är kass. Har inte tagit mig tid att belastningstesta det ännu, men det känns som det vettigaste steget.
    Velocity Red MSM '04.

Liknande ämnen

1. Testa Kakslottet!
    Av Bo Karlsson 00021 i forum Distrikt Östergötland
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 22:09
  2. testa av mig
    Av Lasse Brånn i forum Test forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 09:09
  3. måste testa
    Av PatrikGBG i forum Min Bil i Bild