Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kärr import?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • kärr import?

    Har hittat en bil nere i norra tyskland som ser ut att smaka mint. Men jag funderar på om man tjänar något på att ta den på kärra istället för att köra själv med allt strul med försäkringar osv. Inbillar mig också att man kanske kan spara lite tid i tyskland genom att inte behöva hålla på med lika mycket papper. Är jag rätt ute eller har jag bommat att tänka på något? Är det någon som lastat upp sitt nyförvärv på kärran bakom bilen och blivit nöjd? Vad tror ni? Ska nog köpa på firma om nu det kan påverka.

  • #2
    SV: kärr import?

    Det är inget strul med försäkringar om du vill köra hem bilen.

    När du köper den får du temporära skyltar som gäller i fem dagar och inkluderar trafikförsäkring i EU. Sen är det bara köra (i 5 dagar)

    Det tar tid att registrera om bilen, och det måste göras på polisstationen och bara på vardagar. Men det gäller väl ifs också om du vill ta hem bilen på släp ? (kolla)

    Sen betalar du dubbelt bro och färge båda ner och hem om du kör med kärra.

    Jag åkte med Säffle bussen till Berlin och körde hem min.

    Comment


    • #3
      SV: kärr import?

      Det beror också lite på var du bor! I Östergötland och Sörmland är det oslagbart med Ryan Air från Nyköping. Sedan hur du skall göra med alla papper o.s.v. beror på om du köper bil privat eller hos handlare. Köper du hos handlare så fixar de alla papper åt dig (fast det tar en stund).
      Några övriga tips;
      Se till att få rätt skyltar, de med gul lapp gäller föräkringen bara i Tyskland (billigare) fast de du skall ha har röd skylt (dyrare).Om du snålar och köper fel så är det inte säkert att du kommer in i Danmark. Försök inte måla över med nagellack i Burg. Jag vet en som försökt och det blev jäkligt dyrt.

      Ha med kontanter så slipper du tjafs med säljaren.Ett kuvert i en tajt byxficka är säkrare än en plånbok.
      Hel och ren klädsel (lite halvproper), så blir man bättre behandlad på bilfirmorna. Låter knäppt men.......

      Var noga med att få med dig bilpappren ( farzeugbreif)som förvaras av myndigheterna i Tyskland för de pappren skall bilprovningen ha i Sverige.

      Sedan undrar jag om det är någon vinst att köpa bil(Miata) utomlands? Det skall vara om man hittar just det exemplaret man vill ha annars vet jag inte....det är bra priser i Sverige nu med. Det kostar ju iaf ca 10.000kr med allt.

      Anders som har testat.

      Comment


      • #4
        SV: kärr import?

        Jag var nere nu i Nov -06 40 mil ner i Tyskland med kärra.

        Du slipper skaffa skyltar, försäkring, dubbel bränslekostnad och lite billigare på färjorna hem ( dyrare ner )

        Summa: 4500:- med 160 mil, färjorna + övernattning i dubbelrum på hotell = Totalt

        Samt att bilen var minst: 60.000 kr Billigare
        Bifogade filer
        NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
        Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
        242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

        Comment


        • #5
          SV: kärr import?

          Var det en Miata som var nästan 60.000 kr billigare än i Sverige ?

          Anders B

          Comment


          • #6
            SV: kärr import?

            Anders, Manley har köpt en -06 NC LE !

            Comment


            • #7
              SV: kärr import?

              Köra eller lasta:
              De gånger jag varit och köpt bil i Tyskland har jag alltid använt släp.
              Det är ju bara att köpa-lasta-o köra (oavsett veckodag eller tid på dygnet).
              MX-5 väger ju bara runt 1100 kg som max med rätt bil o släp klarar man detta på B-körkort.

              Pris i Tyskland:
              På en \"vanlig NA eller NB\" blir \"vinsten\" säkert obetydlig men letar man efter något extra så är utbudet större i Tyskland samt att LE och SE såldes bara ett få antal årsmodeller i Sverige.

              PS Anders var det efter mitt tal om LE och SE som du kom på att byta \"upp\" dej? DS

              Comment


              • #8
                SV: kärr import?

                Ursprungligen postat av Per-Arne Andersson
                Anders, Manley har köpt en -06 NC LE !
                Aha, då förstår jag Fast i de prisklasser(ca100`) på Miata som jag menade så är import inte så lönsam. Om man inte hittar just det exemplaret som man bara skall ha!

                Anders.

                Comment


                • #9
                  SV: kärr import?

                  Om det hade funnits någon beg till salu i Sverige hade den säkert kostat 230-240.000:-

                  Jag betalade € 17.500 = ca: 161.000:-

                  Den billaigaste till salu NU kostar € 21.900 = ca: 201.000:-

                  Så det finns allt lite att vinna på att importera.
                  NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
                  Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
                  242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

                  Comment


                  • #10
                    SV: kärr import?

                    Jag Köpte bilen, av Phoenix model 2002 i Maj 2006 för 123,000SEK från Tyskland.

                    Vill du slippa åka ner och fylla i papper, lägg till 7000sek för transport från Tyskland till Karlskrona. 3000SEK för pappers arbete i Sverige. Det är bara att åka ner till Karlskrona och hämnta bilen. /Eileen

                    Comment

                    Working...
                    X