Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enklare regler för import av fordon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Enklare regler för import av fordon

    Pressmeddelande [img width=155 height=33]http://www.vv.se/images/vv_logga_svart.gif[/img]

    98123 Hans Danielsson
    Classic Red -91
    Jackson Racing CAI - Exhaust Manifold - HighFlow Cat - Sport Exhaust,
    OZ Superturismo 7*16 Continental SportContact 2 205/45*16, Toyo R888 (Bana), Eibach Lowering Springs, Strut Brace, Oris Wind Stop, Quick Shift, Momo T-Frame, mm
    sigpic

  • #2
    SV: Enklare regler för import av fordon

    jaha, då är det tydligen fritt fram att importera turbo/komressorkonverterad Miata om den är godkännd vid SBP motsvarighet inom EES (EU) eller

    Comment


    • #3
      SV: Enklare regler för import av fordon

      Det enklaste fallet är väl en bil med TÜV-godkända modifikationer från Tyskland.

      Vi får väl vänta och se lite hur det kommer att fungera praktiskt. Jag kan med en gång se ett antal fällor som inte gör det "fritt".
      Småseriebilar från England räknas inte (attans också, de som har så billiga beggade kit-cars)

      Förhoppningsvis kommer de att svälja TÜV med hull och hår. Om de dessutom godkänner TÜV-godkända tillbehör så vorde det ju himmelriket men dit är det långt. Så vill du ha en godkänd turbo så blir det att skicka ner den till tyskland för moddning (och göra lite ägarbyten mm). Ännu enklare är at köpa den färdigmoddad i tyskland.

      Men som sagt, vi får se hur det fortlöper, tänk om Flyin Miatas nya turbokit kunde TÜVas...

      Men om det fungerar som jag hoppas så kommer priset på moddade bilar att gå upp i nordtyskland...
      Lite väl dyr redan iofs: http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?id=11111111205761591
      Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

      MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

      Comment


      • #4
        SV: Enklare regler för import av fordon

        Verkar bli lite enklare får man hoppas om inte annat kanske detta \"citat\" om det genomföres bli det verkliga lyftet för oss oförstående kunder.

        //Leif


        1.1 Vägverket och Bilprovningen

        Tydlighet i regelverk och tillämpning är grundläggande förutsättningar för den som, privat eller yrkesmässigt, avser att importera fordon. Det primära ansvaret åvilar Vägverket men även Bilprovningen har en viktig roll i arbetet med att uppnå ett kundvänligt system. Verket förutser en hel del arbete för att uppnå detta men är också övertygat att det kommer att betala sig i längden.

        Beträffande i första hand nya fordon kommer förslaget att initiera ärenden om undantag i enskilda fall. Den nuvarande dispenshanteringen hos Vägverket är relativt omfattande. Någon ändring förutses inte.

        Comment


        • #5
          SV: Enklare regler för import av fordon

          Hursom kommer det nog att ta ett litet tag innan nån testar gränserna ordentligt. Det går ju lixom bra att åka runt med diverse modifieringar ganska länge utan att nån bryr sig idag.
          Trycket att åka godkänt är mao inte så stort.

          Men förr eller senare så får vi veta vad det betyder i verkligheten (hmm, undrar om man kan TÜVa en bur...).
          Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

          MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

          Comment


          • #6
            SV: Enklare regler för import av fordon

            Ursprungligen postat av Niklas Falk
            Men FY FAAAN så den såg ut !
            Mina ögon svider...

            / M

            Comment


            • #7
              SV: Enklare regler för import av fordon

              Var inne med min MSV en V40 2,0T för första gången hos SBP som hade synpunkter på att framvagnen gick \"trögt\" efter lite över 4 000 mil, dåligt. Detta jämfört med \"Junior\" som bara åker in och viftar på svansen för ett blankt papper.

              Passade på att fråga vilken inverkan de nya reglerna kommer att få vid import av godkända bilar och komponenter.
              Då de håller på att utbilda sig enligt förslaget fanns det inga exakta svar på frågorna men han trodde inte att miljöpåverkande komponenter skulle få en mjukare behandling utan tvärtom på grund av reglernas tydlighet, en hårdare bedömning.
              För kit car och 100 serie som för mig verkade som ett andningshål där jag förstod en mjukare behandling, indikerade han att det förmodligen blir en skärpning i stället.

              Jag tycker att synsättet var negativt då jag spårade en prioriterng av att finna nej till godkännande mot vad jag trodde en vägledning till godkännande.
              Jag kan ha fel i min bedömning eller att utbildningen ännu inte nått fram till individerna på den här punkten.

              Ja ja den som lever får se.

              //Leif

              Comment

              Working...
              X