Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta med sig min Miata hem?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ta med sig min Miata hem?

    Hej,

    Jag jobbar för närvarande i North Carolina, USA och kör en underbar Miata -99. Som vanligt har jag inte lyckats hålla fingrarna i styr, utan modifierat bilen en del. Men nu börjar det bli dax att flytta tillbaka till Europa, antingen till Sverige eller till Tyskland, beroende på var mitt nästa uppdrag hamnar.

    Jag älskar denna lilla bil och är så nöjd med den att jag beslutat mig för att antingen köpa en till väl hemma eller att ta med mig den jag har hem. Så jag undrar: Vad är skillnaderna i model mellan USA och Europa? Skiljer sig modellerna åt även inom Europa? Har något personlig erfarenhet av samma sak? Jag inser naturligtvis att bilen måste modifieras något för att gå igenom Europeisk besiktning.

    Tacksam för all hjälp och råd,
    /Totte.

  • #2
    SV: Ta med sig min Miata hem?

    För att regga in den som flyttgods behöver du bara modifiera saker som har med effekten att göra (Kompressor eller turbo), resten skall det inte vara några problem med.

    Det skiljer inte så mycket mellan USA och Europa på en 99a, det är mest kombinationerna av färger, inredning och andra options (AC, mm) som skiljer. Motorerna är de samma tex.
    Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

    MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

    Comment


    • #3
      SV: Ta med sig min Miata hem?

      OK, nu blev jag lätt förvirrad

      Jag antar att bilen behöver blinkers i rätt färg (USA varianten använder bromsljuset), sidoblinkers osv och det ska inte vara någon stor sak. Men motormässigt antog jag att endast avgastvärderna kunde vara ett problem. Måste motorn vara orginal för att bilen ska få reggas in? (eller iallafall se ut som någorlunda orginal)

      Jag har ägt bilen i snart ett år, vilket jag tror är gränsen för att den ska få kallas flyttgods. Korrekt?

      Comment


      • #4
        SV: Ta med sig min Miata hem?

        Sidoblinkerts förståss, men bak har jag för mig att det är samma enheter som i resten av världen?
        Elelr har du inga oranga delar i glaset alls?
        Och det är 1 år för flyttgods.
        Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

        MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

        Comment


        • #5
          SV: Ta med sig min Miata hem?

          Som flyttgods lär din bil få dispens på just avgasvärdet med koden F97B. Beroende på årsmodell ges ett generellt högre värde. Har för mej att det är co 4.5 from -97 års modell, samt co 7.05 före denna årsmodell. Vissa dispenser har även tidigare getts ang belysningar

          Vad som gäller belysning kan du läsa här... Nattlektyr



          Skulle du ändå inte bli säker på din sak så släng iväg ett mejl till www.bilprovningen.se (kolla efter adresser) och se vad som krävs

          Citerar även Gustav Ulander nedan som är besiktningsman på SFRO som förhandsbesiktigar ombyggda och amatörbyggda bilar. Gustav är en ríktig guru på sitt område och skriver i flera forum i Sverige.

          Utdrag ur en tråd från www.rejsa.nu :

          -Det finns inga generella lättnader för effektökning av flyttgodsimport, och egentligen inte heller lättnader som gör att man får ta bort en katalysator eller liknande. Det som reglerna om flyttgodsimport i princip säger är att man får ta in en bil från utlandet, även om den inte uppfyller alla svenska krav. Om bilen i ursprungslandet var godkänd med trim (kompressor till exempel) och modifierad avgasrening eller avgasrening som inte motsvarar svenskt utförande (ingen kat till exempel) ska den vara OK att ta in i Sverige!

          -Problemet är just att man säger att bilen ska vara godkänd med dessa prylar, och i många länder (som vissa av USAs delstater) behöver bilarna inte \"godkännas\" med trimmet. Det är själva trimsatsen som är \"smog legal\" men det görs inget som motsvarar vår regbesiktning och det noteras inte i bilens regbevis att den har exempelvis kompressor. Det gör att Vägverket/Bilprovningen brukar anse att bilen INTE är godkänd med trimmet och därför inte kan reggas med de bitarna i Sverige.

          /Peter
          Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
          Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
          Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
          Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
          Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
          Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

          Comment


          • #6
            SV: Ta med sig min Miata hem?

            Utmärkt! Tack för all information!

            Det verkar fullt möjligt att ta med sig min lilla arga Miata hem från NC (mindre krångligt ön jag trodde faktiskt), eftersom NC har krav på årlig besiktning men avgastvärden som del av provet. Goda nyheter med andra ord.

            Jag tackar stort för hjälpen och återkommer när det börjar brännas.

            /Torkel.

            Comment


            • #7
              SV: Ta med sig min Miata hem?

              Ursprungligen postat av Totte
              Utmärkt! Tack för all information!

              Det verkar fullt möjligt att ta med sig min lilla arga Miata hem från NC (mindre krångligt ön jag trodde faktiskt), eftersom NC har krav på årlig besiktning men avgastvärden som del av provet. Goda nyheter med andra ord.

              Jag tackar stort för hjälpen och återkommer när det börjar brännas.

              /Torkel.
              Jag har tagit hem en bil själv (från just NC) och det jag kom fram till var följande:
              Blinkers fram måste man göra om till vitt ljus (tog helt enkelt ut den gula insatsen). Detta då de delar lampa med varselljus?? som inte får var gult i sverige.
              Sidoblinkers behöver man inte bry sig om.
              Trimining är fortfarande ett no-no. Besiktningen i NC har noll betydelse här hemma. Det som krävs är ett reg bevis där det står hur många hk bilen har. Då ett reg bevis i USA inte har denna info är man torsk.
              Jag tog hem min bil med kompressor. Besiktningsmannen här hemma noterade att jag hade den, ringde till regelmästarna och fick svaret att den inte var ok. Han tyckte dock att den gav så lite effekt (hans ord) att han inte brydde sig eftersom jag inte hade krav på rening (flyttgods). Han skrev dock original hk i mitt svenska reg bevis.

              Ta detta för vad det är. Erfarenheter och inte säker info (verkar inte ens som de själva alltid vet).

              Det var i övrigt inga som helst problem att få in bilen (lite krångel i tullen då jag hade slarvat bort mitt inköpskvitto i flytten).

              Comment


              • #8
                SV: Ta med sig min Miata hem?

                Hej Martin,

                Lysande! Tack for din hjälp. Jag har motormässigt ganska lite mods: RB headers+FM exhaust och lite andra detaljer, men ingen så uppenbart som en kompressor. Det ska nog gå vägen. Vi ses på de svenska landsvägarna!

                /T.

                Comment


                • #9
                  SV: Ta med sig min Miata hem?

                  Passa då på att ta med dig ett turbo/kompressor kit hem. Det är ju mycket billigare i staterna än här hemma. Skulle du inte orka installera det sedan så är det säkert någon vänlig själ här på forumet som hjälper dig att bli av med kitet

                  Comment


                  • #10
                    SV: Ta med sig min Miata hem?

                    Så, tillbaka igen med fler frågor. Jag har snackat med svenska bilbesiktningen och det verkar ite vara några större problem att flytta över bilen till Sverige... om det inte varit för den korkade ägarens sug efter mera pisk under huven såklart.

                    Jag har två frågor:
                    Här i NC, USA har jag möjlighet att leka med bilen på ett par olika banor ungefär en gång i månaden. Evenemangen är väl arrangerade och reglerna strikta (du får inte köra utan en instruktör med dig i bilen och inte köra om någon utan att ha fått ”omkörningstecken” från bilen framför dig, t ex). Arrageras liknande evenemang i hemma i Sverige där möjlighet till bankörning utan risk att få sin pärla rammad finns? Jag har läst om bankörningsreglerna här på forumet, men lite mera info skulle uppskattas.

                    Jag har blivit erbjuden att köpa ett komplett JRSC kit billigt från en kompis jag vet tar väl hand om sina grejor (oooh det vore ju så kul!). Här bryr myndigheterna sig inte det minsta, men jag tror inte de svenska besiktningsstationerna skulle uppskatta kompressorn fullt lika mycket som jag. Så, de som kör turbo- och kompressormatat hemma i Sverige, hur får ni bilarna genom besikningen? Detta är förmodligen en korkad fråga med ett uppenbart svar, men jag har varit borta hemmifrån länge, så ha förbarmande.

                    /Totte.

                    Comment


                    • #11
                      SV: Ta med sig min Miata hem?

                      Ursprungligen postat av Totte
                      Jag har två frågor:
                      Här i NC, USA har jag möjlighet att leka med bilen på ett par olika banor ungefär en gång i månaden. Evenemangen är väl arrangerade och reglerna strikta (du får inte köra utan en instruktör med dig i bilen och inte köra om någon utan att ha fått ”omkörningstecken” från bilen framför dig, t ex). Arrageras liknande evenemang i hemma i Sverige där möjlighet till bankörning utan risk att få sin pärla rammad finns? Jag har läst om bankörningsreglerna här på forumet, men lite mera info skulle uppskattas.
                      Det är lite ont om premiumbankörning men Expressens Motorklubb anordnar ett antal träffar vaje år med mycket välrenomerade instruktörer (men normalfallet är att du kör utan instruktör). Det finns några fler arrangörer som är instruktörstäta men Motorklubben är den jag tänker på först.
                      Sen finns det gott om motorklubbar som arrangerar licenskurser och med licens så är det inga problem att träna så mycket man orkar.
                      Jag har på fyra säsonger inte sett ett enda fall av plåtkontakt mellan bilar på kurser, bankörning elelr träning. Det förkommer men väldigt sällan. Däremot förkommer det kontakt med fasta föremål i asfaltens närhet (mest räcken och däcksbarriärer).
                      Hur Miataklubben kommer att göra under 2007 finns det planer på men de kommer inte att offentliggöras än på ett antal månader.
                      Ursprungligen postat av Totte
                      Jag har blivit erbjuden att köpa ett komplett JRSC kit billigt från en kompis jag vet tar väl hand om sina grejor (oooh det vore ju så kul!). Här bryr myndigheterna sig inte det minsta, men jag tror inte de svenska besiktningsstationerna skulle uppskatta kompressorn fullt lika mycket som jag. Så, de som kör turbo- och kompressormatat hemma i Sverige, hur får ni bilarna genom besikningen? Detta är förmodligen en korkad fråga med ett uppenbart svar, men jag har varit borta hemmifrån länge, så ha förbarmande.
                      Montera bort, besikta och montera dit.
                      Blir det flygande besiktning så blir det jobbigt.
                      Det är ju enklare att leka struts i ett land med hårda krångliga regler som ingen kollar jämfört med ett land med hårda raka regler som kollas ofta
                      Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

                      MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

                      Comment


                      • #12
                        SV: Ta med sig min Miata hem?

                        Jag är hyfsat van vid barnkörning, så att köra själv i bilen är inget problem. Detsamma gäller avkörningarna, man har ju bara sig själv att skylla i de lägena. Det är bara risken att bli påkörd av någon vilde som oroar mig. Det är svårt att njuta av upplevelsen om man oroligt stirrar i spegeln hela tiden. Men det låter ju som om riskerna är rimligt låga, enligt din erfarenhet. Är det många i Miataklubben som bankör då och då? (Jag kommer vara bland vänner! )

                        \"Montera bort, besikta och montera dit.\"
                        Jo, jag anade att jag skulle få det svaret... men hoppades på annat. Moder Svea är hård mot oss stackars bildårar. Nåja, en SC är ju inte så svår att montera bort om man låter resten av prylarna sitta kvar. Mjukvaran kan väl också fixas en gång om året utan större bekymmer.

                        Comment

                        Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                        Auto-Saved
                        x
                        Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                        x
                        eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
                        x
                        x
                        Avancerade alternativ
                        Rendering Options

                        Vad får du om du tar 3 från sju?

                        Working...
                        X