Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import av Miata

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Import av Miata

    Hej,
    Jag är en kille som funderar på att importera en Miata från tyskland i prisklassen 3000-4000 Euro, vad jag undrar är om det är någon som varit nere o tittat på bilar i den prisklassen innan, (finns ju ett 20-30tal på mobile.de och autoscout). Är det ngt att ha?
    Vad skall man tänka på? vilka delar bör vara bytta på en miata med 14000-18000mil på mätaren? vad kan krångla?

    tacksam för svar.
    /Adam

  • #2
    Import av Miata

    Vattenpump och kamrem.

    Om du kan acceptera att laga rost i bakre delen av tröklarna så slipper du leta så mycket (alt har lite prutläge).
    Personligen skulle jag koncentrera mig på en bil med så mycket orginalpryttlar kvar som möjligt (mattor/fälgar/insug mm mm). Om det är andra saker är det garanterat inte det du vill ha (och orginaldelarna är inte värdelösa).
    Allt som inte behöver bytas första året är värdefullt. En hel bakruta på cabben är värt en del tex. Det går ju att köra med tejpat ganska länge iofs.


    I denna prisklass så spelar det även roll vart i Tyskland det är. Transport och ev övernattning blir flera procent av köpesumman.
    Bor i Mölndal, är i Forshaga ibland

    MX-5 Trophy -99, by Kronos Racing | 1998 JDM RS, rostig med billig

    Comment


    • #3
      Import av Miata

      Gäller det 90 och 91 så var medveten om "the bad crank" eller "The shortnose problem".....
      se: http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html

      Kollar du efter 92 och senare så är i alla fall inte detta något problem!

      Comment


      • #4
        Import av Miata

        Sena 91r har även de den bättre vevaxeln, vilket jag konstaterat på min. Det syns lättast genom att kolla den nedre remskivan.Den har fullt med avlånga hål i ytterkant ( den sämre har ett fåtal ) och bulten har fast konad "krage" under skallen, där den gamla hade lös? bricka eller plan sådan.
        Velocity Red -06 LE nr:2020 utav 3500st (som ersättning för "låååga blå" efter 12 år)
        MSV:Bright Yellow Mini Cooper S Countryman All4 -12 "Gurra"
        Enthusiastbil 1: Austin-Healey Sprite AN5 "Frogeye" 1959. I min ägo sedan nov.-74
        Entusiastbil 2: Austin-Healey 3000 Mk2 Sports Convertible BJ7 "Big Healey" 1962. I min ägo sedan nov.-13
        "Arbetshäst" VW Caddy Maxi 140TDI DSG "extra allt" -14

        Comment


        • #5
          Import av Miata

          Ursprungligen postat av Börje Engwall
          Sena 91r har även de den bättre vevaxeln, vilket jag konstaterat på min. Det syns lättast genom att kolla den nedre remskivan.Den har fullt med avlånga hål i ytterkant ( den sämre har ett fåtal ) och bulten har fast konad "krage" under skallen, där den gamla hade lös? bricka eller plan sådan.
          Helt rätt Börje!!

          Comment

          Working...
          X