Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tysk Import för en Amatör

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tysk Import för en Amatör

    Är mitt i planeringen med att införskaffa en Miata från Tyskland. Hittills har jag hunnit med bestämma följande: Miata 94-97, 116-131 hk, ca 4000-7000 €, köpa i Frankfurt +- 100 km därifrån, osv, osv.

    Har läst på så mycket jag kunnat, kollat på webben och bestämt att jag ska ha en Miata men ändå vågar jag inte boka biljetter ner.

    Jag är långt ifrån expert på bilar utan vill ha en Miata i bra skick utvändigt och invändigt och som fungerar.

    Så här är mina frågor:
    • - Ska jag köpa privat eller via återförsäljare givet att min tyska är minst sagt rostig? Speciellt med tanke på all pappersexercis som måste gås igenom?.
      - Är det smidigast att betala kontant eller via banköverföring? Någon med erfarenhet?
      - Vad är viktigast att fråga säljaren innan man åker ner? Krockskada? Mätarställning? Prutmöjligheter? Lacken?
      - Vad är viktigast att kolla när man tittar på bilen förutom det som jag som amatör kan upptäcka av det som syns?
      - Ger tysklands motsvarighet till bilbesiktning samma trygghet som i Sverige, dvs. någon annan med mer kunskaper än mig har tittat på bilens viktigaste delarna, exempelvis. förekomst av rost på känsliga delar?
      - Är "Dertnig" en återförsäljare att ta med i beräkning? eller är det värt ett besök i alla fall så länge man har andra valmöjligheter?

    Nåväl, hoppas någon kan hjälpa mig. Många här verkar kunna så himla mycket att man bli lite nervöst av att importera utan detaljkunskaperna. Men en Miata till sommaren ska jag i alla fall ha.

    /Blivande medlem

  • #2
    Tysk Import för en Amatör

    Tror inte författaren av inlägget är ensam om svar på dessa frågor. Åker själv ner till Frankfurtområdet om ett par veckor och ska kika runt på ett par privatbilar. Verkar bli många nya miatister till denna sommar.

    Comment


    • #3
      Tysk Import för en Amatör

      Vår medlem Anders Ohlsson har på sin hemsida en artikel om import: http://hem.passagen.se/mx5racing/import.html
      Börja med att läsa den om ni inte gjort det.

      Lycka till!

      Comment


      • #4
        Tysk Import för en Amatör

        Själv hämtade jag med kärra finns fördelar och nackelar.

        Viktigaste tycker jag är:

        - inte krockad
        - inte ommålad på klantigt sätt (helst inte ommålad alls)
        - motorn tyst och fin, milen är inte så viktiga
        - inte rassel i låda/diff
        - inte rost i trösklar (se FAQ)

        Sen är det lätt att fixa småskador och motorn är väl nästan skottsäker.

        Om det finns småskador så är det faktisk inte så dumt det ger argument för att pruta hårt.

        Själv prutade jag 500e på läckande slavcylinder till kopplingen. Kostade 100 kr att fixa

        Kontanter gäller


        Bra är
        - Hard Top
        - Bra däck
        - fräsch inredning

        /Joachim

        Comment


        • #5
          Tysk Import för en Amatör

          Kontanter är bäst!

          Hämta på kärra är att föredra då man slipper att flytta papper o Tyskland.

          Det enda pappret du behöver är det gröna "FZG Brief" registeringsbeviset altså.

          Fördelen med att handla privat är att man kan åka på helgen.

          Comment


          • #6
            om import

            Som svar på fråga om import,,,en sak måste jag poängtera när det gäller tyska bilar. Deras reg bevis det så kallade farzugbrief är ofta ändrat beroende på ändringar av motorstyrka eller spårvidd. Detta görs för att annars så får dom problem med försäkringsbolagen men då uppstår ett stort problem vid import av en sådan bil.

            Vår svenska lag säger nämligen att en bil får inte vara förädlad i efterhand för då krävs nya intyg på typ bromsar och avgasrening och detta är extremt dyrt så då försvinner ekonomin i importen. Man ska ju ha klart för sej att det är inte bara priset du betalar i tyskland utan det tillkommer ju c,a 8000 kr till i runtomkring kostnader. Typ resa,övernatt,försäkring,skrotningsavgift,vågsedel ,besiktning tja ni vet säkert va jag menar

            Väljer att avsluta med att som privatperson med dålig tyska och mager kännedom om import så bör man skaffa hjälp

            Comment


            • #7
              Re: om import

              Ursprungligen postat av miata
              Väljer att avsluta med att som privatperson med dålig tyska och mager kännedom om import så bör man skaffa hjälp
              Ta hjälp av rätt person bara så slipper du hamna i en "Forum-såpa" http://www.autopower.se/forum/topic....=99165&sida=10
              98123 Hans Danielsson
              Classic Red -91
              Jackson Racing CAI - Exhaust Manifold - HighFlow Cat - Sport Exhaust,
              OZ Superturismo 7*16 Continental SportContact 2 205/45*16, Toyo R888 (Bana), Eibach Lowering Springs, Strut Brace, Oris Wind Stop, Quick Shift, Momo T-Frame, mm
              sigpic

              Comment


              • #8
                Re: Tysk Import för en Amatör

                Hej.
                Har precis importerat en Miata via Ansvarsbilar i Västervik.
                Han är MRF-ansluten (många rufflare finns i denna branchen) och har hållit på i många år. Han tar hem bilen innan du bestämmer dig. Han tar hem den bara om han anser sig kunna sälja den själv. Jag "hämtade" en 1998 til en kostnad av EUR 6900.-. Hans "arvode" för importen med hämtning, registrering, besiktning etc var c:a 20.000. Hittade den via sökmotorn www.mobile.de och kontaktade Håkan på Ansvarsbilar. Den var inte helt perfekt men till det priset så kan man lägga lite på den här hemma. Detta är min 1:a Miata. Jag är nöjd med min import.

                Comment


                • #9
                  Re: Tysk Import för en Amatör

                  Ursprungligen postat av Göran Klågerup
                  Detta är min 1:a Miata. Jag är nöjd med min import.
                  Va bra!
                  Klart man är nöjd med en Miata!! Vad annars?? :shock:
                  Lycka till, och lägg undan några hundra så du kan betala medlemsavgiften i klubben....... :wink:

                  Comment


                  • #10
                    import



                    vh sylwe

                    Köp begagnad bil i Tyskland till 25-35% lägre priser!
                    Jag heter Sylwe Jacobsson och har 30 års erfarenhet från den tyska bilbranschen.

                    Jag har alltid haft ett stort motorintresse och erbjuder nu som pensionär er mina erfarenheter och språkkunskaper att skaffa en bra och prisvärd bil från Tyskland.

                    Du kan själv vara med och välja bland bilarna på nätet som säljes av tyska bilhandlare. När vi enats om några bilförslag tar mitt jobb vid och då sköter jag allt det praktiska med bilaffären.

                    Kontakta:

                    Sylwe Jacobsson
                    info@tyskbil.se

                    Tel: 0498 - 498 062

                    Mob: 073 - 99 14 16



                    Så här enkelt är det:

                    1. Hitta din bil hos en välrenommerad handlare. I Tyskland bör Du välja att söka hos www.mobile.de
                    2. Ordna finansieringen och skicka pengarna i förskott till bilhandlaren via din internetbank.
                    3. Så tar tar jag vid och genomför förhandlingen.

                    4. Jag reser ned, ordnar exportskyltar och hämtar bilen

                    5. Jag registreringsbesiktigar bilen i Sverige.
                    6. Jag överlämnar bilen till dej på bestämd mötesplats.
                    Jag utför punkt 4-6 åt er för en rimlig kostnad

                    Kort beskrivning av vår affär:
                    · Du bestämmer vilken bil du vill köpa.
                    · Jag kör bilen till Sverige, besiktar den och gör den körklar.
                    · Jag överlämnar den till dej på förutbestämd plats inom 2-4 veckor.
                    Allt detta till ett fast överenskommet pris.
                    Vågar man köpa via internet? Jag garanterar att bilen motsvarar den beskrivning jag ger via telefon och min hemsida. Sedan ombesörjer att bilen levereras körklar till förutbestämd adress.

                    Comment

                    Working...
                    X