Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjullager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjullager

    Jag skulle behöva köpa hjullager till höger bakhjul.
    Jag har en MX-5 '91:a. Det var ganska dyrt direkt från Mazda.

    //Fredrik, 070-6958374

  • #2
    Hjullager

    Hej Fredrik.
    Vad hade du för symptom för att kunna lokalisera felet?
    (Är själv lite undrande på min 90:a - det låter som om bromsen skulle ligga på men det verkar den inte göra. Ett envist malande i takt med hjulvarven.)

    MX5parts i UK säljer för ca £40. Vad frakten blir vet jag inte.
    Vad kostade dom här hemma hos Mazda?

    Comment


    • #3
      Hjullager

      Hej

      Det är som sagt ett evigt malande från höger bakhjul. Jag misstänkte lagret. Jag åkte till en verkstad idag som tog en sväng och när man svänger åt vänster och belastar mer på höger så ökar det svänger man åt höger så minskar det. Vilket enligt honom bevisar att det är lagret.
      Det skulle kosta 3200:- och ca 1200 i arbete.

      Comment


      • #4
        Hjullager

        Jag har brottats med bakhjulslager förr

        Hade samma problem på min Jeep förra sommaren. När jag svängde vänster i rondell så lät det womf-womf-womf från höger bakhjul. Mycket riktigt var det lagret som var slut.

        Hur kan ett bakhjulslager kosta så mycket? Men, men, Mazda måste väl också tjäna pengar :? Ett bakhjulslager borde inte kosta många hundralappar, det är trots allt bara ett lager och lite tätningar. på mx5parts.co.uk kostar det £40 plus frakt. http://www.mx5parts.co.uk/product_in...roducts_id/314

        Byte av lager är ganska basic och man kan göra det själv med enklare verktyg. Bör väl vara att tömma diffen på olja, av med hjul och bromsskiva. Plocka ut drivaxeln och kolla om den är hel i slitytan, är ytan ojämn kommer den att äta upp nästa lager också. Dra ut det gamla lagret. I med nytt lager och ev. lagerlåsning, dit med packbox och i med drivaxel. I med ny olja och ev. tillsats i diffen och och på med broms och hjul.

        Arbetskostnaden är hyfsat rimlig om det ingår olja och liknande. Men det går säkert att få billigare. Det enda svåra brukar vara att få ut lagret. Har det suttit och myst i 14 år sitter det håååårt. Använd en avdragare med snillrikt konstruerade krokar. Jag drog ut innanmätet av lagret med vanlig glidhammare och filade till en 40x40mm fyrkantig bricka som jag fibblade in bakom lagret och drog ut hela ytterringen med. Får man plats kan man också lägga en loppa med svets i ringen när man dragit bort innanmätet, då drar ringen ihop sig lite och lossnar lättare. I mitt fall tog jag en liten Dremel avskärare och skar försiktigt nästan genom ytterringen och sedan hade den inget att säga emot mina försök med glidhammaren.

        Det är ju inte riktigt samma bil, men bilderna visar lite hur det ser ut: http://johnniejeep.tripod.com

        /John

        Comment


        • #5
          Hjullager

          Jag fick ett pris idag hos min "Bosse i busken" dvs reparatör på landet -ca 1650 Kr för byte av bakhjulslager bak.
          ("Under förutsättning att det inte jävlas som idag för då åker du på ett pålägg på 5000 pix" - sade han glatt, så det är bara att hoppas att det blir en lyckodag när jag skall lämna in den.)
          Lagret är då nog från mekonomen tror jag, vilket brukar funka bra.


          Bytesbeskrivningen ovan tror jag inte stämmer med Miatans uppbyggnad.
          Tror inte man måste böka in i diffen??
          Skall kolla i verkstadsmanualen under morgondagen om jag hittar något.

          Comment


          • #6
            Hjullager

            Ivan,

            du har rätt och jag har fel.

            Man måste inte in i diffen och rota. Det är ju jag som har en bakaxel med c-clips som håller kvar drivaxlarna... ops: En lite rolig sak med c-clips är att om man knäcker drivaxeln, vilket kan hända med för stora däck (33 tum och upp) eller fastnar hårt med däcket, så åker hjulet iväg ur axeln, det är bara det lilla clipset som håller fast drivaxel, hjul och bromsskiva :shock:

            Så fort jag lägger vantarna på en Miata och därmed vet vilken motor det är så ska jag köpa en manual från Veloce. Har själv haft otroligt stor nytta av min Haynes till jeepen och kommer nog aldrig äga en bil igen till vilken man inte kan hitta en meckarhandbok.

            /John

            Comment


            • #7
              Hjullager

              Det var visst någon "plåt" med när man köpte från Mazda men det låter mycket i alla fall. Jag kollade även med Mekonomen och de sa att de inte hade några hjullager till Miator.

              /Fredrik

              Comment


              • #8
                Hjullager

                Ok, det är nog ngt. slags dammskydd som inte går att återanvända enl. min verst.handbok.
                Jag skall träffa min bilmek nu på morgonen för "lagerlyssnaråkande".
                Han ringde och fick pris på lager och jag tror det var Mekonomen som vanligt. Men jag skall fråga honom.
                Återkommer med rapport.

                Comment


                • #9
                  Hjullager

                  Jag kollade med MX5parts om fraktpriser till Sverige och fick detta svar:
                  "price of shipment depends on what your order consists of.
                  Prices start at £2.31 and go up to £18.90(+vat)."

                  /Fredrik

                  Comment


                  • #10
                    Hjullager

                    En tanke
                    Det står ett nummer instämplat på lagret, kolla med en välsorterad järnaffär om det är ett standardlager i så fall kan de fixa hem ett till dig om det inte redan finns på hyllan
                    Det brukar vara billigare jmf. med "originallager" :P

                    //Leif

                    Comment


                    • #11
                      Hjullager

                      Är det någon som tagit bort ett lager så man kan se nummret?

                      Ivan, hur gick det hos din verkstad?

                      /Fredrik

                      Comment


                      • #12
                        Hjullager

                        Sorry for the delay - jag har inte hunnit fått tag i honom för att höra vilket lager han räknade med. Skall försöka i morgon.

                        Dock lutar jag själv åt att det är min bakbroms som låter - det är inte ett typiskt lagerljud utan mer högfrekvent. (Tror jag?)

                        Comment


                        • #13
                          Hjullager

                          Mekonomen brukar kunna fixa det mesta om man hittar en driven och intresserad säljare. Minns t ex min lambdasond-historia där de plockade fram en från Bosch till ca 2000 lägre pris. (än Skamauto)

                          Lycka till,

                          Håkan

                          Comment


                          • #14
                            Hjullager

                            Jag har beställt lager från Mx5parts för 630:- ink frakt.
                            Hittade en verkstad som tar 600:- för jobbet.
                            Jämför det med Mazdas pris, 3200:- för lagret och ca 1200:- för jobbet!

                            /Fredrik

                            Comment


                            • #15
                              Hjullager

                              Ja du ser - det finns pengar att hämta bara man söker alternativ.
                              Hoppas det blir tyst nu då!

                              Comment

                              Working...
                              X