Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Servicebok och fråga om krockkuddar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Servicebok och fråga om krockkuddar

    Hej på er allihopa, jag är lite förundrad över hur få Miator i Tyskland som har servicebok. De flesta bilar som jag har tyckt verkar vara intressanta har saknat denna. Kollar efter modellen med 1,8l motorn d.v.s -94 och yngre, i praktiken blir det nog fram till -97r som jag har råd med. Känner mig lite osäker hur jag ska hantera detta förnärvarande.

    Det är ju bra att veta vad bilen har gått igenom innan man köper den samt det måste även påverka säljvärdet den dagen man vill sälja bilen. Vissa bilhandlare som jag har frågat om bilen ifråga har servicebok har då svarat:

    Nej, det finns ingen servicebok, men bilen har blivit servad enligt servicebok!!? Man blir paff när man får ett sådant svar, och det av olika märkeshandlare! Men med ett sådant svar kan man avfärda den bilhandlaren direkt, Andra är mer ärliga och säger att det finns ingen "S-bok" utan bortförklaringar.

    Nu till min fråga, jag har noterat att vissa Miata -94 i annonserna har bara 1st krockkudde, men vad jag vet så fick Miatan fr.o.m -94 dubbla krockuddar och den stora motorn, men detta verkar inte stämma riktigt, eller är "passagerarkudden" ett extra tillval?

    Klart slut, Janne












  • #2
    Servicebok och fråga om krockkuddar

    Hej,

    Det är som du säger ganska vanligt med bilar utan servicebok i Tyskland tyvärr. Jag äger själv en sådan tysk-import. Givetvis ett stort plus om bilen har dokumentation om skötsel. Saknas detta skall det avspeglas i priset på bilen.

    När det gäller bilar som är ca 10 år gamla får man helt enkelt gå mycket på det allmänna skicket. Ser bilen fräsh ut och framför allt känns ok så behöver det inte vara någon fara. Ser den däremot allmänt trist ut och känns orkeslös är det bara att åka vidare hur billig den än råkar vara.
    Ett alternativ kan vara att det finns kvitton och annan dokumentation som indikerar hur bilen sköts. På min bil fanns detta för de 3 senaste åren i alla fall. Det fanns t.ex. kvitton på service, kamremsbyten, ny cab etc. Det ger i alla fall en viss trygghet.
    Läs gärna om mina import-erfarenheter på min hemsida.

    Beträffande airbag så är min bil en -94 1.8 med airbag på förarplats endast. Det var inte standard med dubbla airbags på -94r i alla fall.

    Lycka till med din import

    Mvh

    Comment


    • #3
      SV: Servicebok och fråga om krockkuddar

      Hade full servicebok på min. Inte hjälpte det.

      Jaja. Snart så är den återställd! 40 papp fattigare.

      // Per

      Comment


      • #4
        SV: Servicebok och fråga om krockkuddar

        Ursprungligen postat av Per Hammarsjö
        Hade full servicebok på min. Inte hjälpte det.

        Jaja. Snart så är den återställd! 40 papp fattigare.

        // Per
        Tuff luck - Per!

        Vad har du fått gjort för 40 papp?

        Dina erfarenheter bekräftar dock min åsikt om att serviceböcker på gamla bilar inte är värda mycket mer än pappret.......
        Det gäller att kunna bilar om man skall köpa begagnat och ändå går man på smällar. (Har jag också gjort.)
        Då får man trösta sig med att - den var i alla fall billig.....om den nu var det

        Comment

        Working...
        X