Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import från Tyskland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Import från Tyskland

    Fredrik har berättat lite (en hel del) på sin hemsida.



    Mina erfarenheter är liknande; jag köpte dock av en Mazdahandlare och kunde pruta rätt bra - dels (tror jag) för att det inte är lika "hett" nere i Essen, dels för att han nog sålde rätt få miator - så han var nog glad at bli av med den. I hallen fanns bara tråkiga bilar...

    Jag hade med mig kontanter; det kan kännas lite olustigt, men är smidigt.

    Hemma i Sverige gick det hur fint som helst; det enda oväntade var att jag fick beställa ett årsmodellintyg från generalagenten (och betala 600 kr för det - om jag minns rätt).

    Mitt bästa råd är: se till att ha ordentligt med tid på dig och titta på så många bilar som möjligt; välj ut dem innan du åker - och skaffa detaljerade kartor. Vägbeskrivningarna man kan få via mobile.de m fl är ofta inte tillräckliga.

    Förresten... fråga om kamremmen bytts; om du får svaret att bilen har kamkedja som inte behöver bytas :roll: - åk till nästa objekt :wink:

    /Dennis K

  • #2
    Import från Tyskland

    Tack för länken! Intressant och underhållande läsning

    Dum fråga kanske, men jag undrar hur det kommer sig att Miator (och förmodligen en hel del andra bilar) kostar så mycket mindre i Tyskland. Hittar hur många som helst på mobile.de för under 50.000kr. I Sverige finns det väl ingen för ens 50.000kr? Man undrar ju hur skicket är på dom, även om det står att dom "går jättebra" i annonserna.

    Comment


    • #3
      Import från Tyskland

      Ringo: enkelt. Mycket större utbud i Tyskland. Både på Miatan och på liknande konkurrenter. Sedan finns det tre saker till som inverkar:

      1. Autobahn. Många bilar får slita ganska hårt.
      2. Åretruntanvändning. I Tyskland gillar man att salta vägarna och att köra sina Miator året om.
      3. Klenare motor. I 95-97 sitter det en 90 hk-motor i 1,6-litersmodellen. Inte kul, men billigare bil naturligtvis.

      Comment


      • #4
        Import från Tyskland

        Av de bilar jag tittade på hade många mindre plåt/lackskador. Den jag till slut köpte (-93a) var nästan helt fri från sånt och var ändå inte dyr. Den hade inte heller gått många mil (6900), vilket stöddes av servicebok (tveksamt värde), men också av väldigt lite slitage på vindruta, pedalgummin (går iofs att byta för att luras, men vem orkar det på en så billig bil som en miata), kylarens flänsar/lameller, etc. Den hade förmodligen inte heller körts på vintern för underredet såg/ser ut som nytt. Läderstolar, nackstödshögtalare, JBL 6 1/2" i dörrarna, stylebar m m satt ju inte heller fel

        Stylebaren såldes förresten och finansierade en riktig båge...

        /Dennis K

        Comment


        • #5
          Import från Tyskland

          Håller helt med Krikkit. Svaret är nog helt enkelt: Utbud (och efterfrågan). För mig var det helt avgörande.
          Plus att eftersom de flesta bilarna (jag sett) i Sverige är väldigt välskötta så är också prisnivån därefter (oftast även på de som inte är riktigt lika fina). Är man som jag ute efter ett bra objekt att pula lite med som hobby är priset viktigare viktigare än toppskick rakt igenom.

          Förresten, tack för de vänliga orden. Texten är ursprungligen från ett mail jag skickade till en kompis som ville veta hur man gör...och så satt jag där och skrev i en timme...tiden går när man har kul...
          /Fredrik

          Comment


          • #6
            Import från Tyskland

            Tack för era svar!

            krikkit: Misstänkte att Autobahn hade något med det låga priset att göra Man får ju hoppas att ägarna har haft tillräckligt med vett för att slaska på en ordentlig rostskyddsbehandling om dom kör året runt.
            Dom flesta Miatorna jag såg på mobile.de för under 50.000kr var äldre än 95r, så 90 hk-motorn ska nog inte vara något problem. Tack för varningen iallafall!

            flundber: Skulle du vilja tala om vad allting gick på, om du inte har någonting emot det förstås? Priset på Miatan + övriga utgifter för att få den till Sverige?

            Comment


            • #7
              Import från Tyskland

              Visst, har en lapp där jag skrev ner allting - skall bara hitta den .
              Bilen gav jag iaf 10.500 D-mark för vill jag minnas. I runda slängar gick det övriga på 5000 SEK med skyltar, försäkring(ar), reg.besiktning - tror jag (det är i alla fall vad jag använder som tumregel).
              /Fredrik

              Comment


              • #8
                Import från Tyskland

                köpte min -94 genom mobile.de
                den hade inga skador elr rost pga att de inte saltar vägarna i tyskland. iallafall inte i så stor utsträckning som i Sverige. sen har de flesta tyskarna 2 bilar(glidarbil + bruksbil)
                så jag är mer än nöjd med mitt köp.Billigt var det också

                Comment


                • #9
                  Import från Tyskland

                  www.autopower.se finns en bra importguide!



                  Nedan kommer sammanfattningen.

                  /Dennis K



                  "Sammanfattning

                  Hur ska jag då göra för att garanterat komma hem med en fin bil som jag trivs med, för vettiga pengar? Här är några mycket viktiga punkter:

                  Planera resan som en semesterresa, som med lite tur mynnar ut i ett bilköp. Att stå nere i Tyskland och vara tokstressad över att inte hitta någon bil, brukar sluta vansinnigt dåligt.

                  Boka tid för registreringsbesiktning innan resan.

                  Ta med ett bra tekniskt tyskalexikon, mobiltelefon som funkar utomlands samt en bra kartbok. Och stålar!!

                  Bestäm dig för ungefär vilken bil du vill ha, och vilken minimiutrustningsnivå som gäller. Bestäm inget maximalt miltal, utan gå på skick istället när du är på plats i Tyskland.

                  Kolla på tyska bilsajter (se länksidan), läs dagstidningar men undvik DAZ som är en riktig blåsning. Titta ut ett antal bilar som verkar intressanta och ring på dessa om möjligt. Det kommer att dyka upp andra bilar på plats i Tyskland, men det är ändå mycket viktigt att ha några bra bilar färdiga innan resan.

                  Kolla inte varken på de billigaste eller dyraste bilarna. Skaffa dig en uppfattning om prisbilden och börja leta bilar i mitten av prisområdet.

                  Ta god tid på dig i Tyskland. Ta ledigt minst tre dagar och åk alltid ner på söndag kväll eller måndag morgon. Det kan krisa till sig och då vill man inte att det ska vara fredag! Kolla även så det inte är någon skum helgdag, tyskar har många annorlunda helgdagar.

                  Hyr en bil på flygplatsen, alternativt låt någon köra ner dig. Bil är ett måste! Hyrbil är hyfsat billigt i Tyskland (från 300 kr + bensin om dagen).

                  Hitta en seriös handlare, ingen exporthandlare med vimplar och byggbarack som kontor. Köp inte privat, åtminstone inte första gången. Det är struligare och det är lättare att bli lurad.

                  Betala alltid tysk moms på bilen, om den inte är en §25-bil (utan moms, från privatperson).

                  Låt bilhandlaren fixa skyltar osv, gå och drick öl istället.

                  Tänk på att det är svårt att hitta i Tyskland. Runt två bilar per dag hinner du med, om handlarna inte ligger i samma stad (eller på samma gata i en storstad).

                  Kolla bilen och dokumentationen noga. Betala hellre mer för en fin bil, än pruta på dina krav. Du kommer ändå att hitta mer fel på hemvägen. Köp inte heller någon bil som verkar slarvigt servad, exempelvis slut däck, dåliga bromsar, svart olja osv.

                  Fråga säljaren rakt ut om bilen varit krockad och om mätarställningen är korrekt. De får inte ljuga, då begår de bedrägeri, vilket ger hårdare straff än i Sverige. Om det står "enligt mätare" (lt. Tacho) på lappen i vindrutan är bilen skruvad. En siffra på lappen innebär ett löfte, avläst värde betyder inget löfte, lika med skruvat.

                  Tänk på att tyska handlare kan vara ovilliga till provkörning. Om du är osäker, stå på dig! På en stor firma spelar det mindre roll, de luras inte.

                  Köp däck och serva bilen i Tyskland. Våra kartellbildningar i Sverige gör att allt sådant är svindyrt hemma. Gäller även öl!

                  Kör försiktigt, tänk på att hålla avstånden både framåt och bakåt! Bilen är ju bara trafikförsäkrad. Autobahn är som BTCC på riktigt när det är mycket trafik....

                  Detta var en snabbguide, som till största del bygger på sunt förnuft. Följ den och var noggrann, så står det med största sannolikhet en ny bil i garaget en vecka senare! Dessutom garanterat till ett lägre pris än en liknande bil i Sverige, även om det inte innebär ett jätteklipp."

                  Comment


                  • #10
                    Import från Tyskland

                    Hej!

                    Så här ungefär gick det till när jag importerade min Opel.

                    Köpte bilen på Mercedes Benz i Kiel, prutade, betalade kontant och blev bjuden på middag av säljaren(hmmm, kunde jag prutat mer?).
                    Fick 1års europagaranti som gäller hos Opel i Sverige, får man 3månader i Sverige?
                    Papper på att bilen aldrig ska ha varit krockad eller skruvad på mätaren.
                    Hela affären gick mycket smidigt och väldigt trevligt bemötande av seriösa människor.

                    Vi lät bilen stå kvar och åkte hem, när vi var hemma beställde jag lastbil för att ta hem bilen. Anlitade Norléns Transport AB (tel: 018-100 400) för att ta hem bilen. De tog 4000kr dörr till dörr och då var bilen försäkrad för 170kr/kg.
                    De hade ingen täckt trailer så bilen var ju skitig när den kom.
                    Genom att ta den på lastbil slapp jag dona med vinterdäck, försäkring, skyltar, färjeavgift, broavgift, bensin. Skulle inte kännas kul att köra hem bilen på trafikförsäkring.

                    Var sugen på att köra i påsk så jag tog en tillfällig registrering på bilen http://www.vv.se/templates/page3____1008.aspx. Den kostar 300kr + trafikförsäkring och den gäller i 3 månader. Ett alternativ om man inte får en reg.besiktning lite snabbt.

                    Glöm inte att kolla så att chassinummer stämmer med papper och att kodkortet till kodlåset följer med. De vill ha det när de ska koda om nycklarna.

                    Mvh: Jim

                    Comment

                    Working...
                    X