Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rätt pris på en NB 1,8 Sport -04?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rätt pris på en NB 1,8 Sport -04?

    Var idag och kollade på en välskött NB 1.8 Sport. http://www.blocket.se/goteborg/Mazda....htm?ca=15&w=3
    Bilfirman (Mazda-ÅF) begär 89900 för bilen och då står dom för kamremsbyte och service. Fälgfix som behövs (skrap och ärg finns) till en kostnad
    av ca 4000kr får köparen stå för om man vill ha det gjort.

    Mitt intryck av bilen är att den är i fint skick och verkar välskött. 2 brukare har den på ca 10 år. Den har gått 4500mil och jag hittade ingen rost på den.

    Jag tycker generellt att bilen är lite dyr för att vara 10 år gammal. Samtidigt verkar Sportversionerna säljas snabbt. Det gäller väl både NB och NC.

    Valet står mellan en sen NB eller en tidig NC (som säkert hamnar en bit över 100.000kr).

    Sven i Göteborg

  • #2
    En del står högt i pris om man kikar runt. Tycker också att det verkar vara lite för högt pris. Borde finnas prutmån?
    Varför inte kika på en tidig NC?
    Du når mig på pr@mx-5.se


    Thomas Ericsson
    PR Ansvarig
    Miata Club of Sweden
    Thomas Ericsson
    Hedersmedlem
    Halmstad

    BMW 118i M Sport Aut Skyscraper Grey -24
    BMW Z4 sDrive20i M Sport Aut Portimao Blue -23

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
      Var idag och kollade på en välskött NB 1.8 Sport. http://www.blocket.se/goteborg/Mazda....htm?ca=15&w=3
      Bilfirman (Mazda-ÅF) begär 89900 för bilen och då står dom för kamremsbyte och service. Fälgfix som behövs (skrap och ärg finns) till en kostnad
      av ca 4000kr får köparen stå för om man vill ha det gjort.

      Mitt intryck av bilen är att den är i fint skick och verkar välskött. 2 brukare har den på ca 10 år. Den har gått 4500mil och jag hittade ingen rost på den.

      Jag tycker generellt att bilen är lite dyr för att vara 10 år gammal. Samtidigt verkar Sportversionerna säljas snabbt. Det gäller väl både NB och NC.

      Valet står mellan en sen NB eller en tidig NC (som säkert hamnar en bit över 100.000kr).

      Sven i Göteborg
      Om du lägger på några tusen så får du en NC som är en mycket modernare, säkrare och bekvämare bil.
      Last edited by Anders Manley; 2014-03-26, 08:02.
      NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
      Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
      242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

      Comment


      • #4
        Torsdag 3/4 gör Miataklubbens Göteborgsdistrikt ett "studiebesök" hos Automobil i Billdal, jag föreslår att du följer med dit, just nu har dom många Miator i olika prisklasser till salu. Precis som Anders och Thomas tycker jag att du skall titta på en NC istället, då får du en modern, bekväm och säker bil. En bra N/C behöver inte vara mycket dyrare än N/B:n du funderar på. Hos Automobil kan du säkert provköra båda modellerna och bilda dig en egen uppfattning.

        Roger Molin
        Distrikt Göteborg

        Comment


        • #5
          Jag besökte Automobil förra sommaren och jag tycker att hans import-MX5r också är dyra i förhållande till årsmodell och miltal. Dom är oftast något dyrare än svensksålda, men det borde vara tvärtom. Fn har dom inga NC under ca 150.000kr. Alla bilar jag tittade på var i fint skick och det är självklart viktigt när det gäller entuasiastbilar. Han skickar också med någon sorts garanti/försäkring.

          Comment


          • #6
            O.K då är du uppdaterad på hans salubilar. du är iallafall välkommen att besöka Automobil tillsammans med Miataklubben nästa Torsdag.

            Roger Molin
            Distrikt Göteborg

            Comment


            • #7
              Tack för inbjudan i alla fall Roger. Får se om jag hänger på.

              Comment


              • #8
                Jag väcker tråden till liv igen. Har kollat runt lite vilka MX-5 2004 som finns i närområdet. Två 1.6r med ca 12.000 mil finns hos Auto-mobil i Billdal. Jag antar att dom är importerade från Tyskland nyligen. Dom ser som alltid propra ut på bilderna och jag har inte varit och tittat på dom. Priserna ligger på ca 79.900 per styck. Förmodligen igår 6 månaders garanti, vilket är positivt. Men jämförelsen 12.000mil mot ca 4500mil talar mera för den svensksålda även om den är (ännu) dyrare. 145 hk är också roligare än 110 hk. Vad tror ni experter om detta resonemang. Till nackdel för den svensksålda är att det satt "skitdäck" Kingstar på den. Bra mönster, men Kinadäck på en sportbil...

                Comment


                • #9
                  Hej Sven!
                  Har sett dina funderingar, men jag kan inte utge mig för att vara expert (-:
                  Men... tycker ditt resonemang är helt rätt... gå på Sporten! Beror självklart vad du vill ha ut av din bil, men...
                  Har själv en exakt likadan som den -04 som du har tittat på och det är en mycket rolig bil. Hade innan den en -00 (140 hk) och när jag hade bestämt att byta bort den testade jag en del NC också. Anser själv att NB och NC inte är direkt jämförbara, som bil betraktade tycker jag att det är hel del skillnader och skall du få tag på en "motsvarande" NC (typ Sport eller 2.0) så är det nog 30.000-50.000 kr till du behöver lägga till. Möjligt att du skall testa även en NC för att "känna hur den känns" för i grund och botten handlar det om att du skall hitta en bil som du kommer att trivas med... inte vad andra tycker att du borde köpa! Nog om det!

                  Är då priset rimligt för -04:an? Ja, jag anser att det är rimligt, en "lågmilad" Sport står ganska "högt" trots att den är ca 10 år gammal. Kan du dessutom "pruta" några tusenlappar och får kamremsbytet gjort så kan du nog känna att du gjort en "hygglig" affär. Hur är det med bromsarna på bilen? Vet du om klossarna är bytt på den? Om det inte är gjort kanske du kan använda det som "prutargument" för är det inte gjort på 4.500 mil så är det förmodligen inte långt borta att det behöver göras! Ca 1.500 kr kostar nya bra klossar runt om och gör du inte arbetet själv får du kanske räkna 1.500 till!
                  Sen några ord om däcken! Håller med dig... "Kalle Anka däck" på en sportbil... men det kan vara positivt! Kan då vara så att den förra brukaren bara använde bilen till "glassköp" och därigenom inte hade så stort behov av "däck som presterar". Kör "man" hårt och tufft med bilen tror jag att "man" också ser till att det sitter däck på som kan hantera det... är du med hur jag tänker? Å andra sidan mår Miatan bra av "buskörning"...

                  Håller här... vet inte om jag gjorde dig "klokare"? Lycka till med ditt beslut!

                  Comment


                  • #10
                    Hej igen, tyvärr är den svensksålda MX-5:an sålt nu. Försäljaren nämnde att det var en Stockholmare som ville köpa bilen. Det säger alla försäljare, men det kanske var sant i detta fall...

                    Får leta vidare...

                    Sven i Göteborg

                    Comment


                    • #11
                      Det är Sven igen. MX-5:an är inte såld ännu i alla fall. Jag hittade den på Blocket. Gjorde väl en felaktig sökning...

                      Comment

                      Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                      Auto-Saved
                      x
                      Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                      x
                      eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
                      x
                      x
                      Avancerade alternativ
                      Rendering Options

                      Lägg fem till 7, vad har du nu?

                      Working...
                      X