Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorstorlek ??

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorstorlek ??

    Hej...
    Är på jakt efter en Miata / MX-5 runt 00/02 :a,kan inte så mycket om dessa bilarna,försöker att läsa på här i klubben och kommer med all sannolik bli medlem. Funderar på om det är stor skillnad på en 1,6 / 110 hk och en 1,8 runt 145 hk, och vilken modell man skall ha classic/ sport/ mm....

    Mvh. Anders

  • #2
    Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
    Hej...
    Är på jakt efter en Miata / MX-5 runt 00/02 :a,kan inte så mycket om dessa bilarna,försöker att läsa på här i klubben och kommer med all sannolik bli medlem. Funderar på om det är stor skillnad på en 1,6 / 110 hk och en 1,8 runt 145 hk, och vilken modell man skall ha classic/ sport/ mm....

    Mvh. Anders
    Läser du de andra trådarna om olika modeller, så är det väldigt personligt vad man prioriterar.
    Men en Sportbil ska väl ha den den största motor man kan få, men nu har ju inte MX-5 så stora motorer att välja på.
    Men du får ju en körglad bil i vilken motor du än väljer, men det är lätt att ångra sig efter ett tag om man köper för liten motor ........
    Last edited by Anders Manley; 2013-05-09, 20:44.
    NC 2006 LE 2361 / 3500 "Lätt" Modifierad med Öhlins Chassikit mm.
    Boxster 982 GTS 2021 4.0, PDK, Interör-PKT, och mycket mer.
    242 GT 1979, Volvo Original Racing. Helrenoverad.

    Comment


    • #3
      Är du osäker så prova båda. Jag hade en 1,8l NBFL som var rätt trevlig och där tycker jag att mindre än 145hk hade nog varit rätt tråkigt. När det sen gäller om du vill ha sport handlar mer personlig smak. Har haft både en classic och en sport och ska man bara glida runt så är (min erfarenhet) classic bättre, har visserligen bara provat NCFL Sport så jag är osäker på hur mycket hårdare och lägre sport är i de tidigare modellerna. Men vill man ha lite roligt i kurvorna så är det sport som gäller, åter igen, i min mening.

      Comment


      • #4
        Som sagt, högst personligt.

        För min del är det bara 1.8 Sport som gäller.
        ND 2,0 Sport '17 - Svart
        Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

        SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
        16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

        SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
        Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

        Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

        Comment


        • #5
          Hej Anders!
          En viktig parameter i detta är hur mycket pengar du har tänkt att lägga, en "nyare" modell med mindre motor och en "äldre" modell med större motor kan betinga ungefär samma pris enligt min uppfattning. Du skriver att du tittar på runt 00/02, då kan du känna till att det -01 kom en "Facelift" med en del förändringar både utvändigt och invändigt samt att 1.8 motorn modifierades en aning (några hästar till).
          Rent generellt kan man säga att det finns följande "basmodeller" att välja på (rätta mig om jag har fel).
          Upp till 01:
          1.6 (110 hk), med lite olika utrustningsalternativ främst "invändigt" (klädsel, mätare etc)
          1.8 (140 hk), med lite olika utrustningsalternativ främst "invändigt" (klädsel, mätare etc)
          Dessutom några "specialmodeller", bl.a. någon med sexväxlad låda men de bygger på dessa "basmodeller"

          Från 01:
          1.6 (110 hk), olika utrustningsalternativ
          1.8 (146 hk), olika utrustningsalternativ
          1.8 Sport (146 hk), "fullutrustad" samt sexväxlad låda, Bilsteinchassi, mm

          Om jag inte har missat något så är detta grunden för ditt val. Själv är jag inne på min andra NB. Min första var en basutrustad 1.8 (-00), nu har jag en NB Sport -04. För mig fanns aldrig det mindre motoralternativet, men jag har å andra sidan aldrig kört en 1.6 så jag vet inte om det "räcker till", förmodligen gör det, men... 35 hk mer bör märkas i bilen (och jag hade gärna haft några till).

          Det som dock förvånade mig vid mitt byte är hur stor "skillnad" det var på dessa båda modeller, i grund och botten "samma" bil, men ändå inte. Jag trivdes jättebra med min -00, skitkul att köra, bra på alla sätt men upplever att Sporten jag har nu är än mer roligare. Lite kryptiskt skulle jag vilja säga att -00 kändes mer "brutal", med sporten kör jag mer "brutalt". Med -00 fick jag "jobba" lite mer vid körning. En annan stor skillnad mellan dessa båda jag haft är "sittkomforten", bl.a. sitter jag 4-5 cm högre i Sporten pga andra stolar (det var det första farsan (79 år) kommenterade, nu kunde han på skinnsäterna "glida" ur bilen utan att först cabba ner (händer att man kör uppcabbat) och "häva sig ut").

          Så det finns en del för dig att fundera på. Vill du ha ett enkelt tips och komma till "skott" snabbt, leta upp en välskött Sport... då kommer du aldrig att behöva fundera på om du köpte "rätt eller fel"... en NB Sport är en fullutrustad, skitrolig "körmaskin" som vill bli "brutalt" hanterad!!!

          Här finns en länk till en PDF som några ambitiösa i klubben har satt ihop... där står det mesta som du behöver veta upp till -05! Lycka till med ditt letande!


          Benke i Södra Sandby
          Last edited by Gäst; 2013-05-09, 05:28.

          Comment


          • #6
            Tack...

            Hej.
            Vill tacka er som svarade för mycket bra info, har blivit lite mer insatt (tror jag), hur som helst så är jag tacksam.
            Hittade en -02 classic 1,6 som är välskött och inte gått så långt. Va ute i går kväll på en liten slingrig fy f.. va kul :-)

            hej på er..... Anders

            Comment


            • #7
              Roligt att höra! Lycka till med ditt nyförvärv!
              Benke i Södra Sandby

              Comment


              • #8
                Hej Anders.

                Trevligt att Du hittat Din bil.
                Ja, det är kul som f...!
                Välkommen som medlem i klubben!

                Comment


                • #9
                  Hej.... tack för medlemskapet, på återhörande / Anders

                  Comment


                  • #10
                    Hej... tack för det, en liten rolig bil att köra, / Anders

                    Comment

                    Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                    Auto-Saved
                    x
                    Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta bort  
                    x
                    eller Allowed Filetypes: jpg, jpeg, png, gif, webp
                    x
                    x
                    Avancerade alternativ
                    Rendering Options

                    Vad får du om du tar 3 från sju?

                    Working...
                    X