Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska man tänka på vid köp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad ska man tänka på vid köp

    Jag har fått denna förfrågan via mail

    Den jag tittat på - och provkört på Eksjö Bilaffär AB - är en tyskimporterad -99:a med ca 18 500 mil på mätaren. 49 900 Kr - finns på Blocket
    Jag har studerat er FAQ-sida och bl a noterat att den har en 1,6 liters motor på 110 Hk. Är detta "udda" om/när man ev. behöver serva/reparera etc?
    Har du ytterligare info som stärker - eller avråder - ett köp, så är jag mycket tacksam!

    Jag kör Mazda 6 och MC, BMW K1200 GT - vilka jag behåller utöver att jag önskar en cab.
    Blir det en mx-5:a kommer jag att ansluta mig till er klubb

    Hoppas på snabb respons då jag är mycket nära ett köp!

    Med vänlig hälsning
    Gert Holmberg
    Motala
    Last edited by Gäst; 2011-08-10, 09:14.

  • #2
    NB 1,6/110 hk är en ganska vanligt förekommande modell numera i Sverige pga alla importer från bla Tyskland! Den har även sålts här så det ska inte vara några problem med delar o service.

    Vad det gäller NB:n så är det främst murkna tröskellådor man ska kolla efter! Dom rostar rejält baktill och man måste nästa lägga sej ner på alla fyra för att upptäcka rosten. Likaså är bakre skärmkanter utsatta på denna...

    Tidiga NB kan även vara svårtankade pga en kärvande backventil i påfyllningsröret...

    I övrigt gäller det att kolla att allt elektriskt fungerar som tex fönsterhissar och sen är det nog första intrycket o magkänslan som styr...

    Fyll gärna på med mer tips, ni som har handlat just en NB
    Last edited by Peter Sandström; 2011-08-10, 09:58.
    Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
    Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
    Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
    Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
    Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
    Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

    Comment


    • #3
      Har själv en NB 2000 med 1.6 l motor med 110 HK - jag köpte den 2010.
      Även den är tyskimporterad - redan 2002.
      Har tills vidare inte haft något problem med reservdelar och dylikt.
      Innan leverans - från auktoriserad Mazda-handlare - blev kamremmen bytad.
      Sedan dess har flera reservdelar inhandlats - dels från Mazda-handlaren - dels från Autoexperten.
      Tror inte det är något problem med delar hos Mazda, men hos Autoexperten måste man själv veta ganska noga vad man behöver.
      Kim Hansen

      Mazda MX-5 ND RF 2.0 - årsmodell 2023
      Exclusive Line - DK version
      MSV - Suzuki Vitara Allgrip

      Comment


      • #4
        Kan det vara denna bil som avses?


        Om man läser vad killen kör idag så tror jag att han kanske kan bli lite besviken på motorprestanda på 110 hk dock.
        Håller med Peter S att det kan vara tröskellådor, framförallt framför hjulhuset bak, som kan vara rostangripet.
        Tycker också att det är lite dåligt att bilfirman att inte ange motoreffekt och cylindervolym i annonsen.

        Tror inte att det ska vara några som helst bekymmer med reservdelar eller liknande men so sagt kan motoreffekten vara lite avskrämmande (ska jag säga som tar ut 200+ hk)

        Comment


        • #5
          Antennen är trasig (går inte ner helt).

          Frågan är om den är vinterkörd.
          Då lär den vara rostig, det har alla vinterkörda NB som jag tittade på varit.

          De verkar sälja en del Miator, så att de inte skrivit ut motor storlek är lite märkligt.

          Hemsidan verkar lite oseriös:

          Veyron?? ...

          Annars handlar det väl mest om att få rätt pris.
          ND 2,0 Sport '17 - Svart
          Good-win Racing Roadster Sport Race lättviktsljuddämpare/ 949 Racing 6UL lättviktsfälgar / Mazda kjolpaket / Mazda (Eibach) sänkfjädrar / Hankook V12 Evo2 235/40 / Kort "Mustang" antenn / Formsydda väskor / Brodit hållare för Garmin DriveLux / Liten skylt fram / Röd startknapp. Bilder...

          SÅLD! - NA 1,6 '92 - Svart (Black and Tan 1/700, såld ny i Schweiz)
          16” Barzetta Katana Black / Hankook Ventus Prime / 2,5” Simons rostfritt sportsystem med kromat ändrör 100 mm / GAZ Coilovers / Extra stabiliseringsstag i fram- och bakvagn / Magnecor tändkablar / Nardi träratt / Kromade Runabout S800 backspeglar / Beige läderdamask till växelspak och handbroms / IL Motorsports sportpedaler / Träpanel / IL Motorsport Träknopp på växelspak och handbromsspak / IL Motorsports Front Lip / IL Motorsports Twin Low Profile Lights / Blinkers & positionsljus fram i klarglas / OBX Fuel Lid Door Cover / Vita skärmblinkers / Vita sidoreflexer / Fjäderbenstag

          SÅLD! - NBFL 1,8 Sport '04 - Svart
          Öhlins Road & Track Coilovers / GC Fabrications båge / Ferrita cat back / 16" Enkei RPF-1 med 35mm offset / FM's hjulvinklar / Toyo Proxes R1-R / Sparco Spint V stol / Rostskyddsmetoder behandling / Demonterade solskydd med Moss täcklock / Baggagerumsnät / Liten skylt fram med egen tillverkat fäste / Formsydda väskor / Audiolink Bluetooth. Bilder...

          Vad är det för motorrelaterat som händer i Stockholm?

          Comment

          Working...
          X