Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köparnas marknad på 2008.or!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Köparnas marknad på 2008.or!

    Lågkonjunkturen har ju faktiskt något positivt med sej! Prisraset på nya lagerbilar...

    På Blocket kan man hitta fabriksnya, dvs 0 mil -08 Roadster Coupé 2,0 sport för begärt pris, 239000:- samt 2,0 (-07:a) för 199000:-. Dessa kostar 284 resp 253000 nya enl prislista!

    En ny 1,8 cab går att hitta för ca 180000:-

    Frågan är hur hårt man kan gå fram på dessa priser? Tänkte försöka pruta ytterligare 10% på en Sport...??

    Bilarna lär ju inte bli sålda i morgon, och sen är det ju en facelift analkande så priserna kanske droppar ytterligare...

    Är det någon som har koll på när faceliften börjar levereras till Sverige, så man kan köpa en "gammal" innan dom tar slut, för en facelift undviker jag helst.... (Ska va en gul RC då, isåfall....)
    Last edited by Peter Sandström; 2009-02-13, 20:48.
    Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
    Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
    Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
    Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
    Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
    Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

  • #2
    Läste i nån tidning i går att det ändå finns 10-20 % att hämta särskilt på
    stora-dyra eller bensinslukare..... kanske inte stämmer på miata men det är ju i alla fall en uddabil särskilt nu på vintern...... så 10% borde inte avar några problem

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
      Läste i nån tidning i går att det ändå finns 10-20 % att hämta särskilt på
      stora-dyra eller bensinslukare..... kanske inte stämmer på miata men det är ju i alla fall en uddabil särskilt nu på vintern...... så 10% borde inte avar några problem
      Jo, men då pratar vi rabatt från listpris. Bilarna ovan är redan sänkta 15-20%, så ytterligare 10% skulle bli ca 215000 för en ny sport.. Då är denna ca 25% under listpris som är 284000:-
      Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
      Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
      Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
      Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
      Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
      Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

      Comment


      • #4
        Sant men tror att de är rätt tvungna att sälja med en volym minskning på 30-40 % så kommer man med pengar i handen är man rätt kung.....vet hur man själv skulle känna sig med en sån volym minskning på ett par månader

        Comment


        • #5
          Från NA, NB till NC

          Jag tyckte att det var rätt tillfälle när det var storrea
          i leksaksaffären. Särskilt när alternativet är den ansiktslyfta
          pegafrontsinspirerade modellen som är i antågande.
          Men man kanske vänjer sig, det har hänt förr.
          46 000 i rabatt på min nya RC sedan var det tvärstopp. Knappt en
          skvätt leveransbensin. Fast jag är ju känd i miatakretsar
          för att inte kunna pruta tillräckligt...
          Men jag är jättenöjd och nyförälskad (förlåt Lottis...).
          Det står en ny mörkgråmetallc 2,0 sport -08 kvar i hallen med en prislapp
          på 228 000:-

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Bo Karlsson 00021 Visa inlägg
            Jag tyckte att det var rätt tillfälle när det var storrea
            i leksaksaffären. Särskilt när alternativet är den ansiktslyfta
            pegafrontsinspirerade modellen som är i antågande.
            Men man kanske vänjer sig, det har hänt förr.
            46 000 i rabatt på min nya RC sedan var det tvärstopp. Knappt en
            skvätt leveransbensin. Fast jag är ju känd i miatakretsar
            för att inte kunna pruta tillräckligt...
            Men jag är jättenöjd och nyförälskad (förlåt Lottis...).
            Det står en ny mörkgråmetallc 2,0 sport -08 kvar i hallen med en prislapp
            på 228 000:-
            RC? Är det så enkelt som Roadster Coupé?

            Comment


            • #7
              RC?

              Ja, med RC menar jag Roadster Coupé 2,0
              Bifogade filer
              Last edited by Gäst; 2009-02-06, 12:58.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Peter Sandström Visa inlägg
                Är det någon som har koll på när faceliften börjar levereras till Sverige, så man kan köpa en "gammal" innan dom tar slut, för en facelift undviker jag helst.... (Ska va en gul RC då, isåfall....)
                Hittade texten som följer
                "Mazda Motor Corporation tillkännagav idag lanseringen av freshened Mazda Roadster (kallad MX-5 utomeuropeiska) till den japanska marknaden.
                Mazda uppdaterade stämningsladdade lätta, öppna-top sportbil går till försäljning i dag (den 9 december 200 på alla Mazda och Mazda Anfini återförsäljare i hela Japan."

                I England hävdar man att facelift-versionen börjar levereras redan i april. Där har tydligen kunder hamnat i "kläm" när de har beställt sina bilar och fått reda på att det är den "nya" de kommer att få vilket många utav dem inte vill ha. Eftersom den "nya" har börjat säljas i Japan så tillverkas nog inte den "gamla" längre.

                Comment


                • #9
                  Kan bekräfta det du säger, Martin! Jag var hos en Mazdahandlare idag odh rätade ut en del frågetecken tillsammans med säljansvarige (via telefon) för MX-5:an i Sverige! -Beställer man en ny NC idag så är det faceliften som kommer. Den "gamla" modellen är tagen ur produktion nämligen!

                  Första båtlasset med bilar finns redan i Europa, och dom bör finnas hos dom Svenska handlarna i Mars-April enl säljchefen! Är inte spikat nån officiell säljrelease ännu! Det blir även en prishöjning på 4000 kr för en 1,8 och 14000 kr för en sport, cab eller Roadster Coupe. Detta innebär att en coupe sport tangerar 300 gränsen med metallic.. Detta dels pga svag krona mot både Yen och Euro, men även att utrustningsnivån ökar på bilarna! Sporten får tex Recarostolar(??), samt en del mätare o dyl tillkommer..

                  Det blir även väldigt liten tilldelning av -09or till Sverige, nämligen endast 24 st bilar totalt till 55 Mazdahandlare i landet!

                  Dom bilar som finns kvar på lager/handlare säljs numera med ekonomiskt säljstöd av Mazda. Detta säljstöd på runt 8-10% kommer att försvinna så snart faceliften dyker upp, vilket ger en nettoökning för en Sport på ca 35000kr mot priset idag!

                  En del av bilarna på Blocket är dessutom köpta av handlarna och därmed låsta till säljstället. Det finns dock ett handfull rena "lagerbilar" som kan flyttas runt mellan handlarna till nästan samma pris som "Blocketbilarna". Detta pris är i princip smärtgränsen för handlarna som inte går ner mer! (-just nu!....)
                  Last edited by Peter Sandström; 2009-02-07, 08:05.
                  Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                  Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                  Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                  Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                  Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                  Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Anders Manley 04030
                    Var med och köpte en -08 RC "Sport" för 170000:- åt en ny Miatamedlem i Januari.
                    Oxå hyfsad rabatt på 11 månader.
                    Nu handlar ju tråden om nya bilar, och dessutom var inte det priset riktigt representativt för vad en NCRC sport kostar på bagagnatmarknaden idag, dom få som finns dvs. Det priset var extremt billigt, på gränsen till dumdristigt av säljaren då han hade fått sitt begärda pris handen av en handlare i Höstas..

                    Fast det är klart! Var det en vinterkörd stadsbil med fälgskrap o dörruppslag kanske den inte en är värd dom pengarna.. Den bilen hade gått 1600 mil och var prissatt till 185000:-. Men som sagt, rätt tillfälle kan ge bra här klipp, och det kan bli fler desperata affärer framöver, då framförallt priserna på privatmarknaden lär sjunka ngt. Själv ratade jag den pga fel färg i mitt tycke, och sen vill jag ha en orörd bil med full garanti samt vagnskada.. (och 3 år till första besiktning...)
                    Last edited by Peter Sandström; 2009-02-07, 08:07.
                    Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                    Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                    Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                    Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                    Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                    Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                    Comment


                    • #11
                      Visst är det köparens marknad.
                      Hörde att en Renault handlare i norrland bjöd ut ett antal nya bilar till halva priset
                      De gick åt direkt
                      / Thomas
                      - - VARJE INBROMSNING ÄR ETT PERSONLIGT MISSLYCKANDE - -

                      Comment


                      • #12
                        Nu lär ju inte Mazdahandlarna idiotdumpa priserna mer än det säljstödet dom har fått på Miatan, förutom dom handlare som själva har köpt in sina bilar och behöver ha loss kapital!

                        Det är ju inte direkt nån volymbil som man är beroende av att sälja för att överleva. Det såldes 88 nya Miator 2008, och i år blir det tilldelat 24 st som i princip måste säljas innan man kan beställa en egen. (Detta enl Mazdahandlaren igår!)

                        En ny Miata är nog inte heller lika konjunkturkänslig då nya hobbybilar har en viss kategori köpare som kanske inte heller är lika ekonomiskt känsliga! Det är ju helt annorlunda med vanliga bruks/volymbilar

                        Så passa på att handla en ny RC Sport då dom blir ca 35000 kr dyrare om 3 månader! Här är det inte tal om prisdump från Mazdas sida inte!
                        Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                        Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                        Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                        Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                        Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                        Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                        Comment


                        • #13
                          En liten teaser kanske...



                          en icke reklambild.
                          This is a discussion forum for Mazda MX-5 Miata owners and enthusiasts. For more info, see http://www.miata.net/


                          Stormy Blue med ljusbeige inredning var riktigt snygg...



                          Last edited by Peter Sandström; 2009-02-08, 20:20.
                          Jobbåka: Mercedes GLC 300d AMG, - 21
                          Retrosport: SAAB Sonett V4-68 #950, US-spec, Sonett Blue..
                          Blårökåka: SAAB 96 GT750, -60, Pärlgrå trubbnos i originalskick..
                          Cabbe: SAAB 900s classic - 94 Lågmilare I nyskick från USA.
                          Kombi: SAAB 95 B Deluxe - 64, en ägare. Rostfri Norrlandsbil.
                          Vinter: SAAB 96 V4 - 75b. Retro rally för bilorientering.

                          Comment


                          • #14
                            Stormy Blue med ljusbeige inredning va riktigt nice.

                            Comment


                            • #15
                              Jag vet att jag är tråkig och konservativ men jag vill att min bil ska vara svart eller mörkgrå i inredningen, oavsett färg på bil.
                              Silverfärg är ju att föredra...

                              Förmodligen är jag lika tråkig men jag tycker inte NC tilltalar mig.
                              Varför i hela friden har den inte en sänkningsats som original, den är ju hög som ett hus.
                              Jag tycker också att den blivit lite för stor men det tyckte förmodligen många NA ägare när NB kom också.

                              NC är snygg men som sagt den "gör det inte för mig".

                              Jag vet vad som "gör det för mig" redan

                              Comment

                              Working...
                              X