handdator

Visa fullständig version : Gruppköp av frontspoilerläpp (Östergötland)

Leif60
2005-08-24, 09:59
Funderar på att köpa den snygga lilla frontspoilern till Miata NA. Har kollat in priser och det klart lägsta priset, 189$, finns på http://www.miatamania.com. Tänkte att vi kan dela på frakten från USA och även ordna lackering här hemma i Svedala tillsammans. Det borde ju också sänka kostnaden lite.

Finns det någon där ute som är intresserad?

Leif G, Björsäter

Johan Eriksson
2005-08-24, 10:11
Frontläppen finns för 156.25 på www.finishlineperformance.com, direktlänk: http://www.finishlineperformance.com/cgi-bin/shopper?preadd=action&key=MIAE1024.

Finns även i Europa på www.mx5parts.co.uk, visserligen kostar den mer där men på de amerikanska priserna kommer ju både tull och moms och dessutom blir ju frakten dyrare från USA än från England. Värt att räkna på kanske. Länk: http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/516?osCsid=2816e79551613ef7682e220f0f4a3665.

Marcus K
2005-08-24, 10:43
Jag är eventuellt intresserad. Tyvärr har jag inte sett nå bra bilder på hur den ser ut när den är monterad ännu.

Marcus

imported_webmaster
2005-08-24, 11:14
Tror det syns på några av mina bilder:
http://www.miata.se/album/index.php?cat=10004

Johan Eriksson
2005-08-24, 11:36
Och här är en bild på MX-5 med monterad läpp i olackat utförande: http://www.eunos.com/keith/stripes/images/baby_new_front.jpg. Här är för övrigt en bild på den matchande bakkjolen på samma bil: http://www.eunos.com/keith/stripes/images/baby_new_front.jpg.

Intresseklubben kan för övrigt notera att MX-5 från början var avsedd att levereras med bägge dessa "läppar" som standard. Men av besparingsskäl så valde man i sista stunden att istället erbjuda dem som originaltillbehör. Tittar man på en standard-MX-5 från sidan så ser man detta tydligt - den svarta delen av trösklarna matchar front- och bakläpp perfekt i höjd.

peter
2005-08-24, 13:30
Kan tillägga att mx5parts frontlip är gjord av polyuretan,mycket flexibel.De billiga Amerikanska frontläpparna är oftast gjutna i glasfiber och är därför ganska känsliga för markstötningar.

05207
2005-08-24, 13:37
jag är klart intresserad men 3000:- för en liten plastläpp (mx5Parts), det är "lite väl"

Vad kostar en original från Mazda? (om de nu går att köpa där?)

Johan Eriksson
2005-08-24, 14:08
Alltså, den läppen är original Mazda, så även på de ställen i USA som har den. Problemet är bara att den bara finns att köpa från Mazda USA, den har aldrig funnits "officiellt" i Europa (jag har kollat). MX5Parts har alltså gråimporterat sina prylar.

Priset kan tyckas högt men fördelen med att köpa fabriksgrejer (oavsett var man nu gör det) är att passformen är 100%.

IL Motorsport i Tyskland tar för övrigt 269 EUR för samma produkt, kanske kan det bli lägre ändå vid gruppköp. Länk: http://www.ilmotorsport.de/show_details.php?ID=278&sprache=de&kat=Spoiler&modell=NA&Anfang=10&count=13&begriff=&PHPSESSID=aea30483119876cfa43a98f61a0571ec.

josen
2005-08-24, 15:15
Om någon lånar ut en så kan vi väl plasta av den ?
Är också intresserad av den - vill leda in lite luft till bromsarna.

/Joachim

05207
2005-08-24, 15:28
Ingen dum idé, kanske även bakläpp kan fixas då?

josen
2005-08-24, 15:45
Om vi plastar av en så kan ju klubben har formen och hyra ut den till medlemmar som vill plasta av :)
Så blir det ju upp till var och en att lägga finnishen, vill man inte plasta så kan man ju lämna bort till firma.

Kan tänka mig att plasta av en och göra en plugg till klubben.

Nu återstår bara att hitta någon som vill låna ut en - blir inte det lättaste kan tänkas ;)

/Joachim

Johan Eriksson
2005-08-24, 17:01
Så klubben skulle finansiera, inneha och låna ut en plugg som i praktiken var en piratkopia av en design som Mazda har mönsterskydd på? Njaaa...försök igen. :wink:

Tror nog också att det är en bra idé att köpa originalet; även om det blir lite dyrare (borde hamna på ungefär 2000:- från USA minus eventuell grupprabatt). Det rör sig ju om en lågt placerad detalj som kan förväntas skrapa i kanter och annat och i original är den tillverkad i halvmjuk polyuretan som alltså ger efter i viss mån. Glasfiberarmerad plast torde bli sprödare och alltså spricka lättare.

josen
2005-08-24, 17:15
Så klubben skulle finansiera, inneha och låna ut en plugg som i praktiken var en piratkopia av en design som Mazda har mönsterskydd på? Njaaa...försök igen

Japp försöker igen ;)
Vi gör en modiferad kopia/hämtar inspiriation så blir det inget intrång. Klubben behöver inte finansera något bara få intäkter - kan det blir bättre ?

Glasfiberarmerad plast torde bli sprödare och alltså spricka lättare
Visst men betydligt enklare att laga.

/Joachim

Niklas Falk
2005-08-24, 17:57
Nordisk kålfiber (Plyfa) är ju också ett alternativ (om man kan tänka sig en flat läpp).

Dessa är ju lätta att laga iaf om man konstruerar dem så att de inte tar med sig resten av fronten om de hugger i....

En form som en klubbmedlem gör och som sedan lånas ut (kontakter tas genom tex forumet) till andra klubbmeldemar kan väl iofs ses som "främjande av brott mot mösterskydd" eller nåt. Om klubben däremot går ut med pukor och trumpeter och säljer tjänsten så blir det lite annorlunda.

Det finns alltid mer än ett sätt att se på saker....

Börje Engwall
2005-08-24, 23:56
Den läpp som Moss i England säljer är i glasfiber och ej orginal.
Orginal-läppen från USA är som sagt i polyurethan och har kanaler in mot bromsarna.Tror den skulle vara svår att gjuta av exakt i glasfiber.Dessutom ingår alla mont.detaljer OEM Mazda.

Köpte min från MOSS i Californien i vintras.Kostade med frakt och tull, totalt 1.923 Sek. Tog 13dgr att få hem. Inget gruppköp, utan bara en till mig själv.

Leif60
2005-08-25, 08:08
Tackar för intresset. Om jag fattat saken rätt så är den spoiler jag föreslog för 189$ från MOSS i USA av polyuretan och av typen "Mazda original". Alltså av den typ som rekomenderas av vår ordförande.

Dags att komma till skott. Du som är intresserad att vara med på ett gruppköp: Skicka ett e-mail till mig så sammanställer jag en lista och kontaktar MOSS och IL Motorsport och meddelar ett pris till alla intresserade innan jag beställer. Du som är intresserad bör vara beredd på att hämta spoilern i Linköpingsområdet.

Jag väntar september ut innan beställning.

Leif G

Leif60
2005-08-25, 08:21
Ett tillägg: Precis som Johan skrev så är Rosentahl Mazda i USA ännu billigare, 156.25$ = 1200 kr!
Se länk: http://www.finishlineperformance.com/cgi-bin/shopper?preadd=action&key=MIAE1024

Så jag kommer att begära ett grupppris från MOSS och Rosentahl Mazda i USA och IL motorsport i Tyskland.

/Leif G

Niklas Falk
2005-08-25, 09:04
Ett tillägg: Precis som Johan skrev så är Rosentahl Mazda i USA ännu billigare, 156.25$ = 1200 kr!
Se länk: http://www.finishlineperformance.com/cgi-bin/shopper?preadd=action&key=MIAE1024

Så jag kommer att begära ett grupppris från MOSS och Rosentahl Mazda i USA och IL motorsport i Tyskland.Kolla upp frakten från Rosentahl bara. Enda alternativet de har för internationell frakt är superduperexpress.
Fyra satser med bromsbelägg fram skulle gå på $250 men $220 i frakt.... :shock:

En frontläpp väger väl ungefär lika men är skrymmande. Vill ni ha det billigt så hitta nån som skall skeppa en container, be denna beställa och packa om till ett paket, vänta snällt på containern och betala den moms som passar till kompisfakturan.

Ni har ju hela vintern på er och behöver inte förstaklassflygfrakt?

Edit:Testade lite på Rosentahl...
Qty Description Unit Amount
--------------------------------------------------------
(5) Mazda Factory Air Dam 90-97 $156.25 $781.25
---------------------------------------------------------
Subtotal: $781.25
Shipping & Handling: $2162.04
Total: $2943.29 Billigt va?
Skulle gissa att de är ganska motvilliga att skicka det med USPS (snigelpost) eftersom de verkar ha ett helhetsavtal med UPS.

Marcus K
2005-08-25, 11:56
Tack tack för alla bilderna. Nu blev det lättare att bilda sig en uppfattning om hur den skulle se ut.

Intressant också med info om att det är ett originaltillbehör och att den var påtänkt redan från början.

Ja, jag är intresserad.

Jag mailar dig, Leif60.

Marcus

Leif60
2005-08-26, 15:27
Nedanstående är taget från the miata pit stop. En köpares kommentarer om frontspoilerläppen:

Applicable to: '90 - '97 1.6 liter

Mazda factory chin spoiler. Painted black but paintable to match car body color. Has built in air ducts to cool front brake disks. High quality, light weight, flexable and more forgiving than fiberglass for those accidental bumps. Comes with mounting hardware and instructions.

I ordered mine from GoMiata in CA but found out that it shipped from Trussville Mazda in AL. It arrived in a pretty beat up box, but upon opening the box all was in excellent condition. I set out to install the spoiler right away. I was looking for something to make the car look a little more aggressive without looking like a Hot Wheels car. I raised the front of my car (Zoe, a Red 91)and put it on jackstands. This made the installaion very easy. There are six bolts that attach the air dam under the chin of the car that you need to drill holes for. Also, there are an additional four existing bolts that need to be removed and re-installed to mount the air dam. Finally, you drill small holes for the last four mouning screws. The beauty of all this is that no metal is drilled in this installation (no bare metal to worry about rust forming in).

All in all, I'm very happy with the installation. It looks great, just what I hoping for. The car looks more down on the ground, like a cat ready to pounce. I left mine black but I may paint it later. Removing it for painting should be very easy. I took it for a high speed run (100mph) before and after the installation to see if there was any performance difference. I feel it made a real difference. The car felt much more planted to the pavement; not floaty like before. Much more in control. I feel bang for the buck, the factory air dam is well worth the price. You get form and function, which you can't say for a lot of add on's out there.

/Leif G

P.S. Gör slag i saken och e-maila mig ditt intresse!

Röd -91
2005-08-27, 13:28
Intresse finns och landar vi på rätt summa är jag med.

/Niclas

miataninja
2005-08-27, 17:27
Jag är också intresserad men vill ha info om vad totalpriset blir om jag ska ha...

Isaksson
2005-08-28, 12:01
Jag är också intresserad om priset är rätt.

/Johan

Leif60
2005-09-06, 20:38
Kom igåg att skicka ett mail till mig om ni är intresserade. Inte bara ett inlägg här i forumet. Och naturligtvis beställer jag ingenting utan att först informera alla om priset.

M.v.h. Leif G