Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

    http://www.motorandning.com/index2.htm -> Luftfilter

    Kanske kan vara något ?

    /Joachim

  • #2
    Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

    Ja vem kan bedöma kvaliteten på luftfilter, egentligen? Svårt att veta.

    Priserna är ju så kundvänliga att man faktiskt kan pova! Jag saknar dock lista över märkesanpassade monteringssatser!

    Någon får väl vara testförare så får vi se om motorn rasar pga grus, insekter mm. :lol:

    Comment


    • #3
      Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

      Jag gilla deras priser...

      Comment


      • #4
        Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

        La en beställning på ett dubbelkonfilter + en rengöringssats.
        Svetsar ihop en adapter till LMM själv.

        Bra priser ju...

        372kr plus frakt 80kr

        Comment


        • #5
          Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

          Ursprungligen postat av Roger Gustafsson
          La en beställning på ett dubbelkonfilter + en rengöringssats.
          Svetsar ihop en adapter till LMM själv.

          Bra priser ju...

          372kr plus frakt 80kr
          Då har jag beställt o får grejerna på fredag förstod jag det som.
          Allt såg ju grymt bra ut på deras hemsida iallafall.
          O till det priset är det ju inte lönt att pruta...

          Bara hoppas att det silas luft ordentligt... :roll:

          Comment


          • #6
            Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

            jag kan inte säga att det är dåligt, för jag har aldrig ens hållt i nåt av filtrena...

            MEN hur ofta ÄR billiga filter lika bra som dyra?
            meningen är att man ska få in mycket luft och lite skit...
            filter ala micro o hej o hå conny nere vid kiosken ÄR inte bra om man bryr sig om sin bil,då det släpper in lika mkt damm o snusk som luft...

            men som sagt det är ju inte säkert att DETTA filter skulle vara dåligt för det...
            bara en tanke

            Comment


            • #7
              Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

              Ursprungligen postat av PatrikGBG
              jag kan inte säga att det är dåligt, för jag har aldrig ens hållt i nåt av filtrena...

              MEN hur ofta ÄR billiga filter lika bra som dyra?
              meningen är att man ska få in mycket luft och lite skit...
              filter ala micro o hej o hå conny nere vid kiosken ÄR inte bra om man bryr sig om sin bil,då det släpper in lika mkt damm o snusk som luft...

              men som sagt det är ju inte säkert att DETTA filter skulle vara dåligt för det...
              bara en tanke
              Det har jag def tänkt på. Jag får kolla kvaliten. Det brukar ju kännas bara när man håller grejerna i handen...

              Comment


              • #8
                Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

                Har hört talas om dessa filter jag med...och sett dem "live" (hållit i handen)....

                Jag blev lite tveksam och faktiskt i samma tankebana som PatrikGBG.

                Men jag hoppas vi får höra bra respons från de som köpt och kört med dem, då priset är verkligen bra. :?

                Dime

                Comment


                • #9
                  Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

                  Ursprungligen postat av Dime
                  Har hört talas om dessa filter jag med...och sett dem "live" (hållit i handen)....

                  Jag blev lite tveksam och faktiskt i samma tankebana som PatrikGBG.

                  Men jag hoppas vi får höra bra respons från de som köpt och kört med dem, då priset är verkligen bra. :?

                  Dime
                  Får filtren på fredag tror jag. Ska ge en rapport vartefter... :idea:

                  Comment


                  • #10
                    Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

                    Jag skrev till www.motorandning.com och fick följande svar:

                    Hej Roger!
                    Det där med kvalitén på ett luftfilter har många snurrat in sig på och det är något som de stora företagen måste tjata om och om igen för att kunna sälja sina filter för 1200kr, utan att någon skall reagera. Ett filter är ju ingen högteknologisk produkt där en miljon små detaljer kan förstöra en produkt! Ett filter har till uppgift att låta bilen andas så bra som möjligt, utan att få i sig en massa skit! Där finns liksom få grejer som kan gå sönder och vad det gäller funktion så har Simota i oberoende test visat på högre funktion en många utav de stora filterjättarna, men sen kan man ju mäta funktionen på en mängd olika sätt, t.ex. vattenresistans, partikelresistans mm! Huvudsaken är att man är nöjd som kund!
                    Du frågade lite om skit i motorn också: Där säger jag så här, filtret tar bort alla stora partiklar du kan se, men på sommaren blir det mycket mer små partiklar i form utav väg damm och de skyddar man sig emot genom att olja in filtren! Och rengör du inte filtren med jämna mellanrum, kan motorn inte andas efter ett tag, eftersom det sätter stopp i alla små andningsporer på filtret. Så för att skydda sig och ha ett bra andningsflöde ska man se till att skölja av filtret, rengöra det, olja in det och låta det torka lite! Hoppas du fått svar på dina frågor och är det något är det bara att du hör av dig till oss!

                    M.v.h.
                    Magnus Simmerud


                    PS. Du får gärna vidarebefordra detta brev till de som hade samma frågor!
                    Dina produkter är skickade och borde komma på fredag eller måndag!


                    En bild bifogades även.
                    Lägger upp den på min hemsida med länk:

                    Comment


                    • #11
                      Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

                      tja, det svaret gav väl inte ngt direkt svar, då han bara skrev vad som sagts innan...

                      sen ÄR det så att det är viktigt med att filtret är bra, på han lät det som att "de gör inget om lite skit kommer in i motorn" vilket är helt felaktigt...

                      de minsta minsta dammkornen slipper man ju aldrig, men billiga filter brukar släppa in mer än vad som är nyttigt!

                      på min bruksbil förra året (crx vt) testade jag ett micro filter, körde med KN innan!
                      när jag monterade ner mitt KN fanns där bara lite lite ytterst lite damm i insugningsröret...då hade jag inte ens brytt mig om o tvätta det under hela vintern (de va ju inte så noga me bruksen tänkte jag dumt nog), men bara efter en månad med Micros filter låg där mer skit än jag hade fått på tio år med KN...

                      och det var inte SMÅ partiklar som flög med in...

                      om försäljaren anser att det är strunt samma och det är oskadligt, så borde han byta bransch!
                      det finns en anledning till priser och det är INTE så som Herr Simmerud skriver, att företag säger så för att kunna ta ut mer pengar för ett filter, utan det är för att det kostat MYCKET pesetas att utveckla för den bästa andningen, samt bästa skydd mot smuts!
                      det borde väl ändå en seriös firma veta?

                      Men för att förtydliga mig ännu mer så menar jag absolut INTE att detta filter skulle vara dåligt!!
                      Men om en försäljare till ett filter hävdar att det gör inget om "lite" skit hänger med in i motorn, så kunde han likagärna vart produktansvarig på ICA o sagt att "denna danska kyckling är så fin att du behöver inte ens steka den, bara o äta rå, finns inga sjukdomar där"

                      Comment


                      • #12
                        Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

                        Ursprungligen postat av PatrikGBG
                        tja, det svaret gav väl inte ngt direkt svar, då han bara skrev vad som sagts innan...

                        sen ÄR det så att det är viktigt med att filtret är bra, på han lät det som att "de gör inget om lite skit kommer in i motorn" vilket är helt felaktigt...

                        de minsta minsta dammkornen slipper man ju aldrig, men billiga filter brukar släppa in mer än vad som är nyttigt!

                        på min bruksbil förra året (crx vt) testade jag ett micro filter, körde med KN innan!
                        när jag monterade ner mitt KN fanns där bara lite lite ytterst lite damm i insugningsröret...då hade jag inte ens brytt mig om o tvätta det under hela vintern (de va ju inte så noga me bruksen tänkte jag dumt nog), men bara efter en månad med Micros filter låg där mer skit än jag hade fått på tio år med KN...

                        och det var inte SMÅ partiklar som flög med in...

                        om försäljaren anser att det är strunt samma och det är oskadligt, så borde han byta bransch!
                        det finns en anledning till priser och det är INTE så som Herr Simmerud skriver, att företag säger så för att kunna ta ut mer pengar för ett filter, utan det är för att det kostat MYCKET pesetas att utveckla för den bästa andningen, samt bästa skydd mot smuts!
                        det borde väl ändå en seriös firma veta?

                        Men för att förtydliga mig ännu mer så menar jag absolut INTE att detta filter skulle vara dåligt!!
                        Men om en försäljare till ett filter hävdar att det gör inget om "lite" skit hänger med in i motorn, så kunde han likagärna vart produktansvarig på ICA o sagt att "denna danska kyckling är så fin att du behöver inte ens steka den, bara o äta rå, finns inga sjukdomar där"
                        Eh, han skriver väl inte alls att det är strunt samma om det kommer in skit i motorn
                        Han skriver att man ska se till att filtret är i bra skick o rengjort för att slippa de små partiklarna.

                        Sen tror jag att det finns en viss "Volvo" effekt här med.
                        Volvo kan faktiskt sälja en bil med samma kvalite som en Peugeot fast ta 100,000 extra för bilen bara för att det är en Volvo...

                        Jag äger en Skoda Superb, den är förutom 10cm längre, annorlunda grill o annat typsnitt på intrumenten en rak kopia på VW Passat sedan, men den kostar 50,000 mindre, har längre garantier o tom visat sig hålla bättre än bilen den kopierar.
                        Ändå köper fler personer en Passat, för det känns bättre. Nat. finns andrahandsvärde med i bilden, men 50,000 billigare? Inget snack för min del...
                        Aldrig haft en bättre bil! (Förutom Miattan då kanske...;-))
                        Men man ska aldrig säga aldrig, jag ska sätta på detta filter o kolla upp hur det verkar.
                        Sen får vi se.

                        Mvh Roger

                        Comment


                        • #13
                          Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

                          jag tydde texten som så att "varför betala extra hos en firma som säljer saker som bara kostar mkt, när du kan handla hos mig o få ett plagiat som SER likadant ut", men när jag läser det igen så är ju inte fallet så!
                          Han skriver ju faktiskt annorlunda än så *skäms lite*
                          Men dock håller jag absolut inte med om pengafrågan då det är utveckling som sätter priserna!!


                          Väldigt Off Topic
                          ang. Skoda(som jag bara var tvungen att prata om hehehe), så tycker jag det är en skitbra bil, men jämför du priser med VW så ingår massa utrustning i grundpriset som det inte gör hos Skoda (sånt man oftast inte tänker på).
                          för att jämföra lite snabbt så kostar en Passat HGV 249 000 kr med 1.8T Highline (paket med alla vanliga tillbehör och lite extra utrustning) vidare kostar Superb (vanlig sedan) 256 900 kr med i stort sett exakt samma utrustning!(Skodan har iofs då BiXenon till skillnad från vanliga på Passaten) Passaten kostar i grundversion 214900:- och Superben 199900:-!

                          Så jag skulle nog vilja säga att det är smaken som avgör när det gäller VAG, då priserna oftast blir de samma i slutändan...

                          priserna är hämtade från respektive återförsäljare, och det är ju prutmån på alla priser och i olika mängd beroende på vem man köper av, så +/- 20 000 kr är väl standard

                          Volvo kan ju sälja sina skitbilar för massa pengar för att de får så höga betyg i krocktester, och i svenska tidningar är de ju alltid bäst, trots att utländska tidningar tycker att de är medelmåtta!

                          men alltså om du fick din Superb för 50.000:- under en Passat med samma utrustning borde du vara lycklig!sälja?*s*

                          Comment


                          • #14
                            Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

                            Ursprungligen postat av PatrikGBG
                            jag tydde texten som så att "varför betala extra hos en firma som säljer saker som bara kostar mkt, när du kan handla hos mig o få ett plagiat som SER likadant ut", men när jag läser det igen så är ju inte fallet så!
                            Han skriver ju faktiskt annorlunda än så *skäms lite*
                            Men dock håller jag absolut inte med om pengafrågan då det är utveckling som sätter priserna!!


                            Väldigt Off Topic
                            ang. Skoda(som jag bara var tvungen att prata om hehehe), så tycker jag det är en skitbra bil, men jämför du priser med VW så ingår massa utrustning i grundpriset som det inte gör hos Skoda (sånt man oftast inte tänker på).
                            för att jämföra lite snabbt så kostar en Passat HGV 249 000 kr med 1.8T Highline (paket med alla vanliga tillbehör och lite extra utrustning) vidare kostar Superb (vanlig sedan) 256 900 kr med i stort sett exakt samma utrustning!(Skodan har iofs då BiXenon till skillnad från vanliga på Passaten) Passaten kostar i grundversion 214900:- och Superben 199900:-!

                            Så jag skulle nog vilja säga att det är smaken som avgör när det gäller VAG, då priserna oftast blir de samma i slutändan...

                            priserna är hämtade från respektive återförsäljare, och det är ju prutmån på alla priser och i olika mängd beroende på vem man köper av, så +/- 20 000 kr är väl standard

                            Volvo kan ju sälja sina skitbilar för massa pengar för att de får så höga betyg i krocktester, och i svenska tidningar är de ju alltid bäst, trots att utländska tidningar tycker att de är medelmåtta!

                            men alltså om du fick din Superb för 50.000:- under en Passat med samma utrustning borde du vara lycklig!sälja?*s*
                            Om vi ska fortsätta offtopic, som det brukar bli här..., så kan jag säga att jag fick minsann samma utrustning som i Passaten plus farthållare o multiratt.
                            Det fick man pynta extra för.
                            Köpte min 2001, så det är möjligt att det var nåt special för att få fart på försäljningen.
                            Skodan har ju dessutom fördelen av att vara 10cm längre. MYCKET gott om plats därbak.
                            Eftersom jag kör taxi med min, (Ute o rullar nu, semester är gott) så spelar vissa andra grejer in med.
                            Tex får du betala mycket mer för samma garantier på en VW mot en skoda, fast det egentligen är samma grejer du betalar för.
                            Tex så kostar en vagnskadeförsäkring till VW upååt 15,000kr mot 9,000 för en skoda. Vidare är du tvungen att teckna ett serviceavtal med VW för att få 19%rabatt på bilen. Det fanns inte på min Skoda. (Jag gör all service själv.)
                            Men nu får jag ju reservera mig för att det kanske är så nu.
                            Även värt att tänka på är att Citroen o Peugeot inte tar något alls för garantierna.
                            Ska jag byta bil, så funderar jag absolut på en Superb igen. Kanske med V6diesel, men troligen med 1,9tdi. Körde från mina föräldrar i helgen. 0,54 blandat 5mil...
                            Inte illa!
                            Volvo o är klart överprisat, liksom Mercedes, man märker det snabbt bland taxibilar.
                            Volvo har ju alltid fel på växellådorna, o batteriet laddar ur hur lätt som helst.
                            Mercedes har problem med allt enligt ägarna. Tex så tappar de nya E-klass dimljusena fram!?
                            Men med Volvo som med Merca, folk köper dem just för att det är de märkena. Sen spelar det nästan ingen roll hur dåliga de är.
                            Som chefred i Teknikens Värld skrevUngefär) "Vem köper Volvo när 40-talisterna dött ut?"

                            Comment


                            • #15
                              Är dessa lika bra som dyra KN/Pipercross filter ?

                              kul att du kör taxi!
                              har gjort de själv i tre år (extra)
                              kör själv e 320 CDi) o e mkt nöjd, men den kostar ju 300 000:- mer?!

                              jag tror att skoda har höjt priserna, verkar så...
                              men det är dom värda för det ÄR bra bilar, syns ju om inte annat på bes. statistik!

                              grattis till ett bra köp!!

                              edit : den bästa taxibil jag kört, är V70 D5...riktigt bra ekonomiskt sett, dock dyr i inköp!men det jämnar ut sig där med!

                              Comment

                              Working...
                              X