handdator

Visa fullständig version : Hard Dog Sport störtbåge

Anders Olsson
2004-02-24, 23:16
Funderar du på att sätta i en riktig störtbåge i Miatan inför sommarens ban-träffar?

Har lämnat in min original Hard Dog Sport Bar till Competition Cars i Lund för att komplettra med tvärssträva att fästa 6-punktsbälte i. Diskuterade då även möjligheten att göra en exakt kopia i SBF godkända dimensioner (Hard Dog Sport är endast 1,5" rör ca 38 mm i diameter).

Fick många frågor angående min båge under förra sommarens Miata-evenemang så intresset för Hard Dog bågar verkar vara stor.

Om intresse finns skulle Bengt kunna tillverka kopior av min Hard Dog båge. Det finns givetvis möjlighet att individuellt anpassa bågen efter personliga önskemål såsom tvärstöttor, tvärgående bältesstötta mm.

Competition Cars jobbar som namnet antyder med racebilar så kvaliteten bör inte vara något problem.
Info om original Hard Dog bågar hittar du bl a på Flyin Miatas hemsida:

[url=http://www.flyinmiata.com/index.php?action=product&sku=20-17000/]
Att montera en Hard Dog Sport tar en söndag i anspråk. Åverkan på bilen är ganska liten. Man får klippa upp plåten i "hatthyllan" något samt borra 12 fästhål i karossen. Plastpanelerna bakom dörrarna måste dock delas i två delar.

Är du SERIÖST intresserad så svara på detta inlägg. Är ni "några" stycken som är intresserade kan vi nog få till bra Miata-klubb pris. (En indikation är ca 2.500:-)

/Anders Ohlsson
Du kan också maila mig på mx5racing@telia.com

Niklas Falk
2004-02-24, 23:53
Beroende på hur det går med gruppköpet kan detta vara ett intressant alternativ. En Harddog + frakt blir lite dyrare än 3 papp (ytbehandling kan vara skoj).
Är det en M2Sport som du har lämnat in?
Det skiljer ju alltid lite mellan bågarna.

Edit: Såg att du har en -94 så jag antar att du inte har en M2Sport.

The Hard Bar Sport uses the same main hoop as the Hard Bar but with the addition of larger bolt-in main hoop mounting plates and rear braces that mount to the structural framework inside the rear wheel wells.
Not compatible with the M2 or aftermarket glass rear window convertible tops.

Joakim Winkler
2004-02-25, 00:36
En Harddog + frakt blir lite dyrare än 3 papp (ytbehandling kan vara skoj).

För min del blev det en hel del dyrare men det beror nog på hur man väljer att frakta den. Jag tog hem en Hard Core för ett tag sedan och där gick frakten på nästan lika mycket som bågen. Sen blir det ju moms på allt också.

Men då var det med DHL och dessutom borde man komma undan billigare om man kan skicka två i samma paket. Paketen är triangelformade som en jättestor ost så två tillsammans tar inte mycket mer plats än enbart en.
Men ner till 3000 kr totalt kan man nog inte komma hur man än gör.

Artved
2004-02-25, 08:27
Jag är interesserat av en rigtig störtbåge till bilen.

Hur funkar dett med godkännende ? Störtbågen ska väl vära SBF eller FIA godkent om jag vill köra i Roadsport klassen. eller byggt av en licencierad byggar ?

mvh
Bo

Dan Persson
2004-02-25, 10:54
jag är också intresserad om priset är rimligt och den följer Roadsportsreglemente (SBF) http://www.sskracing.com/Reglemente/Sportvagnsreglemente%202004-2006.pdf Har för mig att Harddog bågarna installeras på ett annat sätt som är lite skonsammare för bilen än att svetsa fast stora plåtbitar för att fästa bågen i......

Anders Olsson
2004-02-25, 11:04
Svar till Niklas:

Jag har mycket riktigt en 94:a så modellen på båge jag har kallas "M1" och passar 90-97 års modell. Vad jag förstår verkar bakåtsträvorna ha en brantare vinkel på "M2" för NB modellen.

Svar till Bo:

Roadsport körs efter sportvagnsreglementet och har inte samma krav som exempelvis SBF:s Gemensamma Tekniska reglemente.

Dessa regler finns bl a på MGCC:s och SSK:s hemsidor.
Där står beträffande Skyddsbur/båge:
Roadsport
En vertikal båge med två strävor bakåt från bågens högsta del. Skyddsbur rekomenderas. Andra utföranden kan godkännas på grund av bilens uppbyggnad.

Det uppfyller man ju även med en Hard Dog som jag ser det. Jag bad även en representant från MGCC titta på min bil i samband med höstracet på Knutstorp och hans bedömning var att det inte skulle vara något problem. Eftersom han dock inte var utpeckad teknisk besiktningsman har jag nu även skicka en förfrågan med bilder på konstruktionen till en teknisk representant för utlåtande. Jag återkommer så snart jag får svar från honom.

Det som jag tvivlar på är om original Hard Dog Sport godkännes p g a rördimensionen. Den är som sagt 1,5" (38 mm) i diameter. Genom att låta Competition Cars bocka upp en kopia i godkänd dimension så lär ju inte det bli något problem i så fall.

Vore givetvis intressant att höra från någon som eventuellt har erfarenhet av Hard Dog och Roadsport. Mig veterligen har de Miator som gått i roadsport haft bågar från Guss eller Rolfstorps Svets och Smide. De jag har sett har inte riktigt haft samma fästpunkter som en Hard Dog men liknande.

/Anders

Patrik
2004-02-25, 15:42
Om den går på under 3500:- så är även jag med på en båge.
Jag har en 91a.

Patrik Lindqvist
patrik@lindqvist.to
0704-416768

Wankelsport
2004-02-26, 15:12
Så som bågen på bilden ser ut så uppfyller den absolut Roadsportreglementet. Dock med förbehåll att rördimension och godstjocklek uppfyller SBF:s bestämmelser. Fästplattor enligt SBFs regler måste ni rimligen montera för att köra Roadsport då SBFs regler alltid gäller bortsett från att man inte behöver full bur utan klarar sig med båge.
Kan dock konstateras att plattorna inte är speciellt stora när allt kommer till kritan. Dessutom finns de ju där av säkerhetsskäl. Varför ha en båge om den inte fungerar?

Priset låter väldigt bra för en godkänd båge så det är bara att slå till!

Hur sitter en hard dog båge fast annars?

Anonymous
2004-02-26, 16:49
Kolla gärna in länken till tillverkaren av Hard Dog, Bethania Garage Inc.

http://www.bethania-garage.com/default.htm

Där finns dels installationguider i PDF format som ger lite mer info.
Att konstruktionen i sig verkar fungera kan man se under "Product Testimonials" där det finns bilder på bilar som varit med om verkliga rullningar där bågen gjort riktig nytta. Kan vara nyttigt att se även om man inte planerar att tävla med sin Miata. Skulle inte vilja tänka på vad som händer om man skulle råka ut för att välta med bilen utan båge i. För det är väl ingen som tror att ramen till vindrutan skyddar?

Jag har bilder på monteringen och fästpunkterna som det såg ut i min bil om någon är intresserad. Skicka ett mail till mx5racing@telia.com så skickar jag bilderna.

Tidplanen fick jag en fråga om igår. Den ser ut som följer:
Jag lämnade min båge hos Competition Cars i tisdags den 24/2.
Han hade dock en "rakt fram bil" med stor V8 i garaget som han jobbade med just nu. Vi bestämde att höras om ca två veckor. Dvs i mitten av 11 någon gång. Jag berättade då också att jag skulle pejla intresset i klubben för att se om vi kunde få ihop flera. Som det ser ut just nu verkar det ju vara 3 intresserade samt min. Det skulle betyda 4 stycken i nuläget. Hoppas givetvis på några till. Jag har inte fått något definitivt pris ännu. Men är vi fler så bör vi nog kunna pressa det ganska bra.

Avvaktar ju också svar från SSK/MGCC besiktningsman som jag skickat bilder på bågen till.

Så finns det fler som är intresserade svara på detta inlägg. I nuläge ett är det ju givetvis endast en intresseanmälan. Ingen bindande beställning.

/Anders

Anders Olsson
2004-02-26, 16:51
Förra inlägget var mitt.
Jag upptäkte att jag visst inte var inloggad.

/Anders

Fredrik 031 Lundberg
2004-02-26, 18:34
Instämmer med Niklas ovan. Beroende på gruppköpet (som verkar avsomnat) så är jag helt klart intresserad. Speciellt med en prisindikation under 3 kSEK.
/Fredrik

Wankelsport
2004-02-27, 08:02
Avvaktar ju också svar från SSK/MGCC besiktningsman som jag skickat bilder på bågen till./Anders
Annars kan du ju bara ringa till din närmaste SBF-besiktningsman och höra vad han anser. Det är de som gör vagnboksbesiktningen.
Trevligt med detta intresse för bågar som är godkända i Roadsport. Det antyder ju att det kan komma ut lite fler Miator på banan i framtiden.
Om inte annat så innebär det ju att det är fler som insett det farliga att köra omkring i en cab som i princip saknar rundslagningsskydd och det är också positivt. Jag är iofs lite miljöskadad av mitt jobb men jag skulle aldrig våga!

Johan Eriksson
2004-02-27, 15:52
Man kan konstatera att det är ska väldigt mycket till för att en Miata ska rulla. Jag känner bara till ett enda fall. Och som sagt, vi som är lite långa har att välja på att skrapa svålen vid rullning eller krossa bakhuvudet mot bågen vid påkörning/krock. Pest eller kolera, visst. Men som alltid så sitter det bästa krockskyddet bakom pannbenet - mycket kan vinnas på att köra "som folk" så man inte kommer i någon av dessa situationer.

hopeless
2004-03-01, 11:06
Jag är helt klart intresserad oxo. Sörtbåge har funnits i planerna inför våren så det här skulle ju passa perfekt :)

Mvh Fredde som åkte nedcabbat igår för första gången iår :P

Fredrik 031 Lundberg
2004-03-10, 12:06
bump

Anders Olsson
2004-03-11, 19:37
Beställningsdags!

Det börjar bli dags att bestämma sig om du vill vara med och ha en riktig båge i Miatan till sommaren. Jag har idag stämt av med Bengt på Competition Cars pris och leverans etc om vi blir fler som vill ha en båge.
Följande gäller:

Bågen
Exakt kopia av min Hard Dog Sport för NA modellen -90 till 97. Passar ej om du har glasruta i cabben. Passar även under hardtop. Huvudbåge med två bakåtstöttor tillverkade av kalldragna sömlösa stålrör i SBF godkänd dimension, 45 x 2,5 mm för huvudbågen samt 40 x 2,0 mm för bakåtstöttorna. Fästplattor för infästning i karossen samt förstärkningsplattor att placera på undersidan. Bågen levereras omålad så du kan själv välja om du vill ha den traditionellt pulverlackad eller varför inte i bilens kulör.
Pris för bågen enligt ovan: 2.500 inkl moms.

Det Bengt inte hade riktig koll på idag var att få tag på de fästbultar som behövs. Det är bl a 12 fästbultar för att fästa bågen i karossen. 2 långa fästbultar och spacers som fäster bågen i de gamla övre bältesfästet. 2 nya bulta och brickor för att flytta övre bältesfästet till platta på bågen.
Räkna därför med någon hundralapp eller möjligen två för dessa.

Vill du komplettera bågen enligt ovan med t ex ett tvärstag mellan bakåtstöttorna för att fästa 6-punktsbälte så tillkommer en hundring per extra rör. Annat exempel kan ju vara tvärstötta från huvudbågen till en av sidostöttorna.

Komplett båge hamnar alltså under 3.000:-!!

Frakt
En del av er som anmält intresse har ju en bit till Lund för att hämta bågen. Vet i dagsläget inte vad ev fraktkostnad skulle hamna på. Någon som vet något billigt och bra sätt att fixa detta på?

Leveranstid
Bengt åker till USA nu i dagarna och är tillbaka igen första veckan i april. Då kan han sätta igång och bocka Miatabågar till oss.

Skulle gärna vilja veta hur många som är seriöst intresserade av detta nu.
Det är fortfarande inte någon bindande beställning. Vi gör en sista avstämning i början av april innan Bengt börjar bocka på allvar. Vore bra att veta dock hur många bågar vi talar om.

Hör av er om det är något som är oklart.
Antigen med inlägg i forumet eller maila till mig: mx5racing@telia.com

Mvh
Anders Ohlsson

Håkan S
2004-03-11, 20:45
Min säkraste källa till bultar är Sifvert Skruv AB på Lindhagensgatan i Stockholm. Bara man vet dim och kvalitet så brukar de lösa resten.

Anders Olsson
2004-03-11, 22:02
Dimensionerna är inget problem. Finns bl a dokumenterat i installationsdokumentet:
http://www.bethania-garage.com/hbs_m2s_hcht_install.htm
Har även en firma i Malmö som lär ha stort sortiment av tum-storlek. Frågan var snarast vad prislappen skulle hamna på för ett komplett monteringskit.

/Anders

Artved
2004-03-12, 15:32
hur gick dett med besiktningsmannen och evt ett intyg om att den är godkänt till roadsport.

Priset verkar OK, men jag vill vara 110% säker innan jag sättar i en båge. Inte roligt att byta ut iom den inte blev godkänt.

Mvh
Bo

Fredrik 031 Lundberg
2004-03-14, 06:28
Kanon, Anders!
Du har mail.
/Fredrik

Niklas Falk
2004-03-14, 12:46
Inte riktigt samma topic men ganska relaterat.
Är det någon i Göterborgsområdet som vill vara med på en beställning av orginal båge från HardDog?
Jag tänkte beställa mig en SportM2DD i veckan och det är ju trevligt om man kan dela på frakten (två trekantiga paket tar ungefär samma plats som ett).

Anders Olsson
2004-03-24, 22:47
OK att använda i Roadsport C!

Efter att ha blivit hänvisad runt till ett flertal olika personer har jag nu fått ett utlåtande från Johnny Thorsén som är ansvarig besiktningsman för Roadsport i MGCC. Han hade synpunkter på den främre infästningen i karossen då bågen här vilar på en ganska liten yta av karossen. Han berättade att detta påminner om den infästning av båge som även nyare MG-bilar i Roadsport har och föreslog en enkel modifiering av det främre fästet för att råda bot mot detta :D

Han nämnde även vikten av att bågen skall vara minst 5 cm högre än hjälmen mätt i en tänkt linje från bågen ned mot framskärmen. Fönsterramen räknas inte som en bärande del i händelse av en rullning (av förklarliga skäl). Höjden är ju dock den samma som i de Miator som kör i Roadsport idag. Det vill säga de har ju bågen under suflett/hardtop. Högre än så fungerar ju inte av praktiska skäl.

Så med rätt kvalitét och storlek på rören och denna modifiering av främre infästningen borde det vara fritt fram att rejsa :twisted:

Har i nuläget intresseanmälningar från 5 stycken att vara med i slutomgången. Den 5/4 är Bengt tillbaka från USA och då börjar han tillverkningen i den veckan. Vi gör en sista avstämning då. Förmodligen får ni som visat intresse slå en pling direkt till Competition Cars för att göra den bindande beställningen direkt till Bengt.

Ännu finns alltså möjligheten att vara med. Skicka i så fall en intresseanmälan till mig på:
mx5racing@telia.com
(Ni som varit i kontakt med mig behöver inte anmäla er på nytt)

//Anders

Niklas Falk
2004-03-24, 23:13
Han nämnde även vikten av att bågen skall vara minst 5 cm högre än hjälmen mätt i en tänkt linje från bågen ned mot framskärmen.

Hmm. Om jag sitter på golvet (utan stol) så har jag ca 5 cm från hjälm till tyget. Med stol så ser man hjälmen som en bula utifrån. Roadsport är mao inte att tänka på utan "takräcke" eller modifierat golv (markfrigången sätter väl stopp där).

Nåja, jag får nöja mig med en SportM2DD och hävda (för mig själv) att den hjälper min ryggrad att ta upp smällen.

Wankelsport
2004-03-25, 16:44
Det är korrekt att det blir väldigt trångt att få plats men det finns ju bevisligen ett antal Miator som kör eller har körts i Roadsport och som är godkända. För långa personer är det dock besvärligt men det blir det tyvärr även i de flesta andra bilar. Man får helt enkelt luta stolen så mycket bakåt som går för att på det sättet komma ner lite extra (så har jag gjort i min RX-7). Alternativet är att plocka bort sufletten och montera en hög båge (inget vidare på en bruksbil)!!

Jag tycker helt klart att det låter som ett bättre alternativ att slå till på en av dessa "Hard dog replika bågar" som är godkända av SBF/Roadsport än att köpa en "äkta" Hard dog som inte är det. Priset är mycket rimligt!

Dan Persson
2004-03-25, 18:01
OK att använda i Roadsport C!

Skönt att höra! gör ni denna modifiering på alla bågar? Jag utgår från att paketet är "as is" godkännt dvs att man inte behöver komplettera med svetsade avlastningsplattor i bilen....

Anders Olsson
2004-03-26, 10:48
Skönt att höra! gör ni denna modifiering på alla bågar? Jag utgår från att paketet är "as is" godkännt dvs att man inte behöver komplettera med svetsade avlastningsplattor i bilen....

En viss åverkan på bilen blir det ju hur man än gör. Lusläser man tekniska reglementet så nämner man dels fästplattan d.v.s den som är svetsad i ändröret av bågen och dels förstärkningsplatta att placera under fästplattan. I Miatans fall blir det alltså aktuellt att svetsa en förstärningsplatta under fästplattan för bakåtsträvorna. Det är min tolkning efter samtalet med Johnny Thorsén. Kanske även Göran Hackman kan verifiera detta?

Andra modifieringar man får göra är att klippa upp några cm av plåten vid "hatthyllan" där bakåtsträvorna går ned. Plastpanelerna som sitter på sidorna bakom dörrarna får man dela i två delar samt ta bort lite plast. Textilmattan bak måste skäras upp där bakåtsträvorna går ned (om man vill ha mattan monterad vill säga). För rent racebruk är det naturligtvis en fördel att ha det plåtrent av vikt och säkerhetsskäl.

Alla plattor som behövs kommer att inkluderas i paketet i alla fall.

//Anders

Anonymous
2004-03-29, 08:33
I Miatans fall blir det alltså aktuellt att svetsa en förstärningsplatta under fästplattan för bakåtsträvorna. Det är min tolkning efter samtalet med Johnny Thorsén. Kanske även Göran Hackman kan verifiera detta?
Helt riktigt!
Man svetsar fast en platta i själva bågen (dvs han som bygger bågen gör det). Denna platta skruvas sen fast i en förstärkningsplatta som svetsas fast i karossen. Behöver inte helsvetsas.

I praktiken är dessa plattor ganska små och skulle du vilja ta ur bågen så bör det inte vara något problem att täcka över dem med paneler och mattor så att de inte syns, alternativt slipa ner svetsarna och ta bort plattorna.
Fast varför skulle man vilja ta ur bågen....?

Wankelsport
2004-03-29, 10:15
Oops, det var jag som skrev ovan. Glömde logga på...

Anders Olsson
2004-04-01, 22:56
På måndag börjar tillverkningen av våra Miatabågar!

Har du fortfarande inte beställt så är det sista chansen att göra det nu.
Bågen kommer att bli godkänd i Roadsportklassen efter den modifiering av främre fästet som besiktningsman Johnny Thorsén föreslagit. Han har dessutom bekräftat att en förstärkningsplatta måste svetsas i bilen vid varje infästningspunkt för bågen. (Detta gäller givetvis endast om du har för avsikt att tävla med din Miata i Roadsport. Original Hard Dog bågarna har inte dessa plattor).

Är du intresserad kan du fortfarande höra av dig till mig på:
mx5racing@telia.com

//Anders

Niklas Falk
2004-04-14, 22:45
För er som vill ha ett bra garv, gissa vad frakten blev på en båge från HardDog?

$317! :shock:

Den kom på en vecka iofs men det är liiiite magstarkt.

Joakim Winkler
2004-04-15, 09:15
Jag garvar inte, jag fick ungefär samma på min Hard Core som jag beställde i vintras. Sen hade ju inte jag räknat med att även frakten skulle bli momsbelagd, så det blev lite dyrare än vad jag tänkt mig.

Men om man räknar bort frakt och moms så var den iaf billig :?

Lilla Röd
2004-04-15, 09:27
Hmm...

dollarn står i 7.69 idag - det ger 2437 SEK

SAS har sista minuten till Atlanta för 4500, hyrbil 3 dagar i Atlanta
för 1600 + bensin - Betalar sig ju nästan att åka och hämta själv ;-)

Niklas Falk
2004-04-15, 16:57
Jag har inte fått momsfakturan än men jag fick HardDog att skriva ner värdet till $100 så det ska inte bli så blodigt.

Dennis Kullman
2004-04-15, 22:23
Avvaktar ju också svar från SSK/MGCC besiktningsman som jag skickat bilder på bågen till./Anders
Annars kan du ju bara ringa till din närmaste SBF-besiktningsman och höra vad han anser. Det är de som gör vagnboksbesiktningen.
Trevligt med detta intresse för bågar som är godkända i Roadsport. Det antyder ju att det kan komma ut lite fler Miator på banan i framtiden.
Om inte annat så innebär det ju att det är fler som insett det farliga att köra omkring i en cab som i princip saknar rundslagningsskydd och det är också positivt. Jag är iofs lite miljöskadad av mitt jobb men jag skulle aldrig våga!

Hmm... nu har jag läst sportvagnsreglementet 2004 och mycket riktigt står det:
"Bilen ska vara utrustad med en vertikal skyddsbåge med två strävor bakåt från bågens högsta del."

Men... det står INGEN referens till GT (Gemensamma Tekniska Regler) som är det dokument som bl a innehåller detaljerade tekniska krav på bågar och burar - det innebär för en paragrafryttare som jag att kraven m ap burar och bågar i GT inte är tillämpliga på bilar i klassen Roadsports!

Jämför t ex med klassen Modsports, där det tydligt står:
"Skyddsbur enligt GT 5.8.1.3."

Vad säger ni om den då? Va? Va? :twisted:

/Dennis K

Joakim Winkler
2004-04-15, 23:04
Jag började montera min Hard Core nu ikväll. Hittills har det gått väldigt smidigt och jag hann med mycket mer än vad jag hade räknat med. Så nu står bågen på plats i bilen men den är inte fastbultad. jag har inte borrat hålen heller för den delen.

Hoppas bara att resten går lika smidigt nu.

Anders Olsson
2004-04-16, 09:42
"Bilen ska vara utrustad med en vertikal skyddsbåge med två strävor bakåt från bågens högsta del."

Men... det står INGEN referens till GT (Gemensamma Tekniska Regler) som är det dokument som bl a innehåller detaljerade tekniska krav på bågar och burar - det innebär för en paragrafryttare som jag att kraven m ap burar och bågar i GT inte är tillämpliga på bilar i klassen Roadsports!

Vad säger ni om den då? Va? Va?

Intressant. Du får gärna försöka övertyga Johnny Thorsén om den!!
Har haft ett antal diskussioner med honom om detta och i påskhelgen träffades vi så han även fick titta på både bilens konstruktion och bågens infästning. Det han dömde ut var bultarnas placering i främre fästplattan. En fästbult i bakkant vid bältesfästet samt de tre bultarna nere på "väggen" sitter för långt i från varandra tyckte han. Han vill att vi bultar bågen även i den horisontella delen av fästplattan, dvs precis vid sidan om röret till huvudbågen. Vi kommer att ha detta modifierade fäste på våra bågar. Innebär lite mer jobb då man måste gå in i balken som bågen står på för att kunna fästa en förstärkningsplatta med fastsvetsade muttrar inne i balken. Det är ju säkerheten vi talar om främst menar Johnny. Det viktiga är ju att grejorna fungerar om olyckan skulle vara framme.

Hur ser fästet ut på Hard Core bågen? Är det samma modell som jag har på min HD Sport, dvs det jag beskrev ovan?

Hur som helst så ska det gasas i helgen på Knutstorp :lol: Går licenskursen som arrangeras nu i helgen. Klarade av teorin i onsdags kväll så i morgon lördag den 17/4 blir det praktik. Skall bli kul att testa "nya" bilen på bana för första gången. Har även knåpat ihop en hemsida om mitt lilla projekt om någon vill veta mer. Den finns på
http://hem.passagen.se/mx5racing

Kommer att lägga in mer om bågen där när den kommer på plats.

Ha en riktigt skön Miatahelg!

//Anders

Joakim Winkler
2004-04-16, 09:52
Hur ser fästet ut på Hard Core bågen? Är det samma modell som jag har på min HD Sport, dvs det jag beskrev ovan?

Jag tycker att det låter som att det är samma infästning men på något sätt så ska Hard Coren sitta lite längre fram än de andra Hard Dog-bågarna. Så jag vet inte vad som skiljer egentligen.

Niklas Falk
2004-04-16, 17:59
Lite info om rollbars:
http://www.96k.com/miata/rollbars/
En Installation av HardCore i en NA:
http://www.villacorte.com/miata/rollbar/
Främre fästplattan:
http://www.villacorte.com/miata/rollbar/54.jpg

Dennis Kullman
2004-04-16, 20:46

Vad säger ni om den då? Va? Va?

Intressant. Du får gärna försöka övertyga Johnny Thorsén om den!!
Har haft ett antal diskussioner med honom om detta och i påskhelgen träffades vi så han även fick titta på både bilens konstruktion och bågens infästning. Det han dömde ut var bultarnas placering i främre fästplattan. En fästbult i bakkant vid bältesfästet samt de tre bultarna nere på "väggen" sitter för långt i från varandra tyckte han. Han vill att vi bultar bågen även i den horisontella delen av fästplattan, dvs precis vid sidan om röret till huvudbågen. Vi kommer att ha detta modifierade fäste på våra bågar. Innebär lite mer jobb då man måste gå in i balken som bågen står på för att kunna fästa en förstärkningsplatta med fastsvetsade muttrar inne i balken. Det är ju säkerheten vi talar om främst menar Johnny. Det viktiga är ju att grejorna fungerar om olyckan skulle vara framme.

Hur som helst så ska det gasas i helgen på Knutstorp :lol: Går licenskursen som arrangeras nu i helgen. Klarade av teorin i onsdags kväll så i morgon lördag den 17/4 blir det praktik. Skall bli kul att testa "nya" bilen på bana för första gången. Har även knåpat ihop en hemsida om mitt lilla projekt om någon vill veta mer. Den finns på

Kommer att lägga in mer om bågen där när den kommer på plats.

Ha en riktigt skön Miatahelg!

//Anders

Jag har teori i morgon och körning på söndag - på Knutan, så vi ses kanske imorgon?

/Dennis K

Joakim Winkler
2004-04-19, 22:19
Jag fick i min Hard Dog nu i helgen och jag kan bara säga att ni som ska skaffa båge nog inte kommer att ångra er. Det känns nästan som att bilen blivit dubbelt så vridstyv nu. På min kanske det har gjort extra mycket eftersom det är en 91:a utan något av de stag som satt undertill fram och bak på tidiga bilar och som sen återkom 92 eller 93.

Numera smäller det inte alls lika mycket i bilen när jag kör över rejäla ojämnheter. Bilen har faktiskt fått mer komfort på grund av bågen och det var ju inte något jag räknade med :-)

Dennis Kullman
2004-04-19, 23:19
Det han dömde ut var bultarnas placering i främre fästplattan. En fästbult i bakkant vid bältesfästet samt de tre bultarna nere på "väggen" sitter för långt i från varandra tyckte han. Han vill att vi bultar bågen även i den horisontella delen av fästplattan, dvs precis vid sidan om röret till huvudbågen. Vi kommer att ha detta modifierade fäste på våra bågar. Innebär lite mer jobb då man måste gå in i balken som bågen står på för att kunna fästa en förstärkningsplatta med fastsvetsade muttrar inne i balken. Det är ju säkerheten vi talar om främst menar Johnny. Det viktiga är ju att grejorna fungerar om olyckan skulle vara framme.

Ibland vore nog hållfasthetsberäkningar en bra grej :roll: :?
Vad skulle det "nya" fästet åstadkomma som inte de befintliga fästpunkterna klarar?

/Dennis K

Anders Olsson
2004-04-27, 09:57
Det han dömde ut var bultarnas placering i främre fästplattan. En fästbult i bakkant vid bältesfästet samt de tre bultarna nere på "väggen" sitter för långt i från varandra tyckte han. Han vill att vi bultar bågen även i den horisontella delen av fästplattan, dvs precis vid sidan om röret till huvudbågen. Vi kommer att ha detta modifierade fäste på våra bågar. Innebär lite mer jobb då man måste gå in i balken som bågen står på för att kunna fästa en förstärkningsplatta med fastsvetsade muttrar inne i balken. Det är ju säkerheten vi talar om främst menar Johnny. Det viktiga är ju att grejorna fungerar om olyckan skulle vara framme.

Vad skulle det "nya" fästet åstadkomma som inte de befintliga fästpunkterna klarar?

/Dennis K

Jag har väl ställt den frågan till Johnny T. utan att få något solklart bra svar. Det bara var så. Jag har svårt att se att bågen skulle kunna flytta sig med original Hard Dog fästet. Två bultar ned i balken skulle "hålla bågen på plats bättre" :roll:

/Anders

Anonymous
2004-04-27, 16:27

/Dennis K

Jag har väl ställt den frågan till Johnny T. utan att få något solklart bra svar. Det bara var så. Jag har svårt att se att bågen skulle kunna flytta sig med original Hard Dog fästet. Två bultar ned i balken skulle "hålla bågen på plats bättre" :roll:

/Anders

Jovisst :roll:
Jag tog upp det med Ingemar (numera i Gunnarsjö); han tycker generellt att man inte ska acceptera något som inte har direkt stöd i reglementet.

/Dennis K

Anders Olsson
2004-05-03, 22:02
Första bågen på plats i en Miata!

Idag den 3/5 lyfte vi i första exemplaret av våra störtbågar i min Miata. Såg riktigt bra ut :D
Behövs några små justeringar så skall det vara ok. Är du nyfiken på en förhandstitt kan du se några bilder på min hemsida.

Mvh
Anders

Niklas Falk
2004-05-03, 23:27
Då får jag väl kontra med min installation av "huvudstöd (http://homepage.mac.com/niklasfalk/miata/HardDogM2Sport.html)".
Jag har inte fått tillstånd av HardDog om nån trodde det, det är bara ett utkast än så länge. Fler bilder blir det.

Edit: Nu är alla bilder med (som var nåt att ha)

Niklas Falk
2004-05-04, 15:24
Jag fick i min Hard Dog nu i helgen och jag kan bara säga att ni som ska skaffa båge nog inte kommer att ångra er. Det känns nästan som att bilen blivit dubbelt så vridstyv nu. På min kanske det har gjort extra mycket eftersom det är en 91:a utan något av de stag som satt undertill fram och bak på tidiga bilar och som sen återkom 92 eller 93.

Numera smäller det inte alls lika mycket i bilen när jag kör över rejäla ojämnheter. Bilen har faktiskt fått mer komfort på grund av bågen och det var ju inte något jag räknade med :-)
Jag kan meddela att det även märks i en -03 Sport att saker blivit stabilare efter montering av båge (Huvudstöd i mitt fall). För mig så vet jag inte om det blev bättre komfort eftersom allt som bakhjulen har för sig nu är mindre maskerat när det träffar min rygg. Varenda liten ojämnhet skapar vibrationer (trevliga eller obehagliga?) numera.
Vissa kallar det vägkänsla och andra kallar det plombförstörare. Jag gillar det än så länge och 30milaresor (tom längs 45an) är inga problem.

Anders Olsson
2004-05-16, 23:57
Competition Cars bågar färdiga och levererade!

Nu i helgen levererades de flesta av våra bågar som blev resultatet av detta inlägg. Jag har påbörjat monteringen av min nu i helgen. Några småjusteringar har det blivit men överlag är jag mycket nöjd med passformen. Tycker Bengt Wittander gjort ett mycket bra jobb :D :D :D

Skulle någon ytterligare vilja ha en båge kan det gå att ordna då Bengt gjort en fixtur som han använt vid svetsningen med alla mått. (Passar NA modellen utan glasruta endast!).

Har lagt ut bilder och text på min hemsida om arbetet med bågen.

Mvh

Fredrik Barrud
2004-05-17, 10:17
Halloj!

Har lagt upp några bilder på min bil med den här bågen... Har dock inte monterat något mer än bältesinfästningarna, bara för att få upp bågen till stockholm... Får se när det kommer en "obokad" helg så jag kan göra klart monteringen.

Ett stort tack till Anders för att ha dragit ihop det här och även för fikat lördags :)

http://www.miata.se/album/index.php?cat=10034

Mvh Fredde

Josen
2004-06-20, 20:47
Vill dela med mig av mina erfarenheter vid motering av Compeition Cars bågen ( -90 US modell )

Bengt från CC skickade med buss-gods för 350:- kr upp bågen till Göteborg.

Jag följde i stort beskrivnigen på http://hem.passagen.se/mx5racing/
som Anders lagt upp.

Lite som kanske kan göra det enklare

Bågens inpassning mot bältes-rullar
Som Anders påpekar så verkade inpassnigen av båge vara gjord utan att bältes-rullar var där. Alternativet för att få till det var att banka på det nerde fästet så att bågen får bättre plats.
Jag anpasssade bältes-spännaren istället genom att plocka bort en distans från högre bältes-rullen ( nedre bult ) + att jag rätade ut övre-fästet på bältes-rullarna. På så sätt kunde jag få in bältes-rullarna mer i sina hus/fästen och ge mer plats åt bågen i bilen och slapp banka på bågens fästen.
Bågen hamnade nu helt 'rätt' i bilen.

Borrning av hål
Borrning av hål lite verkade lite pyssligt tyckte jag så jag köpte en vinkelborrr på biltema villket gjorde att jag kunde borra alla hål med bågen på plats.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=414&iItemId=15996

För övrigt gick det mesta bra förrutom att jag lyckades tappa in en av fäst-plattorna med muttrar i 'peta-in-hålet' och hade lite svårt att få fram den sen ;)

Jag började i går (Lördag ) med att plocka ut klädsel tog ca 2 timmar
Har hållit på i ca 4 timmar effektivt idag Söndag med inpassning och borrande.

Nu skall jag bara leta svets och pulver-måla hjälp i Götet sen är det 'bara' ;) att skruva dit och börja köra Sportvagns-race och hänga på ban-träffar.

/Joachim

Köpte

Anders Olsson
2004-06-20, 21:22
Kul att allt gått bra så långt :D

Vi ser fram emot att se dig på banan snart.

Dennis K och jag har pinat våra Miator på Knutan i dag igen.
Vi körde med Club Alfa-Romeo Svezia som hade banträff idag (söndag den 20/6).

Mvh

Fredrik 031 Lundberg
2004-08-27, 09:35
...tro det eller ej, men nu är även min Competetion Cars - båge på plats.

Mina erfareneheter:

Tidsåtgång:
Jag började med att riva inredning och måtta/borra i söndags, och la väl ca 6-7 h effektiv :?: tid.
Lackering och svets tog sedan några dagar, så först i går kunde jag bulta den på plats + montera tillbaka inredningen. Tog väl 2-3 h ungefär (tiden går fort när man har kul 8) ).

Passing:
Passningen av bågen är mycket bra, med undantag för
1. bältesinfästningen redovisat ovan av Joakim. Hans metod med att böja till fästplåtarna fungerar väldigt bra.
2. bakbenen verkar vara väl tight måttade - som Anders visar på sin hemsida får man passa sig noga så att hålen inte kommer i balken (inåt mitten på bilen), och man måste i varje fall ta bort en bit av förstärkningsplåten på undersidan. Kanske kan detta bero på vårt tvärstag (ej som HardDog) för 4/6-punktsbälte som ev "drar ihop" bakbenen lite. Bredden på min bil/båge gjorde att det var minimalt med utrymme utanför balkarna.

Borrning:
Jag borrade alla hål med 8mm borr, även de till bakbenen. Jag markerade vara alla hål skulle vara - lyfte ur bågen och borrade sedan. Innersta hålen (1 per sida) bak tog jag underifrån.

Montering:
Inga större problem - även om jag i min ambition att dra ordentligt lyckades dra av en bult. Bara en massa jobb.

Summa sumarum så gick det bra, och några småsaker återstår också, t ex plastpanelerna som måste tas ur/delas.
Kanske beror en del av mina passningsproblem på att jag i samband med att garaget "blev nedkört" också fick en av de främre förstyvningplåtarna bokad lite extra (förutom att det fördröjde monteringen med en månad) - som tur är så stod inte hela bågen i garaget då :?

Fredrik

josen
2004-08-27, 10:54
Kul Fredrik, blev målningen bra ?

Har du provkört bilen ? - tycker du det blev någon skillnad med båge i ?
Gott och ha den nu inför Kinnekulle :)

/Joachim

Fredrik 031 Lundberg
2004-08-27, 13:23
Kul Fredrik, blev målningen bra ?
Kanon - grafitgrå med "skrynklig yta", som perfekt matchar den inte längre fullt så svarta inredningen i övrigt.

Har du provkört bilen ? - tycker du det blev någon skillnad med båge i ?
Jajmän - har väl åkt 5-6 mil nu på förmiddagen. Känns mycket tightare och på nåt sätt verkar det som om bakfjädringen nu kan arbeta under bättre förhållanden, utan att hela chassiet rör sig. Mer "tjoff" över ojämnheter än "skrammel" om ni förstår vad jag menar (ni med sänkta M1'or *vet* vad jag menar... :D ).

Gott och ha den nu inför Kinnekulle :)
Just det - vi ses 5.45 i morron bitti - vädret ser ju riktigt lovande ut:
http://www.tv4.se/imagesdb/vader/ultra/scand/Scand_0408281200_0408262230.jpg

Fredrik Barrud
2004-10-04, 11:48
Har nu satt på hardtopen och den gick på ovanpå bågen! :)

Och jag har då även rörisolering runt bågen på nästan en cm.
Så nu är det bevisat att bågon klarade det utlovade :)

Mvh Fredde

hfracing
2004-10-23, 16:25
hvem tar jeg kontakt med om jeg også vil ha en slik i min bil ?

Anders Olsson
2004-10-24, 14:52
Kontakta:

Competition Cars i Lund
Bengt Wittander
Tel +46-(46)-148285

Mvh
Anders

josen
2005-08-17, 23:13
Skulle vilja ha lite mer skydd och samtidigt styva upp bilen.
Så funderade på att kompletera min CC-båge med ett s.k petty-stag under vintern så som seven-bilar brukar göra.

Tror ni det styvar upp bilen något ?
Borde ge mer skydd ?

Exempel på petty-stag i en sjua.
http://www.miata.se/album/albums/userpics/normal_pettystag.JPG

/Joachim

Jonas Christensen
2005-08-17, 23:17
Varför inte stag mellan A-B stolpe? längs golvet alltså.

/JOnas

Niklas Falk
2005-08-17, 23:21
Från toppen av bågen till transmissionstunneln vid passagerarens fötter borde inte bli så mycket i vägen heller. Undrar hur snett det ska gå för att styva max? Kanske till ytterbalken som på bilden för att styva ännu mer (borde ta lite i vrid då) (passageraren får ett rör i knät :) )?

josen
2005-08-17, 23:34
Undrar hur snett det ska gå för att styva max

Så mycket som möjligt ?
Passageraren får vi bortse ifrån här - om inte roadsport reglemenet sätter stopp på något sätt.

Varför inte stag mellan A-B stolpe? längs golvet alltså.

Du menar för att styva upp eller skydda ?

/Joachim

Niklas Falk
2005-08-18, 00:38
Varför inte stag mellan A-B stolpe? längs golvet alltså.Dörrkryss menar du väl :)
Att fläska på mera i dörrtröskeln lär inte ge mycket, där är det fullt med plåt redan.

Joakim Winkler
2005-08-18, 00:47
En diagonal mellan huvudbåge och bakåtsträva borde väl också kunna vara något? För det har du väl inte om jag minns rätt?

josen
2005-08-18, 08:01
En diagonal mellan huvudbåge och bakåtsträva borde väl också kunna vara något?

Ja kanske man skulle fixa när man ändå har ner bågen

/Joachim

Niklas Falk
2005-08-18, 09:31
Äh,

Riktiga bågar/burar (http://www.tcdesignfab.com/specmiatacage%202.7.htm)

Annars kan ju nån kolla upp vad OMP's bur kostar...

Jonas Christensen
2005-08-18, 09:43
Ja du Niklas, vi har ju en som gärna tillverkar sådana.. :wink:

/JOnas